Min häst gillar inte att trava?

T

tequilalove

Hej! Min häst är rätt lugn i vanliga fall, men såfort man börjar trava blir hon het, & i galopp blir hon plötsligt lugn igen. Hon är ganska stark men inte så att hon sticker och att jag inte har kontroll.
1. Gör hon så för att hon tycker det e jobbigt att trava? Hur ska jag träna?
snart börja träna för tränare och tror att det kommer bli bättre då. Hon är fd hopphäst, men hennes förra ägare hade henne som ett projekt, att göra henne mer harmonisk.
Sen har jag aldrig lyckats få henne gå i form. Jag personligen tycker det är lättare att få en häst gå i form som man behöver driva på, eftersom man ska arbeta med ben och säte och inte tyglar. Jag har ju fullt upp med att få henne lugn med tyglarna ändå, så det räcker.
2. Hur ska ja få henne att söka sig i form?
Tack på förhand :crazy:

Sv: Min häst gillar inte att trava?

Många heta hästar blir lugnare om man faktiskt rider dom med ben och säte trots att det kan kännas fel. Är hästen väldigt springig så kan serpentiner vara en bra grej så hästen bromsas upp lite av sej självt. Eller om hästen börjar springa lägg en volt osv. Hästen ska ju givetvis inte ligga ner i svängarna utan ska ju vara formad.

Eller lägg ut lite upphöjda cavaletti i hörnen tex, det brukar också få väldigt springiga hästar att stanna upp och söka sig lite framåt.

Det viktiga är att inte bromsa en sån häst, hästen måste ju fortfarande tänka framåt och det är så otroligt lätt att få hästar att tänka bakåt.

Sen kan det ju vara så att eftersom hästen är såpass taggad och den antagligen vet att efter traven så kommer galoppen så har den höga förväntingar och triggar upp sig. Antagligen har hästen en dålig grundridning. Många hoppryttare skippar ju dressyren och lydnaden.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar