Min häst går om kullmig

tiiepjjohannaa

Trådstartare
Hej.

Jag har ett problem. Ett väldigt stort problem.
När jag ska ta in min ponny. Då går det bra heela vägen tills vi ska gå in i stallet. Då binder jag upp henne. Men jag hinner inte göra det för hon går över mig och lådsas som jag inte finns. Så går hon raka vägen till hennes box. ( som är ngra cm fråpn pööningen)
Jag försöker leda ut henne men hon sliter nästan av min arm..?
Det slutar med att jag måste ta grimskaft och leda ut henne. Men så händer det måånga gånger. när jag är väl ute så skakar jag i grimskaftet så hon stannar. Då brukar de oftas gå bra.
Hon har ett öga oxå om det är något att tillägga?
Hon kan inte gå utan någon ska gå framför henne.. så det går inte att rida själv heller.

SNÄLLA KAN NÅGON HJÄLPA MIG?
[B
[/B]

mejla/Adda min msn om jag är seg på att svara -----> Johanna_liback@hot.......
tacksam för svar.

Sv: Min häst går om kullmig

Jag har ett tips (vet dock inte om olaterna beror
hennes ena öga, men om vi bortser från det) som
har funkat med min häst: testa att använda repgrimma,
det blir lättare att hålla henne då och hon måste lyssna
mer på dig.
INNAN hon springer om dig så tvärvänder du och byter
riktning och fortsätt till du har hennes uppmärksamhet.
Ett annat litet tips är att alltid ha boxdörrarna stängda,
det måste jag göra för att min ska uppföra sig i stallet.

Lycka till

hm jaa.
jag har använt men min är sönder..:(
Hm ja.. men hon skiter totalt i mig och SKA gå om hon så ska gå över mig bokstavligen. ( så ja hamnar under henne )
Skulle jag berätta för mamma så skulle hon sälja henne driekt säkert.

Men jösses! SJÄLVKLART ska du berätta för din mamma! :eek:
Om inte annat så kanske hon kan hjälpa dig att lösa problemet?

Hittar hon dig mosad under hästen någon dag kommer hon få men för livet, väldigt onödigt.
Det går säkert att lösa så att alla blir nöjda.

Kanske inte just mamma jag ska berätta för?
hon har seriöst ingen hastvana!
Hon kanske kan borsta lite men ingen mer!
Ja det är just det jag vill ha hjälp med?
om det finns ngn NH övning eller något.

Ditt problem är ganska allvarligt med tanke på att din ponny verkar sakna respekt för dig. Kom ihåg att det är DU om bestämmer, och att din ponny går över dig är inte ett OK beteende.

Tycker defenetivt att du ska ta hjälp av en vuxen, kunnig person som kan hjälpa dig att få bukt på henne. Har du testat att använda kedja som gör dig lite starkare?

För övrigt hoppas jag att du ha hjälm på dig, för som det låter skiter ponnyn fullständigt i om du beffinner dig framför, bakom eller under henne.

hm jaa.
jag har använt men min är sönder..:(
Hm ja.. men hon skiter totalt i mig och SKA gå om hon så ska gå över mig bokstavligen. ( så ja hamnar under henne )
Skulle jag berätta för mamma så skulle hon sälja henne driekt säkert.

Se till att skaffa en rejäl repgrimma och ett LÅNGT grimskaft. Öva att leda henne på andra ställen först. Du kan vifta med änden av grimskaftet bakom dig om hon kommer för nära (lite som att du skulle vifta lite irriterat med svansen om du hade någon). Gå med bestämda steg och stolt hållning. Stanna och se till att hon stannar bakom dig. Om hon går förbi vänder du åt ett annat håll. FRÅN henne. Du måste vara beredd så att hon inte springer på dig. Öva öva.
Jag har fått göra så här med min massor av gånger och nu håller han sig bakom.
Och bra tips av ovanstående att HA HJÄLM!

Ditt problem är ganska allvarligt med tanke på att din ponny verkar sakna respekt för dig. Kom ihåg att det är DU om bestämmer, och att din ponny går över dig är inte ett OK beteende.

Tycker defenetivt att du ska ta hjälp av en vuxen, kunnig person som kan hjälpa dig att få bukt på henne. Har du testat att använda kedja som gör dig lite starkare?

För övrigt hoppas jag att du ha hjälm på dig, för som det låter skiter ponnyn fullständigt i om du beffinner dig framför, bakom eller under henne.
Jo de e ju det. Men annars är hon hur mysig som helst.. I ridningen och så.
Jo jag använde kedja ett tag men tyckte det gick bättre och bättre men nu går det sämre och sämre.
Jag vet inte hur jag ska bete mig när hon gör så?
Det jag gjorde idag var och sa till henne och försökte gå med henne igen men hon vände blixtsnabbt bort huvudet och hade den högt och ja.. min arm går väl av snart.
Jag hoppas verkligen det är test. Harj u haft henne i snart 4a månader.

Usch vet verkligen inte hur jag slka bete mig och jag är jätte rädd att jag har gjort något fel?

