Min häst - princessan på ärten!?

Sv: Min häst - princessan på ärten!?

Om hästen får skav av att man har sporrar ska man ta bort dem!

Täcken är ju inget måste om din häst inte är extremkänslig för kyla. (man måste ju inte helklippa om du gör det)
Tycker det är lite onödigt/elakt att ta på hästen täcke om den får massa skav av det.

Ja, min häst fryser utan täcken, så kanske det mest humana är att ta bort honom..

:smirk:

Har en pålle som också är extremt känslig. Jag har provat det mesta i många år. I våras blev ett ben så dåligt och tappade pälsen och sårig så att hästen stod på klinik en månad. I dag använder jag Aloe Vera i maten och smörjer utsatta områden. Ger hästen B-vitamin året om och gärna en spruta några gånger om året.

När det gäller skav av täcken tycker jag att glansmedel är det bästa. Sprutar man på glansmedel på utsatta områden och ser till att alltid har rena täcken, så har det fungerat för mig.

Aloe Vera i maten???

Har aldrig hört talas om, vad köper man det??

Jag ger linfrö sen 14 år tillbaka o har inga skavproblem alls.
Kanske för att jag inte klämmer med skänkeln o köper de allra dyraste täckena:D :o

Har liknande problem på min pålle, skav av tyglarna mot halsen, schabraken (även de med ludd,, dock inte "under sadeln", han brukar vila rumpan mot väggen = bliir såååå fint :smirk:
och av mina vader blir han pälslös.. på vilket sätt ska jag ändra ridstil då? amputera benen? jag måste då inte sitta å trycka för att han ska gå frammåt??
har testat exta b-vitamin men ikke, känner han lukten av aloevera så blir han "grinig" och ställer sig med huvudet i ena hörnet i boxen.. trots att det bara var hans granne som åt det som blev vääääldigt ilsk när vi "tvingade" i honom det,, skulle visst vara bra mot fång men det gick inte länge innan den hästen sa ifrån med buller å brak..
han har täcken en bra bit över 1000kr klassen men det funkar inte heller.. å klippa honom vill man ju inte göra då han e frusen av sig...

HeJ!

Jo, känner igen.. Märken efter sporrar, vojlock, om jag rider barbacka efter benen, efter täcke på bog, länd och ibland där täcket tar slut vid benen.. Träns.. bakom öron, av pannband, där bettet ligger mot huden (kan inte ha lösa bettringar, får stora sår, även på långa tyglar). Och av grimman såklart, gärna på sidorna och bakom öron..

Här luddar vi in allting (känns skitfånigt) och försöker anpassa oss så bra det går med ingen grimma i hagen och så lite täcken som möjligt. Inte helt lätt när skrället dessutom är känslig över ryggen och inte ska bli kall/blöt..

Men vad gör man annars??

/Lavinia

Skulle bara ha haft mer i lön... :cool:

Ja vem vill inte ha det:(

Kanske man kan rulla in hela hästen i fårskinn?

:rofl: :rofl: Vet du att jag köpte begagnade gamla pälsar och klippte delar bla en gammal militärpäls med fint fårskinn. Och limmade fast med textillim bla på insidan av täcken där det brukade bli skav. Inte så bra på dem som man tvättar ofta (och naturligtvis var hästen en gris som måste rulla i allt oavsett om det var en lervälling eller "bara" dammig sand. )

Vad man håller på.:eek:

Det där med glanssprej har jag också fått som tips!:idea:

Pratade med min tränare om problemet igår, och hon föreslog att jag ska testa sporrar som är runda, alltså som en kula... Just förtillfället har jag vanliga, mer fyrkantiga.

Visserligen hjälper det ju inte om hästen får skav även om man inte rider med sporrar. Men som tur är så är min häst inte så känslig...

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 663
Senast: scizofren
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka