Min häst bucklade bil - vilken försäkring?

Bellapops

Trådstartare
Som rubriken så fint säger, min häst backade in i en bil igår och den (bilen) fick en buckla. Någon som vet vilken försäkring som gäller? Hästens, min hem eller olycksfall, bilägarens? Eller är det så att ingen försäkring alls täcker sådant och vi snällt får stå för kostnaden??

Bilen stod parkerad och min häst hade lite bråttom ur transporten och backade mer åt sidan än bakåt.

Sv: Min häst bucklade bil - vilken försäkring?

Min häst smet från sin box för några år sedan och rusade runt och kom upp mellan ett staket och en bil och sparkade på bilen så det blev en buckla... Jag kollade med försäkringarna och det var bilägarens fösäkring som stod för det, eftersom att hästar räknas som "vilda" djur och ägaren kan inte ha full kontroll över dom... Så bilägaren blev inte så glad... men jag erbjöd honom att betala vad min självrisk hade gått på om det hade gått på mig, men han blev bara förbannad och sa att han skulle anmäla det mm... men jag hörde aldrig av honom mer.

Yep, om en häst orsakar skada på bilen så är det samma sak som om en älg gjort det. Det vill säga, det är en viltolycka och går på bilförsäkringen.

Hej!

Detta har vi just diskuterat på mitt ridläger.
En dam jag känner hade en kompis (ja, jag vet hur det låter)som efter en ridtur tappade sin häst precis när hon suttit av och hästen for över parkeringen och skadade flera bilar(fallet har tydligen beskrivits i ridsport, men jag har inte den så jag kan inte skriva vad de sa) och hon åkte på att betala alla självrisker på bilarna för "hon hade inte vidtagit nödvändiga säkerhetsmått". Med en bra advokat på bilägarens sida är det tyvärr inte alls säkert att hästägaren kommer undan.
Vidare har damen jag pratade med diskuterat detta och liknande hypotetiska fall med jurist(som även håller på med hästar) och han hävdar att leder du hästen i trafik måste du ha stigbett för att helt säkert slippa problem om något händer, och att rida barbacka är också ett bra sätt att inte "vidta alla försiktighetsmått".
Men visst, de flesta bilägare orkar nog inte leta reda på en jurist som driver frågan (jurist och bilägare bör vara något hästkunniga för att veta allt detta), så visst kan man chansa.

mvh/ Lavinia, som tycker att det låter helt galet, men som tyvärr måste erkänna att de flesta i hästvärlden tycks tro att de är säkra när så egentligen inte är fallet.

Det beror på om du kan anses ha varit oaktsam. I det här fallet kan det ev avgöras beroende på om hästen brukar ha så bråttom ur transporten eller brukar den gå lugnt.
Om den brukar ha bråttom ut så kan det anses att du borde ha vidtagit försiktighetsåtgärder, t.ex. parkerat längre ifrån bilen.

Oj! Vad har ni nu hittat på?!

Som Ylva säger så har jag för mig att jag läst att det beror på lite på läget; skedde t ex urlastning på ett område avsett för detta så är ju nästan bilen "felparkerad". På klubben hemma finns det ju om man tittar ställen för parkering och ställen där vi inte får ställa bil + transport ... Fast jag vet faktiskt inte.

Och Bells, rara, hör av dig är du snäll (irl).

Tjing!

Jag är lite svår att få tag på eftersom vi tillbringar myyyyycket tid i Bergvik och mobilen funkar inte i skogen.
Dock finns bredband!!! :)

Hur som helst. Bilen stod parkerad på en parkeringsplats avsedd för hästtransporter. Hästen i fråga är inte krånglig vid urlastning, men det var mycket liv och rörelse runt om och han blev lite till sig. Jag hade inte parkerat nära den andra bilen, dock så är min häst väldigt stor och lång, så ett par steg blir flera meter. Detta var dessutom den enda lediga platsen för ett bil-ekipage med transport.
Jag kan ju tycka att hon hade parkerat sin bil väldigt dumt, bland alla hästar.

Men det är ju bara min åsikt...

När min häst gjorde just det, backade in i en parkerad bil fick jag betala. Gick på min hemförsäkring, drulledelen. Hade bilen däremot rullat hade det gått på bilens försäkring.

Först tänkte jag "dumt av henne att parkera på plats avsedd för bil + släp", men samtidigt så hade det ju lika gärna kunnat vara en bil med släp på som din häst gått in i, och jag antar att samma regler gällt ändå.

Ullis

Min förra foderhäst råkade halka in i en bil som stod mitt i vägen. Man var alltså tvungen att gå mellan den och diket för att ta sig förbi. Jag fick ta det på min hemförsäkring efter mycket om och men. MEN bilägaren har ännu inte fixat skadan och därför har jag inte betalat ännu. (1 år sen nu)
Bilägaren ville nog ha pengar i handen och påstod att skadan skulle gå på över 5000 kr att laga. (en bula stor som en 5-krona i dörren) Mitt försäkringsbolag är villiga att ta kostnaden. Men då får bilägaren (det går på bilens försäkring och mitt bolag står för deras självrisk som var på 5') först betala sin självrisk för att sedan skicka in kvittot till mitt bolag för att få ut pengarna. Sen skulle jag personligen överlämna min självrisk (på hemförsäkringen) till bilägaren när jag fått brev från mitt bolag.

Jag får se ifall de tänker fixa skadan. De försökte nog få mig att stå för alla deras lackskador på bilen. (dörruppslag)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 288
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 937
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 277
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel