min häst är ingen vild mustang?

F

FJ_

Hej! Min häst heter Jolly Jumper och är en korsningsvalack född 1999.
Jag vet att mamman är en varmblodig travare som heter Harmonica Melody. Det har tidigare ägare sagt, samt att det står på allbreedpedigree.com

Tidigare ägare har även sagt att pappan heter Kansas King och är 50%fullblod, 50%tinker och är skäck. Det står inte på allbreedpedigre, det saknas uppgifter på den sidan. Någon som vet något om denne hingst?

En annan sak som jag tycker är konstig är att rasen enligt allbreedpedigree på min häst är "mustang/wild". Det kan ju ändå inte stämma? Han är ju 50%varmblod, 25%fullblod och 25%tinker..

kan man alltså inte lita på sidan, har sidan fått fel upgifter? Då kanske de till och med har skrivit in fel Kansas King? Om man söker på "Kansas King" så kommer det upp många olika hingstar! vad ska jag lita på?

Snälla hjälp om ni har hört nåt! Skulle bli så tacksam!! :)

Sv: min häst är ingen vild mustang?

För det första så är den sidan baserad på stamtavlor som andra lagt in.
Finns det flera med samma nman (givetvis) får man leta rätt på den som är rätt alternativt skicka in den själv.

Man ska ta det som står på allbreed med en rejäl nypa salt.

då är det alltså mest troligt att Kansas King från BLUP är min hästs pappa enligt mina uppgifter om fullbod/tinker?
Men den hingsten är väl godkänd? Då undrar jag varför det står "okänd" i mina papper!

Han är inte godkänd. För att bli godkänd för halvblodsaveln krävs att man har godkänd pappa och stamboksförd mamma. För att ett sto ska kunna bli stamboksfört ska hon ha godkänd pappa, morfar och mormorsfar. Kansas Kings mamma har okänd stam.

Att det står okänd i dina papper beror antagligen på att den som registrerat hästen valt att göra det på det billigaste sättet, d v s med okänd stam.

Har fixat din hästs stam nu, hoppas det stämmer. :laugh: Kanske tar några dar innan den syns.

Kansas King bor hos en kompis till mej, en annan kompis har en avkomma efter honom som heter Kings Karraz (flerfaldig medaljör i öppna SM i olika western grenar)

Kansas används fortfarande i avel.
/LL

Tidigare ägare har även sagt att pappan heter Kansas King och är 50%fullblod, 50%tinker och är skäck. Det står inte på allbreedpedigre, det saknas uppgifter på den sidan. Någon som vet något om denne hingst?

Det stämmer. Han är svart/vit skäck och tinker/fullblod. Han verkar jättelugn och snäll. Mitt sto bodde granne med honom under förra våren.

Tack så mycket för svar allihopa!
Jag har nu ringt Kansas uppfödare för att kolla om allt stämmer. och mycket riktigt, nu har jag fått reda på min hästs bakgrund från föltider !

tack och bock! :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka