Min häst blev påkörd

Luchador

Trådstartare
Min häst blev tidigt i våras, skrämd, och hoppade över staketet. Detta medförde att en service bil (hemtjänsten till grannen) körde på min häst. Detta skedde alltså på enskild grusväg vid skymning.

Dum/snäll som jag var, så fyllde jag i skadeanmälan för den förstörda bilen så att kommunen kunde skicka iväg papper till försäkringen.

Nu, ca 2 månader senare, får jag hem en räkning från kommunen på självrisken för skadan. ca 4500 kr. Är detta verkligen rätt?

Jag har hört att på enskild väg gäller 15 km/h. Inte över 50 som hon erkände att hon höll. Och hon skrev tom i papperna om skadan att hon hade sett hästen men inte stannade.

Enligt mitt försäkringsbolag så ska bilens viltolycksförsäkring täcka denna skada. Alltså ska ingen självrisk utgå.

Vad anser ni?

Sv: Min häst blev påkörd

Ditt försäkringsbolag har rätt OM det inte är så att du har haft dåliga staket.
Lagen jämställer hästar med vilt och det gör att det blir föraren av bilen som gör fel. Det finns en regel som säger att man inte får köra fortare än att man kan stanna om det dyker upp ett oväntat hinder på vägen.
Den enda gången som hästägaren blir skylldig till något är om man har dåliga staket så att hästen kommer ut av den anledningen.

Så om nu dina staket är OK och hästen rymmer så är det inte ditt fel och ev kostnader för att hästen efter olyckan är det faktiskt föraren av bilen som ska stå för. Alltså tvärt emot vad kommunen nu gör i ditt fall. Du ska inte ersätta dom men du kan om du haft kostnader istället kräva ersättning från dom.

Det är bilens försäkring som ska täcka detta. Enda fallet du ska stå för en självrisk är om du anses ha varit vårdslös, exempelvis hästen har rymt flertalet gånger eller att du har använt dig av undermåligt staket eller dylikt.

Ärligt talat förstår jag inte hur kommunen kommer på tanken, iom att föraren till bilen 1. höll för hög hastighet 2. inte stannade? Hur tänkte föraren egentligen?

Har du angivit på skadeanmälan att det var du som orsakat olyckan på något vis? Om inte, kontakta kommunen och bestrid fakturan.

Tack så jätte mycket för snabba bra svar....
Om dom motstrider sig vad jag säger, ska jag ta tag i en hästjurist då eller en vanlig jurist`?

Tack så jätte mycket för snabba bra svar....
Om dom motstrider sig vad jag säger, ska jag ta tag i en hästjurist då eller en vanlig jurist`?

Vilken fuling kommunen försökt göra!
Du bör kunna hänvisa till vilket försäkringsbolag som helst och dom har samma villkor vad det gäller häst och trafik.
Bilföraren är alltid skyldig om inte hästägaren varit oaktsam med flit typ...

Kontakta en duktig jurist. Det är säkerligen inte nödvändigt med en särskild hästjurist, sålänge personen ifråga har erfarenhet av försäkringsärenden.

(Jag inser att mitt tidigare inlägg kan ha låtit som om hastighetsbegränsningen spelade roll, men det gör det egentligen inte, rent juridiskt. Såsom Masse skrev, så är det bilförarens skyldighet att kunna stanna för alla oväntade hinder. Det som är avgörande är om du anses ha agerat vårdslöst eller inte.)

Jag håller med! Helt vansinnigt att köra en sådan fuling, särskilt med tanke på att de själva säkerligen fått vetskap om bilförarens agerande. Det var ju ingen hund som hemtjänsten körde på!

Inte för att det spelar någon roll i detta ärende, bilföraren har strikt ansvar och du ska inte behöva betala självrisken, men den vanliga hastighetsbegränsningen på enskilda vägar är 70 km/h. De flesta grusvägar utanför tätort ägs av en vagsamfällighet och är därmed enskilda.

Bestrid kommunens krav och hänvisa dem till ditt försäkringsbolag, onödigt att kontaktar dyra jurister. Som andra skrivit är det endast om de kan visa att du varit oaktsam som de kan kräva ersättning och då går din försäkring in. Det ligger helt på kommunen att kunna bevisa att du varit oaktsam och det är inte lätt för dem även om det råkade vara så att hästen kom ut för att staketet var sönder, och att föraren sett den lösa hästen utan att stanna lär inte göra det lättare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad gäller? Jag skulle alltså ha jobbat i dag, 21-07. har setat och kört närmare 7 mil och hade bara ca 2 mil kvar. Stannar innan en...
2
Svar
27
· Visningar
4 037
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka