Min häst får panik när han är själv!!

M

Malin80

Hej! Undrar om ni har några tips till mig och min 11-åriga islandskorsning...
Har haft honom i 1½ år nu och har hela tiden haft stora problem med att rida ut med honom själv. Han är helt frisk och har inte ont någonstans. Rider med bomlös sadel, utan spö och sporrar och kräver inget speciellt av honom, bara en mysig uteritt.
Men så fort han kommer ifrån sin stallkamrat får han panik och blir jättenervös, panikgnäggar efter sällskap, kastar sig åt sidan för minsta lilla och spänner sig och blir väldigt het och kan INTE lyssna eller slappna av.
Eftersom jag med åren också blivit lite rädd i vissa situationer (vilket inte gör det bättre) slutar det ofta med att vi fullföljer turen gåendes:cry:
Det brukar gå bra om man leder honom bortåt och rider hemåt, men då är det i full knyck och man får bara hålla tummarna att inget "läskigt" dyker upp.

Till saken hör också att han gått som turridningshäst nästan hela livet och när vi rider ut med andra är han helt coollugn och vi kan rida förbi tutande lastbilar och vad som helst på lång tygel helt avslappnat! Han vill dock helst inte vara varken först eller sist, utan helst i mitten om han själv får välja.

Vad beror det på att han blir så nervös? Är det enbart att han inte litar på mig som ledare eller?
Han blir likadan i hagen om jag ger mig iväg med hans stallkamrat. (De är bara två i samma stall).

Vilka övningar kan vi göra. Vill ju att han ska vara likadan när vi är ute själva som ihop med andra!

Sv: Min häst får panik när han är själv!!

Det låter som att han är väldigt flockbunden. När jag köpte mitt sto kunde hon få panik om hon blev ensam i stallet; stegrade i boxen och höll på, men det försvann själv efter ett par veckor i stallet..
Tillit till dig kan spela in. Har han alltid ridits ut med kompisar tidigare? Ranglåg? Är han van vid att kompisarna alltid är med, kanske han känner sig otrygg ensam?

Det borde ju gå bättre och bättre för varje gång, om det går bra. Det handlar ju bara om att vänja sig. Jag tror att det viktigaste är att ryttaren inte blir arg eller spänner sig alls, utan håller sig absolut kollugn och bara lugnt men bestämt driver på framåt. Kanske funkar det också att ge hästen andra saker att tänka på, kanske göra skänkelvikningar, minivolter, flytta baken/framdelen, serpentiner. Andra saker helt enkelt.
Jag har en islandshäst som är lite sådan också, hon vill inte gå framåt när man rider ut ensam. Hon blir dock inte rädd, bara seg, motvillig och tjurig.
Men försök att rida en liten bit, och när det går bra och hästen lugnat ner sig, vända och rida tillbaka igen. Alltid berömma när hästen är lugn och duktig.

Jag gjorde så att ajg ledde min häst en liten runda i skogen flera dagar i sträck. Sen kunde jag sitta upp och rida sista biten hemåt (då "drar" ju stallet, så då är de ofta mer villiga att gå) Sen kunde jag rida hela rundan. Sen kunde jag rida själv hur jag ville. Han kunde ibland skygga mer för saker när man var själv, men annars var det aldrig några problem att rida själv sedan.

Om du själv blir väldigt spänd har jag som förslag att du tar med dig en människa som går med. Då blir både du och hästen lugnare av sällskapet, men det är andå inga andra hästar med så han får öva på det.

Ja, jag kanske skulle ta och prova samma runda varje gång, lite i taget och till början gåendes till vi båda känner oss helt säkra. Man känner sig ju så löjlig bara när man möter andra ryttare, att man inte klarar av att sitta upp på sin egen häst...:o

Hej!
Hade en häst i stallet med precis samma problem, hon hade också gått som turridningshäst och var inte speciellt skolad... Vi brukade leka en lek när vi var ute och red. Då var vi 3 men det går säkert lika bra med två. Om man skrittar alla på led så har man ju varsin position i ledet. Den som går sist ska då trava om de övriga för att gå först en liten stund, sedan upprepar man det så man får gå i alla positioner. Det hjälpte henne lite att "våga" gå först och våga trava utan hjälp. När det funkade bra gick ägaren på promenader (gick dock aldrig i mörker). Längre och längre.
Tror det som nämnts redan är bra tips också. Vara nöjd med lite i början för att sedan utöka.
Att ha en annan peson men inte häst med är väldigt bra om man är lite nervös. Då hinner man liksom inte börja oroa sig och "förvänta" sig att något ska gå snett. Försök snacka som att det är det vanligaste i världen, brukar funka bra på mig när jag blir nevös
:angel:
Lycka till

Ok, tack för tipset!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 944
Senast: Vovve
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 285
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama