Min häst "klättrar på mej"...

K

klabbarparn

Ni som är insatta i NH och flockbeteende m.m... Hur visar jag min 4-åring att det inte är OK att trängas när jag leder honom? Han gör inte alltid så och inte på ett "otrevligt" sätt (alltså han surar inte eller försöker bitas t ex) men jag vet ju att det ändå är ett dominant beteende så jag vill visa honom vem det är som drar i spakarna :D
Tips?

Sv: Min häst "klättrar på mej"...

Ingen som har nåt bra tips?

Är inte särskilt insatt i NH men har fått jobba mycket med min tuffa 5-åring. Jag har lett honom i longerlina för att "ha lite i handen". Som flockledare ska jag gå först och ha uppsikt åt alla håll, han får med andra ord aldrig ha huvudet länge fram än min axel. Kryper han för nära gör jag "fågelflax" (liten markering genom att snabbt vifta ut med armbågarna) för att markera; här är jag. Bryr han sig inte får han ett lätt slag på bogen av linan som betyder backa undan. Nu för tiden har jag vanligt grimskaft och flaxet brukar räcka om han någon gång försöker gå före. Annars kan jag stanna en gång och så påminns han att juste, där är min plats och backar bak.

I början när vi åkte iväg med honom var han totalt livsfarlig och för att inte bli helt översprungen fick man hålla en pisk framför ansiktet på honom :crazy:. Min herre har försökt de flesta sätt att få komma undan; springa på mig till att vägra gå fram för att sedan springa igen och göra rena utfall till att foga sig och vara jättelugn och trevlig.

Hoppas du förstod min beskrivning. Inge ryck i grimskaft, slit eller slag. Bara linan som förtydling när jag vill att han ska backa undan.
Lycka till!

Tycker inte du behöver krångla till det. Knö tillbaka med full kraft, använd armbågen och dunka till honom några gånger samtidigt så det är obehagligt för honom. Använd rösten samtidigt och säg ifrån.

Att jobba med övningar för att lära hästen gå undan för tryck är också bra, men ibland måste man helt enkelt bara "bli arg" på sin häst. Inte besinningslöst arg, men för att visa var gränsen går.

Jag brukar "trycka" undan honom men han är ju lite tyngre än mej...:angel: o han är snart där igen. Men jag vet att jag slarvar med att ha honom lite bakom mej när jag leder så jag får väl va lite mer konsekvent.

Jag brukar "trycka" undan honom men han är ju lite tyngre än mej...:angel: o han är snart där igen. Men jag vet att jag slarvar med att ha honom lite bakom mej när jag leder så jag får väl va lite mer konsekvent.

Ofta är det mer effektivt att använda ett finger och peta på pålle med, än att försöka knuffa hela 600-kg hästkroppen.

Konsekvens kommer man långt med! Gör inget annat än träna promenader under 1 vecka å var superkonsekvent - men glöm inte att berömma när han gör rätt!

Ofta är det mer effektivt att använda ett finger och peta på pålle med, än att försöka knuffa hela 600-kg hästkroppen.

Konsekvens kommer man långt med! Gör inget annat än träna promenader under 1 vecka å var superkonsekvent - men glöm inte att berömma när han gör rätt!
Ja det blir inga problem för han ska nämligen promeneras för hand 30 min per dag pga en skada ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 153
Senast: exotic
·
Hästvård Hej alla! Jag är helt ny här, är gäst, kan man säga. Är i stort behov utav råd, hjälp, synpunkter från er alla. Om det är så att en del...
Svar
8
· Visningar
2 010
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama