Min häst - princessan på ärten!?

malinsky

Trådstartare
Finns det några fler här med hästar som har hud som "prinsessan på ärten"?

Han får bortskavd päls efter sporrarna, altså "normal" användning. Han får skav av nästan alla täcken, ingen söm får ligga emot, annars har han inget hår kvar. Dock inget efter sadel/gjord och träns. Ska han ha grimma på i hagen så är de viktigt att den är mjuk.

Under magen där han har en virvel har han alltid avskavd päls från när han ligger (han har mkt spån) men nu har han fått ett sår/skorpa där!

Jag börjar fundera på om det är exem, då han också kliar svansen, inte så mycket, men det är likadant där, han tappar tagel väldigt lätt och det blir tomt på svans på vissa fläckar.

Det är e.g inget problem, så det känns i nuläget onödigt att ta ut veterinären men jag vet inte vad jag ska göra!? Aloe Vera märker jag är bra för hans svans.

Finns det fler med känsliga hästar? eller är det som med människor med torr/exemhud att den är tunn - vitaminer som kan hjälpa?

Sv: Min häst - princessan på ärten!?

Kurtan- släpp benen:D

Virveln under magen äter myggen upp o även naveln.
Hur går det på vintern? Den pälsen är sämre.
Du får klä täckena med fårskinn o även sporrarna:p

Min häst är likadan!

Fast täckena brukar ofta gå bra, hon har olika täcken så de "skaver" ju på olika ställen och då blir det inga "hårlösa" partier ngnstans...

Däremot får hon lite skav vid skänklarna, så nu rider jag aldrig med sporrar och försöker rida så lite med benen som möjligt o mer med sitsen. Smörjer även in henne... fast det hjälper inte så mkt...:confused:

Samma här! :(

Klarar täcken rätt bra, men får tyvärr lätt skänkelskav, ffa i fällningstider. Spelar inte någon roll med eller utan sporrar! :crazy: Det blir inte heller bättre av att hästen kräver rätt mkt ridning....

//Alice

Kurtan- släpp benen:D

Virveln under magen äter myggen upp o även naveln.
Hur går det på vintern? Den pälsen är sämre.
Du får klä täckena med fårskinn o även sporrarna:p

Haha, ska göra det! :D Träning idag så då får jag hålla koll på var de är, och vad de GÖR!! ;)

Vinterpälsen är pissdålig :( Får linda in honom i fårskinnm tack för tipset!! :bow: :D ;)

Min häst är likadan!

Fast täckena brukar ofta gå bra, hon har olika täcken så de "skaver" ju på olika ställen och då blir det inga "hårlösa" partier ngnstans...

Däremot får hon lite skav vid skänklarna, så nu rider jag aldrig med sporrar och försöker rida så lite med benen som möjligt o mer med sitsen. Smörjer även in henne... fast det hjälper inte så mkt...:confused:

Jag smörjer också.. hjälper lite :crazy: Det tar ett tag innan pälsen kommer tillbaka också

Samma här! :(

Klarar täcken rätt bra, men får tyvärr lätt skänkelskav, ffa i fällningstider. Spelar inte någon roll med eller utan sporrar! :crazy: Det blir inte heller bättre av att hästen kräver rätt mkt ridning....

//Alice

Nej, jag får använda spö och peta i stället för att använda skänkeln.. jag får väl se det positivt att hitta andra sätt..

Nej, jag får använda spö och peta i stället för att använda skänkeln.. jag får väl se det positivt att hitta andra sätt..
Lyckliga du! :D Jag vågar inte tänka på var jag hamnar om jag tar med ett dressyrspö upp på ryggen på henne. :angel:

Men det är positivt för det "tvingar" en att jobba på mer med säte och självbärighet, precis som någon ovan skrev. När jag väl fått henne på rumpen kan jag i princip "åka häst" och bara påminna henne om att vara kvar. :) Men det är ju inte alla ridpass man hamnar där.... *babbel babbel*

//Alice

Men också en delvis lösning på problemet.

