Min häst drar iväg

M

Mary Lou

Min fjording är 21 år men väldigt pigg:) När jag ska fatta galoppen i vänster varv så händer det ofta att hon "springer inn" i galoppen. Iblad så rusar hon okontrollerat iväg...

Hur ska jag träna för att hon ska fatta en fin vänstergalopp??? :confused:

Sv: Min häst drar iväg

Låter som om hon inte orkar hålla ihop sig. Antingen har hon ont någonstans, så att det hindrar henne, eller så är hon svag. Träna upp så att båda hennes sidor blir liksidiga, EFTER att du kollat upp henne, så hon inte har ont.

Min travare är lika dan med höger galopp. Hon är dels svag o så har hon lite problem med höftmusklerna. Hon blir bättre och bättre med dressyrträning, typ rida på volter och få henne lösgjord- Tyvärr har jag inte bästa möjligheten till detta.. men det fungerar. Bara man gör det nåt sånär regelbundet.

okej , då vet jag att jag ska öva mycket på volter

jo volter är bra. minska o öka i storlek. Men hästen ska jag inte tröttna heller så man ska ju inte göra det hela tiden.

Idag blev det lite övning för både min o hästens del. Men en instruktör hade inte varitfel att ha vid sidan.......

Låt inte hästen springa in i galoppen utan ta tillbaka den då. Det bästa är nästan att börja från skritt om hästen orkar det men troligen är din häst oliksidig eftersom den inte har svårt med höger galopp. Försök att rida i volter (som sagt) samt serpentiner där du i varje båge lägger in en 10 m volt. Jobba med att hästen alltid väntar på dig. Försök även i skogen att rida mkt i vänster galopp men inte så långa sträckor utan gör istället många fattningar.

Dessa tips har jag fått från min tränare när jag red en unghäst som var väldigt oliksidig.

okej :D
ja jag brukar försöka att galoppera i vänster varv på volter och i skogen också:bump:

:)Tänk oxå på att inte låta henne fatta galopp när hon rusar. Om hon börjar springa iväg utan att galoppera, så ta tillbaka henne till lugn trav igen innan du försöker igen. Att fatta från skritt är oxå bra. Mycket lösgörande arbete i båda varv, framförallt vänster om hon nu inte orkar bära sig i det varvet. Sidförflyttningar är bra lösgörande övningar. Man kan oxå flytta lite för skänkeln och sedan fatta galopp ur det.

Arbete med bommar eller cavaletti är oxå stärkande för muskulaturen, oxå låt henne vila mellan varven så musklerna kan återhämta sig ordentligt :)

Precis, tar åt mig av detta oxå då de stämmer så bra in. Min häst är rätt het så det är mycket viktigt att innan man ens börjar med att försöka galopp eller om hästen hetsat upp sig efter eller innan galopp, att man väntar tills man känner att hästen lyssnar, slappnar av och är mjuk.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
347
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka