Min Häst är jätte kräsen när det gäller mat

Robust96

Trådstartare
Hej har ett gammalt varmblod som behöver gå upp i vikt men är jätte kräsen när det gäller kraft foder. Han äter inte betfor ,lusern , muslie ja inget vad vi har försökt med det ända han äter ibland är kornkross .. och vi vet inte hur vi ska få upp han i vikt.. vet inte hur vi ska göra ! hur ska vi lösa detta ?

Sv: Min Häst är jätte kräsen när det gäller mat

Har ni kollat tänderna så han kan tugga ordentligt?

Sv: Min Häst är jätte kräsen när det gäller mat

Som skrivet innan så håll koll på tänderna.
För att få gamla hästar att äta så mycket som dom behöver kan det behövas fritillgång på bra grovfoder och ett grovfoder (hö/ensilage) med mycket bra värden. När gamla hästar har fri tillgång så räkna med att det blir mycket spill för de kommer att plocka ut de strån som är lättast för dom att tugga och lämna resten. Vilket då innebär att bara för att det finns forder kvar är det inte lika med att hästen verkligen har något att äta utan den kan faktiskt ha fått för lite.

När det gäller kraftfoder så hur har du gett det? Lusern som exempel kan man ju ge både som strå och pellets som i sin tur kan ges torr eller blöt. Kan ju vara så att hästen inte kan tugga det i den formen som den fått det i. Behöver hästen kraftfoder så gäller det att först och främst hitta något den äter ALLTID inte bara ibland. Sedan så får man eftersträva att det foder den äter ju innehåller så bra näring som möjligt. Men det är ingen mening med att ha det perfekta fodret om inte hästen äter det. Är det tänderna som är orsaken så leta efter foder som kan ges uppblötta som gröt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka