Min häst sliter sig lös

J

JohS

Jag har en jätte snäll häst som fungerar i de flesta situationer. Dock har vi ett stort, stort problem. När jag tex. hämtar honom från hagen så spetsar han öronen, lyfter huvudet och drar i väg med all världens fart. Han kan springa vart som helst (oftast ej till stallet). Det fungerar absolut inte att "hålla honom hårdare" eller något liknande, han är så otroligt stark. Vuxna karlar har till och med försökt hålla honom när han ska i väg - men lönlöst.

Detta är ett stort problem då vi ska lasta ur honom ur transporten på tävlingsplatser och leda honom inne i ridhus etc. Det är väldigt pinsamt (även farligt) att tappa honom då. Vi kan inte fara ut på tävlingar innan vi fått detta problem åtgärdat.

Hästen är sex år och en del säger att "han växer ifrån det". Men det är NU jag vill ut och tävla med honom, det är NU jag vill träna inne i ridhuset och det är NU jag vill slippa att springa och jaga honom runt hela gårdsplanen.

I dagsläget leder vi honom med kedjegrimskaftet genom munnen på honom till och från hagen. Men det måste väl finnas någonting annat vi kan göra? Jag har läst i massvis av böcker och artiklar - allt jag kommit åt om olika hästhanterings metoder, både NH och andra. Men INGEN av dem beskriver detta problem då hästen sliter sig lös med våld, det är som att problemet aldrig tidigare har existerat. Men det måste väl finnas fler som har haft detta problem?

Har du varit med om detta problem och har något tips så svara NU!

Sv: Min häst sliter sig lös

Hästen behöver uppfostras, den vet att den kan slita sig lös, och då gör den det.
Det är bara till att öva att leda honom, i hagen, gå ut och gå med honom, få honom att lyssna på dig, vill du göra halt så ska han göra halt ex.!

Du kan tränsa honom och trä kejegrimskaftet genom bettringarna så får du mer kraft, kanske till och med ha en longerslina, så i fall han sliter sig från grimskaftet så har du kontroll över honom via longerslinan.

Vi tränar våra unghästar och från det är föl att gå snällt när man leder dem. Och de lär sig snabbt vad det är som gäller.

Sv: Min häst sliter sig lös

Det kan bli ganska svårt att få det ur honom nu när han gjort det så många gånger, för han tänker att det alltid fungerar och då gör han det igen. Testa att gå lite i hagen med honom och att du gör halt och backar honom mycket, låt honom inte gå förbi dig, utan han ska hålla sig bakom dig, om han går förbi dig så vänder du bara håll så att du kommer före igen..
Läskigt med en sån häst :(

Men lycka till i alla fall!! :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar