Min häst = avkastarkung

Lill76

Trådstartare
Min 3-åring har nog kommit in i värsta trotsen. Han blev inriden tidigt i våras och har varit jättesnäll tidigare på alla sätt och vis. Men nu krånglar han med det mesta. Under en ridtur åkte jag av efter att han blivit rädd för något i buskarna och sen har han ju kommit på hur han ska göra för att kasta av mig. Efter att han kastat av mig 3 gånger på 3 ridturer har jag blivit lite rädd och bad en väldigt duktig tjej rida honom och vad händer tror ni ? Jo efter en stund när pållen tycker att det är nog bockar han av henne också. :crazy: Både jag och "den nya" ryttaren har genast suttit upp och ridit igen så han har aldrig sluppit undan efter en avkastning, men han verkar inte ge upp. Men det är inte bara ridningen som krånglar. När hovslagaren var hos oss igår betedde sig hästen som en galning; han ramlade omkull eftersom han la all tyngden på "hovis" som inte kunde hålla hela hästen sen sparkade han hovslagern och var allmänt otrevlig.
Har ringt en equiteraput som ska komma och kolla så han inte har ont någonstans, men jag själv hittar inget speciellt på honom.
Kan det vara ren trots och som han testar hur mycket han kan bestämma?

Sv: Min häst = avkastarkung

På frågan om det är ren trots, så skulle jag säga, "Läs din häst!"
Om du har haft hästen länge så känner du den bäst, och kan snabbast säga om det är rent tjafs eller om den försöker säga dig att den inte mår bra. Titta på den i hagen, på stallgången, i boxen ser den ut som den alltid gjort, så är det en bra utgångspunkt. Våra hästar har massor att säga oss om vi bara vill lyssna, man behöver inte ta ut, hästpratare, och djurtolkar och gud vet allt för att få svar på det.

Sen är det ju aldrig fel med lite massage, eller förebyggande behandling av tex eqiterapeut.

Vad det gäller avkastningarna, har du provat med ett snöre i sadeln eller runt halsen, det har jag alltid på unghästar och håller jag i "handtaget", då ska det många bockningar till för att få av mig.

Första tanken är att hästen har ont, min märr var sådär innan vi kom på att häststackaren var halt på tre ben av en illasittande sadel...
Hittar inte et:n nåt skulle jag ta några steg bakåt - skippa ridning ett tag, låta hästen vila ett par dar och sen köra igång med promenader och tömkörning inan jag började rida igen.

Först och främst tycker jag att du ska kunna utesluta att hästen har ont -du kan inte ta ut equiteraputen i onödan så att säga. Det är en bra investering, även om hon bara kan konstatera att det inte var något. Det låter ju som om hästen kan ha ont i ryggen någonstans, eftersom den bockar när du rider och bråkar med hovslagaren när han lyfter hovarna.

Men om den nu inte har det och den "gillar" att bli ryttarlös... Har du en votigergjord eller kan du låna någon så är den guld värd i detta läge. Lägg på den och en tjockare filt (ryyrad är inte skönt när man hammnar snett..) eller liknande och be någon longera dig. Dra dig ner med hjälp av handtagen, bena nere i marken och huvudet i himlen -nu får han VERKLIGEN vara skicklig om du ska åka av ;) .Gör detta några gånger så att han förstår att det är ingen idé att försöka.

Något du kan tänka på när du rider är att för att han ska kunna bocka måste han stanna upp lite. Alltså, så fort du känner en bockning på g så driv på eller smacka.

Min bockkung som jag red ågra år var en mkt snäll sådan - han skriade alltid innan han satte igång brallningar olika något annat... då hann man både driva på och hålla sig i innan det drog igång ;)

Lycka till :rofl:

Jag hoppas du tänker på at det är en unghäst som behöver mycket vila, har han fått någon vila?(stod inget om det)

Jodå, han har fått vila och jag ska säga att han har aldrig jobbats speciellt hårt. Han har fått arbeta några dagar i veckan varvat med 1 veckas vila ibland 2 veckors vila. Planerar att ge honom långledigt i vinter när det ändå inte är så kul väder.

Det var min första tanke också att han har ont någonstans, men det enda jag hittar på honom är att han är ganska spänd och öm i gluteus, fast det tror jag beror på att han fortfarande är lite överbyggd och inte använder sin bakdel riktigt rätt. Jag kan inte komma på att det har hänt något som skulle kunna få honom att få ont, men man vet ju aldrig vad dom där hästarna kan hitta på i hagen :smirk:
Det är bara att invänta equiterapeuten och se vad hon har att säga!

hmm, nu behöver d inte vara så är i ditt fall.. men ofta kan d vara på detta vis..
Man tycker hästen är jätte duktig, väldigt snäll.. enda sen den är liten. inridningen, inga problem! den va väldigt lugn när man satt upp.. inga problem osv.. sen får den lite krav på sig och flippar ur.. och man frågar sig "vad har hänt?!?!"
d kan vara så att man lite glömt bort att bygga upp en relation mellan sig och hästen, eftersom den inte krånglat med mkt har man inte behövt visa den saker den är rädd för och så vidare. nu helt plötlsigt när man vill lära den grejer och den tycker det börjar bli jobbigt tycker hästen den klara sig alldeles utmärkt utan sin ägare. medans den lilla osäkra hästen som man varit tvungen att bygga upp en relation med fungarar alldeles utmärkt.. för den vill inte ha av en, för den vet att ryttaren hjälpt en genom situationer där den varit rädd.
hrm.. trassligt att förklara hur jag menar. hooppas jag förklara någolunda iaf..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 855
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 552
Senast: akleja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka