Min häst gick omkull

Z

Zawilca

Fick precis ett samtal utav min medryttare som ringde och sade att när hon red hade hon och pållan gått omkull. De hade travat på en vanlig äng ganska nära stallet och så var de plötsligt på en isfläck som man inte såg under snön.
Jag frågade hur hon föll, alltså om hon föll rätt på mulen eller liknande och då svarade hon att pållan bara ramlat på sidan och direkt rest sig upp.
Hon hade tappat en sko men annars verkade det inte vara några fel på henne. Jag sade iallafall att hon måste kolla benen ordentligt efter sår, ömhet, svullnader och ökad värme.
Jag litar på min medryttare att hon kan se om zawilca verkar ömma/halta så vad tycker ni, borde jag åka ned till stallet och bara konstatera att hon inte är halt eller vad hade ni gjort? :o

Jag ska ned dit imorron, räcker det eller borde jag hålla uppsikt över henne idag? Det känns liksom som att det inte finns mycket jag kan göra eftersom att hon verkar helt okej.

Om ni orkar läsa, kan hon ha fått några skador som inte jag med blotta ögat kan se så jag borde ringa och prata med veterinär?

Sv: Min häst gick omkull

Förlåt för flummigt inlägg, ser nu att meningsuppbyggnaden inte var den bästa :crazy:

om det inte ger dig allt för stora svårigheter tycker jag nog du skall åka ner. Jag hade gjort det, bara för att veta att hon faktist har rätt.. för din skull liksom. Man tycker ju inte medryttaren borde ta illa upp för det, det e ju klart man blir orolig liksom.

Ser du inte yttre fel på hästen, och den verkar vara som vanligt i humör och personlighet (och itne har feber eller dyl.) tycker jag det räcker att observera den under ett par dar och ringa vet om det behövs...

hoppas det hjälper lite.. säger ju bara hur jag hade tänkt.. behöver ju inte vara rätt för det :angel:

Jag hade nog velat åka ner och titta till pållan iallafall, om det var min kuse som drösat omkull... hade känt mig mycket lugnare själv då!
Men jag tycker allt du kan lugna dig med veterinär och grejer om allt ser bra ut! Behöver inte hända så mycket bara för att dom ramlar, även om det ser otäckt ut...
Kramar från Sandra.

jag skulle åkt!

åk om några timmar, så kan du sova gott!

kanske linda ben eller linimenta om hon har sträckt rygg eller slagit på benet eller något... om hon har tappat skon så har hon förmodligen klivit på sig själv eller sträckt till något...

Åk dit ikväll eller liknande och se om läget förändrats. Det borde hon verkligen inte ta illa upp för!

Till alla, jag tror inte heller att hon tar illa upp för att jag åker ner eftersom att det borde hon se som en självklarhet.

Ska ta och åka ned lite senare när hästarna kommit in från hagen, så kan jag ta en titt på henne :)
Tack för svaren!

Jag hade nog åkt ner om det inte hade varit alltför krångligt. Hade känts bäst att kolla henne själv, även om medryttaren är duktig.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 776
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 080
Senast: Magica
·
T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Ellyne
·
K
Hästvård I tisdags förra veckan (8 dagar sen), gick min häst omkull i hagen och kom in med två svullna knä + sår på mulen. Då jag kom till...
Svar
6
· Visningar
2 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka