Min häst dreglar!!

black_darling

Trådstartare
Kom till stallet idag, tog in pållen (unghäst född -04) och de såg ut som hon nyss drukit. Vatten runt hela mulen nästan. Men upptäckte sedan att det var saliv, de nästan droppade ur munnen på henne. Kan det vara tandlossningen som gör det?? Har aldrig sett eller hört nåt om dreglande hästar....

Satt i hennes hage en bra stund för att se om hon åt och drack, å de gjorde hon. Hon ser därimot lite hängig ut. Tandvärk kanske? Ingen feber men lite snorig (inte helt klart)

Nå, vad tror ni?

Sv: Min häst dreglar!!

Kan vara bra o kolla upp tänderna. ev kan det vara tandlossning men jag har aldrig haft en häst som dregglat då

Hästar i den åldern bruka börja byta sina tänder, men det låter ändå lite konstigt med dreglet ( kan även ha lite dålig andedräkt vid bytet)

Hon har inte blivit sparkad eller ngt liknande, man kan nästan tro att pållen tappat känslen/förlammad ?

Kan den ha haft haft foderstrupsförstoppning?
Jag har sett 3st hästar dregla och alla 3 hade det....2 av dom var unga..
De var välldigt hungriga vid insläpp och åt för häftigt...dock ej vid samma tillfälle....
Den 3e hästen hade kastat av ryttaren o kom hem stressad och började käka hö....
Vill inte skrämma dig, men kom på o tänka på möjliga orsaker...

Men hon har ju mat dygnet runt (går på lösdrift) Sen så åt hon i hagen som vanligt idag när jag va där... Får se hur det se ut i morgon, annars tar jag ut vet.

Ok...som jag sa, vill inte skrämma dig...
Och var det en förstoppning, så är den ju borta nu....:)
Kan ju varit så, att det var just den gången oroligt vid höet, att hon fick lite för mkt att svälja....
Är hon helt "vanlig" igen, så behöver du nog inte oroa dig....

Jag tror att den dreglar pga av tandlossning. Det gjorde min gamla ponny för ngn vecka sen (han är 22 år) Jag åkte till tandläkaren och han drog ut 2 lösa tänder... Efter det slutade han att dregla!

Förstår dig mkt väl....
När min förra häst satte igång och dregla o hängde m huvet, var jag glad att den andra hästens ägare var i stallet...
Hon såg direkt vad det var och kunde hjälpa mig....
Så när jag var med om det en gång till, med 3je hästen, var jag lugn...
Du skall se att det blir bra...
Kanske aldrig mer händer....hoppas det...
Eller kanske det är pga tandlossning...dock har jag haft 2 unghästar utan dregel vid det....

Liknande trådar

Hästvård Hade vet ute i måndags igen och kollade på mitt sto då hon sedan en tid har haft ödem under buken och ett i ansiktet under käken.Min...
Svar
5
· Visningar
7 937
Senast: Skogstroll
·
S
Hoppning Hej alla! Jag håller på och ältar och tänker så huvudet håller på å gå sönder... :crazy: Jag hade hand om en häst okt -07 till maj...
Svar
3
· Visningar
2 805
Senast: feliand
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 589
Senast: paradiset
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 498
Senast: Rina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit