Min häst "ömsar skinn" på svansen, någon som vet varför?

dee79

Trådstartare
Hej alla!

Jag har haft min häst utlånad ett år och fick tillbaka henne i augusti igen. Då märkte jag att det hängde en del torra hudbitar i svansen som när man försökte ta ur dem trillade av med alla tagelstrån som satt på. Lite senare nu på hösten hittade jag hela nederdelen av svansroten hängande i svansen, det är som att huden på svansroten dött eller torkat ihop och lossnat. Så nu har jag en stackars häst med väldigt lite svans kvar. Inget har hänt sen hon kom hem och de som hade hand om henne innan vet inte om att något skulle ha hänt. Det är inte sårigt, svampigt eller inflammerat/infekterat på något vis, bara torrt och fnasigt. Ingen ohyra heller och hon verkar inte ha blivit biten eller dyl. Det har börjat komma nya tagelstrån, så det verkar inte vara kört för framtiden, men det skulle vara intressant att få en förklaring till varför det hänt överhuvudtaget.

Någon som vet något eller har någon idé så svara.
Tack på förhand!

Sv: Min häst "ömsar skinn" på svansen, någon som vet varför?

Min eksemhäst ser ut sådär i svansen när jag inte smörjer in honom - fast då kliar han sig samtidigt. Låter jag det då fortsätta, får han sår också, men i början är det alltså "bara" de där hudflagorna. Kanske har din häst reagerat på nånting (insekter, foder...), som inte finns hemma hos dig?

hmm...men hon har inte haft eksem heller och inte kliat sig nämnvärt det senaste halvåret/året. Och det sista var ju ingen liten hudflaga utan hela nedre delen av svansroten, ca 5 cm, som en "strut", det bara föll av alltihopa i ett stycke...
/d

Min häst fick liknande i somras på både rumpa o i svans.. ramlade bort så som du beskrev. Anledningen var att han sovit på en hel del tistlar i hagen!!

Min häst fick liknande i somras på både rumpa o i svans.. ramlade bort så som du beskrev. Anledningen var att han sovit på en hel del tistlar i hagen!! :D

hmm...jag tror inte på det, då borde alla hästarna i stallet tappat både man och svans vid det här laget. Jag pratar om TJOCK hudömsning, inte litet skav, småsår eller liknande. hudflagorna var iaf 2-4 mm tjocka och att hela nederdelen av svansroten ömsas av kan jag inte alls tänka mig att tistlar kan orsaka...

Kan din häst ha fått svansen i klämm någon stans!T.x under transportering?

Har råkar ut för liknande men inte att så m.k.t. fallit av,min teori är att den varit klämd och därför råkat ut för detta.Vad säger vet.?

Jo...vi har funderat på det i stallet, men jag vet inte när hon skulle gjort det, För det har inte hänt i transport. Hon har nämligen bara transporterats när hon skulle hem till mig igen, och då var redan "skadan skedd" eller hur man ska säga. Men det är ju möjligt att något annat inträffat som inte jag vet om...

Har inte pratat med veterinär eftersom hon har ju ändå tappat svansen redan och nytt är på väg, så det gör väl ingen skillnad, men jag ska höra på måndag när vet. kommer ut för att vaccinera och se om hon har någon idé. Det är mest att jag undrar, för det är ju såååå tråkigt - hon hade jättefin oc tjock svans innan.. :(

jag läste att det kan bero på foder byte och när dom går på betet under sommaren.All näring och protein som det är i början på betet, våran ponny hade likadant, vi tvättade svansen med grön såpa och stog och pillade bort allt, det tog flera timmar men vi klarade svansen bra.Boken det stog i är den man kan köpa på apoteket, faktiskt en himla bra bok! :D

Orsakerna kan vara många, här kommer ett exempel.

Det kan bli så om hästen t.ex. transporterats utan svansskydd och blivit "bränd" av friktionen på svansroten.

Det kanske inte syns mer än att svansen är tufsig efter transporteringen och så står man där sen med en svans som börjar fjälla av både tagel och tjock hud långt efteråt.

Jag har sett detta på ett par inackorderade hästar. Dessa hästar fick tillbaks allt tagel så småningom. Ena ägaren lastade fortsättningsvis alltid med svansskydd och fick det inte igen, medan den andra ägaren inte trodde jag hade rätt och fortsatte köra sin häst utan skydd.

Efter en längre resa var svansen som en rotborste och efter ett tag blev det samma resultat, med hård hud och flagande svansrot. Hästägaren skyddade alltid svansroten vid transportering i fortsättningen och så länge som den stod i mitt stall råkade den inte ut för detta igen.

Hade vet. ute idag för vaccinering och passade på att fråga om svansen. Det var enligt henne garanterat en klämskada av något slag. SÅ nu återstår bara frågan om vad som orsakat denna klämskada. En fråga jag nog aldrig får svar på. Vet ju bara att hon inte fått den hos mig, för det var redan på väg av när jag hämtade hem henne, och hon är bara transporterad till mig - dvs när skadan redan var skedd.

Så jag får tacka för alla svar och hålla tummarna för att stackars svansen återhämtar sig fort!!

Liknande trådar

Hästvård Står med mysko skada på hakan på min boxvilande konvalecent (opererad för 7 dagar sedan står på 3 påsar butta om dagen i 7 dagar till så...
Svar
17
· Visningar
2 983
Senast: traceys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka