Sv: Min häst bucklade bil - vilken försäkring?
Hej!
Detta har vi just diskuterat på mitt ridläger.
En dam jag känner hade en kompis (ja, jag vet hur det låter)som efter en ridtur tappade sin häst precis när hon suttit av och hästen for över parkeringen och skadade flera bilar(fallet har tydligen beskrivits i ridsport, men jag har inte den så jag kan inte skriva vad de sa) och hon åkte på att betala alla självrisker på bilarna för "hon hade inte vidtagit nödvändiga säkerhetsmått". Med en bra advokat på bilägarens sida är det tyvärr inte alls säkert att hästägaren kommer undan.
Vidare har damen jag pratade med diskuterat detta och liknande hypotetiska fall med jurist(som även håller på med hästar) och han hävdar att leder du hästen i trafik måste du ha stigbett för att helt säkert slippa problem om något händer, och att rida barbacka är också ett bra sätt att inte "vidta alla försiktighetsmått".
Men visst, de flesta bilägare orkar nog inte leta reda på en jurist som driver frågan (jurist och bilägare bör vara något hästkunniga för att veta allt detta), så visst kan man chansa.
mvh/ Lavinia, som tycker att det låter helt galet, men som tyvärr måste erkänna att de flesta i hästvärlden tycks tro att de är säkra när så egentligen inte är fallet.