Om du bara haft henne i 4 mån tycker jag det låter som att hon inte fått respekten för dig som ägare ännu. VAd händer om du stänger boxdörren, så hon inte kan komma in i sin box? Och sen undrar jag om du leder henne i bara grimma, eftersom du säger att du måste ta ett grimskaft för att få ut henne ur boxen?
Ligger det mat i krubban, eller hö inne hos henne förstår jag att det blir ännu svårare. Om det gör det skulle jag vänta med att lägga in hennes foder i boxen, så att hon snart upptäcker att det inte lönar sig att gå in där.

Sedan är det bara att försöka stå på sig tjejen! Visa vem det är som bestämmer, inte bara " snälla kan du stanna". Ska din ponny stanna, så ska den stanna, respekt kommer inte av sig självt. JAg menar naturligtsvis inte att du ska använda våld, men att tala om för henne att du är bossen bör du göra.

Vad som händer är att anntingen går hon vidare eller ut igen och äter gräs.
Det går när on vet att man inte ska pyssla om henne. eller ja typ om man ska ta ut henne till hagen osv. När hon vet att man ska ställa hon i stallgången är hon envis och hon SKA in.

Hm jag försöker men det är precis som hon tyckeR : nej jag ska VERKLIGEN inte lyssna på dig.
ah. Allt har ju med att inte jag har sagt till ifrån början. Men detta är något hon har fått för sig nu!

Hon testar dig, och det är något nästan alla frå går igenom med en ny häst, så kladra inte dig själv!

Hur beter hon sig när du väl pysslar om henne? Är hon sur och trälig, eller lugn och njuter?

Kanske inte just mamma jag ska berätta för?
hon har seriöst ingen hastvana!
Hon kanske kan borsta lite men ingen mer!
Ja det är just det jag vill ha hjälp med?
om det finns ngn NH övning eller något.

Jag beklagar, men du har själv inte tillräcklig hästvana för att kunna uppfostra din ponny utan behöver hjälp av en vuxen.
Om du inte litar på din mamma, kanske det finns någon annan duktig person i stallet, som kan hjälpa dig?

Jag håller med om det som någon skrev tidigare; att du håller på och byter riktning när du leder ponnyn, så den behöver vara uppmärksam på dig.

Problemet tycks handla om att ponnyn inte har respekt för dig och det är mycket svårt att lära ut via internet. Man behöver se hur hästen beter sig och hur du beter dig, för att kunna ge goda råd.

Vad som händer är att anntingen går hon vidare eller ut igen och äter gräs.
Det går när on vet att man inte ska pyssla om henne. eller ja typ om man ska ta ut henne till hagen osv. När hon vet att man ska ställa hon i stallgången är hon envis och hon SKA in.

Hm jag försöker men det är precis som hon tyckeR : nej jag ska VERKLIGEN inte lyssna på dig.
ah. Allt har ju med att inte jag har sagt till ifrån början. Men detta är något hon har fått för sig nu!

Hon har ingen som helst respekt för dig.
Men det tar en stund att vinna respekten hos en ny häst/ponny.
Grimskaftsviftande är inte melodin och framförallt inte om man inte exakt vet hur man gör - när man ska vifta och när man inte ska det.
Det du måste göra är att få henne att lyssna på dig!
I länken nedan har jag skrivit om start och stopp övningar som alla egentligen borde göra.
Ta dig tid att umgås med din ponny och lär känna henne.
När du leder henne ska du alltid vara vid hennes bog.
Hon skall gå före dig men stanna på ditt kommando.
Läs gärna i länken nedan och prova detta så ska du se att du snart har en ponny som lyssnar på dig!

Lycka till!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1069059&highlight=ponny+retas

Jag beklagar, men du har själv inte tillräcklig hästvana för att kunna uppfostra din ponny utan behöver hjälp av en vuxen.
Om du inte litar på din mamma, kanske det finns någon annan duktig person i stallet, som kan hjälpa dig?

Jag håller med om det som någon skrev tidigare; att du håller på och byter riktning när du leder ponnyn, så den behöver vara uppmärksam på dig.

Problemet tycks handla om att ponnyn inte har respekt för dig och det är mycket svårt att lära ut via internet. Man behöver se hur hästen beter sig och hur du beter dig, för att kunna ge goda råd.

Vad grundar du detta på?

Jag grundar min bedömning å vilket stort problem TS fått med att ponnyn inte alls respekterar henne.
Och hur svårt det är att ge konkreta råd utan att se hästens och ägarens kroppsspråk när det inte vill sig.
Jag anser att man får mycket bättre hjälp av en fysisk person som kan anpassa råden efter den aktuella situationen, än en person via internet (oavsett hur kunnig den personen är).
TS uttalande att hon/han inte alls vill ta hjälp av sin förälder, är inte heller det mest mogna övervägandet, kan jag tycka.

har du inte grimskaftet på när du leder in hästen?

Prova kedjegrimskaft eller att ta grimskaftet runt nosen. Ha boxdörren stängd. Be en vuxen om hjälp?

Om föräldrardna nu är helt okunniga när det gäller hästar, vad ska de då göra menar du?

Jag skulle tippa att den är hungrig. när fick den mat senast?

låt den gå in i sin box o äta lite först o sätt sen på grimskaft- som man använder när man leder hästar o ta ut den till gången.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar