Min häst har ont...

tinafinis

Trådstartare
hej!

min häst brukar inte ha täcke på sommaren när de regnar. Hon hade de inte under dagen idag heller. Såklart börja de regna....
När ja då tog in henne o borsta av så hon kunde få täcke hade hon så ont så ont i huden. Är de för hon spänner sig?
Hon har alltid lite ont i musklerna i höfterna (sitter i sen hård travträning, men har blivit bättre!!!), men idag hade hon ont på fler ställen o sänkte sig för minsta lilla tryck.

hon betäcks nu snart o hur 17 ska jag göra nästa år???? Kan hon ha täcke på sig när hon har föl???
Ja vill ju inte att hon ska frya o nu är vinterpälsen väck o nu när de regnar e de kallt.

Tips nån.

mvh tina

Sv: Min häst har ont...

Men snälla du, om hästen ofta har ont i ryggen och höfterna, så låt den för guds skuld gå täckad hela tiden!! :crazy: Hellre täcke på än av!

Ja hon kan ha täcken även om hon har föl...

Ja jag är snäll! Jag trodde inte hon fick så ont bara som hon hade igår. Jo täcke hjälper, men sen e de bara de att hon blir så varm sen på sommaren..... så svårt att avväga...

Vill bara tillägga att jag tider inte henne när hon har ont på detta vis (om nån undra).

Men det finns tunna regntäcken som man kan ha på sommaren!

Och inte är det väl så varmt än?

Hästen har säkert haft korsförlamning tidigare, och pga det är hon extra känslig. Enda du kan göra är att se till att hon Aldrig får bli våt och kall. Vilket innebär täcke om det finns minsta chans att det kommer regna.

Min häst blir väldigt spännd och trälig i ryggen om han bli kall eller våt om den.Jag håller honom varm men med måtta.han går utan täcle på sommaren med med ofodrat regn om det är skruttväder.
Hellre för varm än för kall när det gäller honom.

Min andra går utan täcke året om...

medryttarhästen är likadan, spänner sig vid minsta blåst/regnstänk och får superont i ryggen. hon går ju täckad hela vintern o vid regn, men har även fått en BoT ryggstycke av ägaren, som funkar super.
kommer hon in o har ont (får ont även med täcke) får hon BoT på ryggen en stund o ev. en promenad, hon blir oöm i ryggen på nån timme bara!

Hellre för varm än för kall. Verkar vädret ostadigt så lägg hellre på ett täcke. Även på somrarna när det regnar behöver min täcke (om det regnar konstant).

Detta brukar vara typiskt för hästar med kissing spines. Min valack är likadan, blir katastrof i ryggen om han går ute i regn utan täcke.

Nån som har tips på ett bra regntäcke de kan ha på sommaren, som andas bra?

Jag har faktiskt haft Börjes regntäcke (det rutiga, macpro rain). Det har funkat bra om det inte är gassande sol förstås. Har inte hööks något som ska reflektera värmen? men de blir ju varma ändå ;)

På min häst som varit dålig till och från har jag ett tunt bomullstäcke på när det är under tio grader på sommaren...tar av det om det blir varmt under dagen.
När det regnar så är ett regntäcke givet!

En häst som haft korsförlamning är ju känsligare:(

Ok tack alla för era svar! Blev nyfiken på vad kissing spines är för något? Har ni nån länk så jag kan läsa om det?
Nej, vad jag vet har min häst inte haft korsförlamning, men hon har alltid haft problem med höfterna då dom red henne som tvååring i sand i galopp. Hon var då rakt inte färdigväxt.

Jo hon blir varm på sommaren i täcke. hon blir svett... Men ja har ett nytt täcke nu fårn börjes. Vi får se hur de duger. Idag har de regnat hela dagen men hon har ju varit torr under o hon hade då mindre ont.

Jag får se hur sommaren artar sig. har jag inte dom hemma vid huset tittar ja till henne ofta ändå så ja får väl ha täcket i beredskap. Och även sedan när hon har föl vid sidan!

Men info om kissing spines kan ni gärna ge mig :-)

Mvh tina

Vill bara berätta att den smällfeta fölmärren Kontie Ås avskyr när man borstar när hon är blöt. Då viker hon undan och sänker ryggen och har sig.
Och hon är inget unikum. Vi har flera sådana.

Skulle inte lägga på täcken på dom. Dom bara inte vill, eller tycker om att få en piggborste på sig när dom är blöta.

Så man kan "snälla sig nån" i evighet. Fölmärrar med täcken ÄR en risk för fölungar med bensnören och annat.

Feta märrar fryser heller inte vid lite ruskväder.
Bara att mata på.
AM

Skulle aldrig ha täcke på ett sto med föl. Det är stor risk att fölet trasslar in sig i remmarna precis som Nafayette skriver. Är det riktigt ruskväder är det väl bättre att ta in sto och föl vid dessa tillfällen, eller allra bäst att ha någon typ av regnskydd att gå under i hagen.

Vill bara berätta att den smällfeta fölmärren Kontie Ås avskyr när man borstar när hon är blöt. Då viker hon undan och sänker ryggen och har sig.
Och hon är inget unikum. Vi har flera sådana.

Skulle inte lägga på täcken på dom. Dom bara inte vill, eller tycker om att få en piggborste på sig när dom är blöta.

Så man kan "snälla sig nån" i evighet. Fölmärrar med täcken ÄR en risk för fölungar med bensnören och annat.

Feta märrar fryser heller inte vid lite ruskväder.
Bara att mata på.
AM
Jag matar o matar o matar!!! Hon går ju ute har hela tiden gott om mat!!! men hon blir ju aldrig fet!!!!!
Men ja ska göra mig ett nytt försök till nästa år o få henne rund så hon slipper ha täcke när bebisen är ny!!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 263
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 576
Senast: Aionee
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg, men ska försöka göra det så kort som möjligt. Jag har blivit fodervärd åt en äldre varmblodig travare...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: Karre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III