Nja, det är nog individuellt! Har provat ta bort sporrarna och det hjälper inte oss ett dugg! Så för oss är inte själva sporren problemet. Men tänk om lösningen hade varit så enkel...

//Alice

Om hästen får skav av att man har sporrar ska man ta bort dem!

Täcken är ju inget måste om din häst inte är extremkänslig för kyla. (man måste ju inte helklippa om du gör det)
Tycker det är lite onödigt/elakt att ta på hästen täcke om den får massa skav av det.

Den där virveln under magen brukar min häst också bli "hårlös" på, främst på sommaren pga alla flugor o skit. Jag brukar smörja på med 4ess salva och se till att vara extra noga med flugspray just där.

Du glömde skav från tränset om man har spännen som är inåtvända (som är sjukt snyggt), skav av tyglarna på halsen, skav av schabrakkanten, skav av senskydden, skav av boots. Hmm..ja skav av det mesta om det inte är i princip sytt efter henne...

Det roliga är att hon beter sig som en riktig liten prinsessa :p

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft en som fick skav av precis allt. :crazy: Benskydd, täcken, schabrakkant, osv. Jag satte skinn i allt som gick långt innan det var modernt med fårskinn i benskydden:idea: Men om det är en tröst så lär man sig "leva" med det och hittar lösningar så det inte uppstår för det mesta. Man vet ju i förväg vad man måste tänka på.:angel:
Av skänklarna fick han:o innan jag insåg att jag måste ändra ridsätt, för då fick han det inte längre. :angel: Mer säte, lättare skänkelkontakt, spö om han inte tog framåt (vilket var undantag, bara jag släppte fram med sätet så:o )

Jag hade lärt mej att klämma med underskänkeln och gärna driva i varje steg med den:angel: (Som svalvingar:angel: )

Det hjälper inte omdu har "mjukare" skor/stövlar?

Tja, jag kan ju kanske sätta på skumgummi eller fårskinn på stövlarna! *ironi*

Det enda jag tror hjälper i långa loppet är att inte rida....tyvärr. Det är dock inte hållbart att lägga ner ridningen två månader varje höst och vår då det är en tävlinghäst och vi vill framåt! Det är bara att gilla läget med kala fläckar vid skänklarna. Läget hade varit annorlunda om det var köttsår vi pratade om! ;)

//Alice

Jag har haft en som fick skav av precis allt. :crazy: Benskydd, täcken, schabrakkant, osv. Jag satte skinn i allt som gick långt innan det var modernt med fårskinn i benskydden:idea: Men om det är en tröst så lär man sig "leva" med det och hittar lösningar så det inte uppstår för det mesta. Man vet ju i förväg vad man måste tänka på.:angel:
Av skänklarna fick han:o innan jag insåg att jag måste ändra ridsätt, för då fick han det inte längre. :angel: Mer säte, lättare skänkelkontakt, spö om han inte tog framåt (vilket var undantag, bara jag släppte fram med sätet så:o )

Jag hade lärt mej att klämma med underskänkeln och gärna driva i varje steg med den:angel: (Som svalvingar )

Ja, nu petar jag med spö och får verkligen se till att rida mer med överskänkeln, sporren/underskänkeln tar jag till när han bara inte lyssnar, så funkar det.

Täcken funkar, men tyvärr bara de dyrare, sådana utan sömmar inuti, sydda med extra utrymme för bogen och rejäla veck så att benen kan få utrymme att röra sig. Har hittat ett regntäcke som jag tror kommer att passa honom "som handen i handsken" och det är WeatherBeeta Landa High... kolla in bogutrymmet, de har sytt den som ngn sorts BH!! :rofl:

Ja, man får helt enkelt anpassa sig, men det är de värda :love:
Skulle bara ha haft mer i lön... :cool:

Nej, det blir ju inte sår (tack och lov) men det är ju inte så snyggt med skav, men vad gör man?

Har lagt ned billighetstäckena, eller så får jag limma fast mjuka bitar på insidan för sömmar osv, men har lagt ned det nu..

Kanske man kan rulla in hela hästen i fårskinn? :rofl:

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 663
Senast: scizofren
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka