Min häst beter sig lustigt

M

mumlan81

Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråd, moderator får gärna flytta på den om den ligger fel.

Jag har ett litet pinsamt "problem" med min häst. :crazy:
Det är nämligen så att när jag borstar honom (detta är VARJE GÅNG) och kommer bak till länden/bakbenen så fäller han ut snoppen och slår den mot magen.
Sedan fäller han in den igen tills jag kommer till andra sidan och bak till länden/bakbenen.

Det händer ju att jag har "inte så hästkunninga" människor med mig, vad ska jag då svara vad han gör när de frågar?

Är det någon som har en idé vad och varför han gör så?
Har aldrig under mitt 26 åriga hästliv varit med om detta.

Kan tillägga att det är en valack. Och han är inte alls hingstig eller dyl.

Hoppas på kloka råd och svar.

Sv: Min häst beter sig lustigt

Han kanske tycker det är skönt och slappnar av. Då kan snoppen komma ut... Annars vet jag inte.

Jo jag har tänkt på det oxå.
Det är ju ingen fara när jag är själv eller med andra hästkunniga i stallet. Men jag vet inte riktigt vad jag ska säga när tex sambon är med ut.. eller några vänner..

Ingen annan som varit med om samma fenomen??

Har ett liknande "problem" med min ena häst.
Vid alla ridpass när man ger långa tyglar så kommer snoppen fram i hela sin längd :devil:

Vad kan man göra..han är avslappnad och trivs med livet :rofl:

Brukar bara skratta och säga som det är!
Lycka till

Exakt VAD säger du?
Precis som du säger så är det HELA längden ut och sedan slår han den mot magen, detta pågår alltså så länge som jag är där och borstar..

Det blir liksom lite extra pinsamt eftersom det "bara" händer när jag borstar bakdelen på honom.. Och ALLTID när jag borstar där.

Den kommer aldrig fram annars, förutom när han kissar då...

Jag hade nog försökt skratta åt honom och säga "nä, men vad är det du sysslar med" (man måste ju inte veta bäst hela tiden...) eller kanske "jasså, var det skönt här". Detta säger man i så fall till hästen...

Eller så verkar man oförstående och säger till åskådarna att han alltid gör så, men att du inte vet varför. Annars vet jag faktiskt inte...

Jo jag har faktiskt, de gånger jag haft ngn av dessa ute, skrattat bort det hela och borstat fort som 17 just på bakdelen..:angel:

Ja, vad ska man göra...

Som tur är har jag inte det problemet själv, med min buse...

Ja jag säger då det, har aldrig varit med om ngt liknande..
Visst jag har sett hästar som står inne eller i hagen och slår lite med "snabeln" men aldrig med en människa i närheten eller som "framkallar" det eller vad jag ska säga..

Min ena häst fäller alltid ut snoppen när jag klickertränar, vet inte varför, han tycker väl det är kul?:smirk:

Bild:
lastpall2.jpg

Ja jag säger då det, har aldrig varit med om ngt liknande..
Visst jag har sett hästar som står inne eller i hagen och slår lite med "snabeln" men aldrig med en människa i närheten eller som "framkallar" det eller vad jag ska säga..

Har som sagt inte ditt problem... men jag har varit med om att min häst eller andra också för den delan har släppt ut den när man borstar och pysslar. Men inte alls ofta. Vanligare är det att överläppen börjar röra på sig...

Jo det där har jag oxå sett.

Men just min häst får liksom "stånd" :o som det ser ut som... (vet inte hur jag ska förklara riktigt..) Hela snoppen ute, tjock och lång och slår mot magen..

Har som sagt inte ditt problem... men jag har varit med om att min häst eller andra också för den delan har släppt ut den när man borstar och pysslar. Men inte alls ofta. Vanligare är det att överläppen börjar röra på sig...

Precis! Det har jag oxå varit med om, att deliksom släpper ut den och den häger rakt ned.. Och att överläppen rör sig när mankliar dem på ett skönt ställe.

Jo det där har jag oxå sett.

Men just min häst får liksom "stånd" :o som det ser ut som... (vet inte hur jag ska förklara riktigt..) Hela snoppen ute, tjock och lång och slår mot magen..

He, he... Kanske bara att acceptera att han har stor personliget...

haha jo det har han VERKLIGEN. Aldrig träffat en häst med sådan personlighet. Och då är han bara fyra nu. Men vet precis hur han ska ha det och kan och vet allt bäst.

Han är underbar :love: trots denna lilla egenhet..:cool:;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 484
Senast: Bregen
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 497
Senast: ameo
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama