Min häst kastar sig....

H

horse_angel

Någon som vet hur ja kan träna bort de här dumheterna på honom...

Han har börjat kasta sig...inta alltid men iblad o inte bara om han siter fast i stallgången utan de kan vara när man byter täcke i boxen på han oxå.....har ju haft hästen utlånad nu men ja tror inte att den personen har slått t honom så att de e de som han är rädd för....han har inte hållt på så här innan utan de har börjat nu på senare tid...han kastar sig i ren panik...ofta om man kanske kommer med täcke lite fort mot honom el nått...

någon som har nått förslag??

Sv: Min häst kastar sig....

Vad det gäller täckespåtagning så skulle jag öva.
Börja med ett schabrak eller en filt som du "klappar" hela hästen med.
Steg två är att du lite slarvigt slänger upp filten över ryggen och drar av, upprepa.
Steg tre är att du kan "damma av", eller skaka filten brevid hästen och sen slänga upp den på ryggen.
När du gör det här är hästen lös i boxen, och du gör ingenting som är värre om inte hästen är med hela tiden.

Om den kastar sig på måfå när den är fastbunden, utan att man håller på med den, så gillar jag de där grova gummirepen. Hästen kan inte skada sig och inte komma loss.

han va ju inte sånn här innan med täcken...utan de har kommit nu...brukar kunna stöka rätt bra med täcen o så...men nu får han bara panik ibland...det e ju inte alla gånger heller...
någon som har nått mer förslag..??

Hästar är aldrig dumma, så några dumheter är det inte, dom kan inte heller tänka "dumt".

Det är bara att träna och träna. Fråga personen som han varit utlånad till om han har blivit rädd av någon anledning i samband med ett täcke. Precis som tidigare inlägg beskrev.

Om han helt plötsligt bara kastar sig i panik utan anledning, kanske det kan bero på att han behöver känna ett starkare förtroende för dig. Om han varit utlåna ett tag (nyligen?) så kanske ni behöver jobba upp ditt ledarskap för att han ska känna sig lugn och trygg.

svårt att veta när man vet så pass lite om hästen.
Lycka till, Hanna :)

Jo han har ju varit utlånad ett tag o de skulle inte förvåna mig om de hänt nått hos den som han va utlånad till först för ja hämtade hem honom där ifrån när de inte hade skott honom på över 2 månader...fullblod som e så viktigt att hålla koll på fötterna på...och så hade han inte blivit nått riden som tjejen sa när ja pratade med henne för att höra hur allt går o så...men när ja åkte o häls apå honom så va de inte allt som hon sa i telefonen...hämtade transporten o tog med mig hästen samma dag...
det är efter det som han har börjat kasta sig..de blir väl att börja jobba med honom nu...ska hämta hem honom om en vecka:D länktar...min syster har haft honom hos sig nu när ja fick barn nämligen..tack så mycket för förslagen:bow:man blir lätt lite låst i tänkandet o behöver ha lite hjälp på traven för att komma på nya grejer:)

Ja, det ante mig att det var ett fullblod...
Vet inte varför sånt händer, men min fullblodsvalack jag hade för många år sedan kastade sig när han stod bunden i gången när han kom hem från livet som galopphäst... Han slutade dock upp med det efter ett tag. Sedan hände det någon gång - ibland med år imellan.
Har nu ett fullblodssto som gjorde likadant som yngre enligt tidigare ägare. Kan även göra så emellanåt även i dag (11 år), även om det händer väldigt sällan. Hon gick dock inte så många löp...
Det verkar som det är något som vissa fullblod gör? Jag har i alla fall inte råkat ut för det med annat än ovana unghästar annars... Kan det ha koppling med livet som tävlingshäst? Det verkar kunna dyka upp då och då även om man tror att det försvunnit.

Jo för han har inte gjort så på ibland två månader så kan de komma en dag som han bara kastar sig i stallgången för inget....men nu tror ja att de kan vara nått med när han vilar oxå..han har haft boxvila...o då blir han lite mer på tårna...:) ska få sätta igång han lite försiktigt nu igen o hoppas på att de blir bättre när han får röra sig o göra av med lite energi...
mn e ju rädd att de ska skada sig när de kastar sig....

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar