Min häst är plötsligt rädd för bilar

Jackies

Trådstartare
Min häst har under vintern, från att ha varit trafiksäker gått till att börja tvärvända när vi möter bilar.

Jag trodde först det berodde på överskottsenergi tack vare både planerad vintervila och oplanerad pga av isgata ute.
Men nu är vi igång och hon rids regelbundet. Mestadels utomhus för tillfället. Hon är en rätt skvättig häst som vid vissa dagar kan bli rädd för en hackspett. Men då händer det inte så mycket och bara man arbetar henne så hon fokuserar på annat slappnar hon av.

Men detta att hon vänder för bilar har fortsatt. Vi kan ha en trevlig avslappnad ritt och så kommer det en bil, hon spänner till och tvärvänder. Vissa dagar bryr hon sig inte alls. Spelar inte heller någon större roll om vi rider ensamma eller med sällskap. Min mor har varit ute och kört bil för att vi ska kunna träna oss men eftersom det inte är alltid hon slänger sig så visar sig problemet förstås inte vid dessa tillfällen.

Hur ska jag veta om det är rädsla eller bara dumheter? Någon som varit i samma situation och hur har ni löst det?

Du måste försöka klura ut i exakt vilken situation hon reagerar. Vilket håll kommer bilen från, hur nära är den, hur låter motorn, hur fort kör den, hur ser platsen ut, vad gör du etc.

En häst som plötsligt inte är trafiksäker har upplevt något som har skrämt den. Fortsätt träna med din mamma och få henne att passera era på olika platser och sätt. Beröm massor varje gång hon är lugn

Min häst blir alltid rädd för bilar och dummar sig lite xtra på våren/hösten och tvärvända och bli osäker ..
Det är ljudet/skvättandet/gruset kring hjulen att det är annorlunda helt enkelt.
Går över och på min måste man be han skärpa till sig och sluta tramsa, samt kanske rida ut med någon så han får gå bakom och sen först igen, kan vara bra ha någon med sig om man blir osäker också. Kan bli farligt när dom slänger sig sådär.

Med @service inlägg så kanske det är just så att grus vid något tillfälle stänkt upp och när dubbarna sitter i däcken låter det ju som om grus ska stänka upp så fort man här dem. Vissa värre än andra.

Tack för bra svar :)

Det har inte hänt något vad jag märkt i alla fall, det är i sådana fall om hon upplevt något som obehagligt. Det började under vintern på vinterväg det vill säga inget grus och slask.

När jag tänker efter så är det nog främst när vi möter bilar. Både vanliga "tysta" bilar, till gamla pickuper och bilar med släp (det sistnämnda är väl egentligen inget konstigt om de reagerar konstigt på)

Imorgon ska jag rida ut med sällskap + bilträning. Hoppas att det är något övergående. Och försöka sätta henne i arbeta så hon inte har lika lätt att vända. Och mycket beröm förstås :)

Min är EXAKT så, jag undrade nästan om du var jag ett tag. Jag vet dock vart vårt problem bottnar eftersom min häst var med om en otäck händelse i trafiken som fyraåring. Det var inga större problem innan dess.

Det mest irriterande är att hon är precis som din, och inte alltid reagerar, utan det kan komma från absolut ingenting när hon inte gjort något på flera veckor. Att träna henne så som du och din mamma gör har inte gett oss någonting, hon är totalt oberörd och tramsar sen igen vid ett annat tillfälle. Spänner du dig när det kommer en bil? Det gör jag, och givetvis blir det en ond cirkel av alltihop. Min hanterar trafik som kommer bakom ungefär tusen gånger bättre än om de kommer framifrån, så i värsta fall vänder jag henne helt enkelt om om det är på ett ställe där det är högst olämpligt att hon kastar sig. Hon är värre när vi är ensamma, men det förekommer även med tryggt sällskap som inte bryr sig om en atombomb skulle ramla ner bredvid dem.

Vi försöker också gå mycket vid handen eftersom hon blir lugnare om jag hoppar av. Förmodligen för att JAG blir lugnare då. För oss blir det verkligen en kedjereaktion att hon spänner sig ⏩ jag spänner mig ⏩ hon blir rädd ⏩ jag blir rädd, så vi måste jobba med det båda två.

Det låter onekligen som om våra hästar är lika. Förutom att din häst har varit med om ett trauma och inte min (så vitt jag vet)

Jag spänner mig direkt jag ser en bil, som du säger en ond cirkel. Är svårt att undvika men gör allt i min makt för att inte visa det för min häst.

Jag hoppas verkligen att detta är något övergående. Igår beställde jag en reflexväst där det står typ "Kör sakta rädd häst". Så förhoppningvis visar de flesta bilister hänsyn och då kanske min häst inte tycker det är lika läskigt.

Det låter onekligen som om våra hästar är lika. Förutom att din häst har varit med om ett trauma och inte min (så vitt jag vet)

Jag spänner mig direkt jag ser en bil, som du säger en ond cirkel. Är svårt att undvika men gör allt i min makt för att inte visa det för min häst.

Jag hoppas verkligen att detta är något övergående. Igår beställde jag en reflexväst där det står typ "Kör sakta rädd häst". Så förhoppningvis visar de flesta bilister hänsyn och då kanske min häst inte tycker det är lika läskigt.

God tanke men om det händer en olycka kan man tydligen bli utan ersättning från försäkringen om det står rädd eller ung häst, för att man räknas ha handlat oansvarigt vid att ta ut en rädd häst i trafiken.... Idiotisk tycker jag. Så täck över där det står rädd!

Jag brukar alltid räcka upp en arm för att signalera att de ska stanna eller sakta av, de flesta gör det då.

Går över och på min måste man be han skärpa till sig och sluta tramsa, samt kanske rida ut med någon så han får gå bakom och sen först igen, kan vara bra ha någon med sig om man blir osäker också. Kan bli farligt när dom slänger sig sådär.
Fast är det verkligen så smart att be en rädd häst att "skärpa till sig"? Han blir ju inte rädd för att jävlas.

Dock kan de agera utåt genom att slänga sig och bli rädda för något de annars inte är rädda för, men då har de oftast gått och trissat/stressat upp sig redan innan de "exploderar". Hur som helst tycker jag inte att det är rätt att straffa ett flyktdjur för att den beter sig som ett flyktdjur. Då bör man försöka avleda beteendet innan den blir "rädd".

Jag vet att min pålle tycker bilar är obehagliga om han inte ser när de kommer, alltså när de kommer bakifrån tex. Så varje gång en bil kommer måste jag ställa honom så han ser den, då är han jättelugn! Det ksk är så för dig och din häst också?

@Jackies just möte i trafik så i min erf är det tyvärr relativt "lätt" hänt att även en tidigare trafiksäker häst kan bli mindre trafiksäker om några om än små incidenter skett som hästen på ngt sätt uppfattat som obehagligt. I de fallen har jag samma erf som du att de då tyvärr verkar välja att "vända ut" i vägbanan framför trafiken.

De trafiksäkra individer jag upplevt detta på har blivit osäkra pga sämre körning - några fordon som kommit hastigt, smala vägar, grus som låtit .

Frågar du mig så går det absolut inte att sätta press i fråga om "disciplin" /straff på hästarna . Det väcker bara mer spänning. Inte sällan är det dessutom ryttaren själv som börjar sätta omedveten spänning i dem då man lätt spänner till då det är sjukt obehagligt att möta trafik på en häst som blir rädd och far i luften i bredd med ett fordon på en smal väg/alternativt försöker vända om ut i körbanan...

Mina hästar som varit väldigt trafiksäkra men sen fått episoder av ovan nämnda anledningar, har tack och lov gått att återigen få tillbaka i deras tidigare trafiksäkra läge . Det har jag fått genom att minska utsattheten för vårdslösa bilister . dvs flaggat tydligare innan möte att dessa behöver sakta ner , alternativt undvikit vägen där flest problem uppstått ett tag under tiden som jag utsatt hästen (och mig själv) för möten och trafik på lämpligare platser en period . (Bredare bättre vägar med möjlighet att se ett kommande möte och även möjlighet att lugnt kunna ställa sig åt sidan medans fordon passerar osv) . Undvikit smala vägar med diken på sidan utan möjlighet att kliva ut ngn meter extra från vägen m.a.o tills hästarna återfått sin tidigare trygghet .

Om de varit trafiksäkra innan så ju snabbare man hanterar bakslaget s.a.s är chansen stor att man snabbt återfår grundtryggheten.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: Kiwifrukt
·
Ridning Jag vill ha tips på hur jag kan göra min häst mer säker i trafiken vid ridning. Den blir inte rädd när den står i hagen och tex en...
Svar
12
· Visningar
1 950
Senast: MagicaDeHex
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 387
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30