min häst har fått en "pung" mellan frambenen!

A

annabella

Idag runt lunch hade min häst fått en "pung" mellan frambenen. :confused: Det är somen påse fylld med något typ vätska.
Hon har inget sår i området, ingen feber och var pigg som vanligt, så jag har valt att vänta med att ringa vetrinär till i morgon bitti, eftersom det är söndag idag. Är det någon som räkat ut för något liknande?? :o

Sv: min häst har fått en "pung" mellan frambenen!

Låter som ett ödem, såhär såg min förra unghäst ut en dag:
http://hem.passagen.se/xyplex/cbringaakut3.jpg
(om det inte fungerar ta bort http:// och försök igen)

I hennes fall var det en allergisk reaktion på insektsbett och hon fick sår med. Generellt för ödem är att du får en lokal ansamling av vätska som kroppen inte klarar av att transportera bort, endera pga försämrad cirkulation, eller pga kraftigt ökad vätskeansamling.

Vad det beror på i din hästs fall är ju svårt att säga, men eftersom han är opverkad tycker jag du gör rätt i att avvakta, det kan ha gått ner till imorgon.

Kan ju aldrig vara fel att kolla upp det ordentligt, så det inte blir infekterat eller är en reaktion på typ festingbett!!!! :confused:

Som synd var fungerade inte länken, men det du skriver låter inte alls orimligt. :bow:

Jag får väl tempa henne i kväll när hon får natt-hö:et. -Och hoppas på att det går bort av sig själv. Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter till en orolig själ....

annabella skrev:
Som synd var fungerade inte länken, men det du skriver låter inte alls orimligt. :bow:

Jag får väl tempa henne i kväll när hon får natt-hö:et. -Och hoppas på att det går bort av sig själv. Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter till en orolig själ....

Länken fungerar, det är bara passagen som är vrång.

Ta hem.passagen.se/xyplex/cbringaakut3.jpg och klistra in. Bråkar det ändå, sudda ut http:// i adresslisten och tryck enter igen.

Annars kan du gå via http://hem.passagen.se/xyplex/ Klicka på Djur - Hästar - Cactus och sen kollar du i Fotogalleriet, där finns länk till hur hennes bringa såg ut och där ska du hitta ödembilden

Oj, oj, oj...

Jo det är nog samma, men din kuses svullnad var värre... :eek:

Stackars häst! Måtte inte min ögonstens svullnad öka till dessa proportioner!!!

Det blir allt till att ringa veterinär i morgon..

annabella skrev:
Oj, oj, oj...

Jo det är nog samma, men din kuses svullnad var värre... :eek:

Stackars häst! Måtte inte min ögonstens svullnad öka till dessa proportioner!!!

Det blir allt till att ringa veterinär i morgon..

Det var som en badboll innanför huden :crazy:

Hon akutbehandlades av DV samma dag och fick finadyne. Dagen efter var 90% av ödemet borta, efter tre dagar var hela ödemet borta. Dock så nödslaktades hon tre veckor efter att bilden med ödemet togs, men det hade INTE med ödemet i sig att göra, utan med de underliggande orsakerna, så oroa dig inte.

Det kan inte vara ett vanligt flugbett? De flesta av våra hästar får en sådan per vecka här. Inget farligt. Bara ont och kliigt.
Det är mellan 10 och 30 cm i diameter oftast.

Min häst hade i vintras tagit sej ut från lösdriften och hade sedan en "påse" mellan frambenen. Jag tror hon hoppat och fastnat i eller "brännt" sig där. Det såg nästan ut som om det var något muskelfäste som släppt. Det gick emellertid sackta tillbaka under en vecka drygt.

Tack alla för responsen. Jag avvaktar med veterinär ett tag om hon inte får feber... :bow: :rofl:

Liknande trådar

Hästvård I början av april stängde vi av 2/3 av hästarnas hage för att gödsla. Kulorna låg kvar tills i helgen när regnet äntligen kom. För 1 1/2...
2
Svar
25
· Visningar
3 277
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 166
Senast: Korven
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 295
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka