Min häst är halt

mysko

Trådstartare
Men bara ibland :confused:

Hon är varm vid kronranden på bägge fram - inte på framsidan utan mer bak och på sidan av hoven på yttersidan.
Haltar Endast i traven EJ skritt.
Kan det bero på proteinöverskott?
Fångkänning pga cortizonet?

Kan det var infl. ?
Ska ta ut Vet. eller åka till kliniken på måndag.

En vilsen mysko

Sv: Min häst är halt

Skulle nog kunna misstänka fång. Min gubbe haltade skumt någon vecka innan fånget bröt ut. Puls?

Jag visste inte att de kunde bli halta av proteinöverskott? Bara tjocka och varma i benen.

Jag hade satsat på klinik för att ha tillgång till röntgen och ultraljud med en gång.

Har messat min vet. som jobbar på kliniken så jag hoppas han hör av sig på måndag morgon.

Kan tyda på fång av cortisonet, TYVÄRR!
Min veterinär sa till mig när jag gav min cortison att det var inte ovanligt att det kunde leda till fång.

Jag håller tummarna för Er!!

fy vad tråkigt.

men snälla du - gör dig själv en tjänst och fråga inte runt här. det är ju helt otroligt omöjligt att säga vad felet är på häst gumman, du kommer bara peppras med allt och inget och sova dåligt pga alla troliga och otroliga svar och möjligheter som målas upp. det kan ju vara precis vad som helst - av både inget och allt. vänta till måndag och veterinären!

Precis men jag har inte haft något val än att ge henne cortizonet MEN nu får hon alger mot sina luftvägsproblem.
Undrar om det går över nu när jag slutat ge henne det? eller blir det bestående isf?

Tack för din omtanke :bow: :love: men ist för att nojja så kanske man kan få en ledtråd iaf :D jag tar inget för givet förräns jag pratat med min Vet.
Det finns många kloka användare här som kan ge en ledtråd då de själva varit med om det.

Tack för din omtanke :bow: :love: men ist för att nojja så kanske man kan få en ledtråd iaf :D jag tar inget för givet förräns jag pratat med min Vet.
Det finns många kloka användare här som kan ge en ledtråd då de själva varit med om det.

du har större förtroende för folk än jag har :D
Nä seriöst, jag tycker bara att "diagnoser" som såna här är oerhört missledande oftast. Men man ärju olika, själv skulle jag sova dåligt över alla tänkbara alternativ som målades upp, och sen är det ändå bara veterinären som kan dra slutsats i slutänden.

kram och jag tänker på din FINA dam och håller tummarna, jag räknar med rapport sen när du fått hjälp att hitta vad som fattas henne.

Jag är nog för luttrad för att ta till mig svammel - men jag tar till mig vad de skriver och antingen tror jag på det och spånar vidare på svaret eller så bryr jag mig inte.

Ska ge rapport när jag fått svar från Vet.

OM det ÄR fång måste väl hästarna hållas igång inom rimliga gränser - kan ju inte vara bra att bara ställa av?
Har inte så mycket erfarenhet av fång tyvärr.

Jag tycker att min dam har haft/har tillräckligt med problem så jag hoppas att det inte blir något allvarligt av detta :cry:

Vet att det är väldigt olika bud om detta med igånghållande. Min vet och min hovslagare rekommenderade att efter den akuta fasen (14 dgr) skulle jag börja promenera i ca en vecka med gubben. Efter det en igångsättning som vanligt med en ovan häst. Det har funkat. Efter sju månader rider jag fem dagar i veckan nu även om jag inte rider hårt och länge. Lite lagom motion för både gubben och mig.

Idag slet han sig från mig på promenaden och galopperade glatt hem halvvägs till stallet innan han kom på sig och ställde sig och väntade på mig. Fångade in honom och började springa lite lätt varpå hästen drar en repa igen och rusar genom hela hagen. Han som knappt gått fram tidigare. Det har funkat med behandling och allt och det är första gången en häst kommit undan med sådant här uppförande. Jag kände glädje över att 27-åringen hittat tillbaka till livsglädjen. Går säkert bra för er också. Fång kan hanteras (om det nu är det).

Våra fångisar i stallet har inte heller varit varma hela tiden. Håller dock tummarna för att det är något snabbt övergående. Aldrig roligt när det trasslar.

Vad behandlas hästarna med?

Min blev satt på butta 8 dagar. Boxvila. När han verkar bättre får han gå ut på lösdriften igen, men det är upp till mig att bedömma, de tyckte inte att vi behövde komma tillbaka.

Han hade den "akuta fasen" i somras verkar det som om man tittar på hur hover har växt. Vi tyckte augusti att han var lite konstig och ställde honom på stall. Hann inte till kliniken då, för symptomen gick över så fort. Självklart skulle jag ha åkt in ändå, om jag vetat då vad jag vet nu, men jag tänkte faktiskt att han nog bara var för hårt verkad... Han rids väldigt sparsamt normalt sett och pga detta är han till salu, "ponnyridning 1-2 gånger/vecka. Inför en eventuell försäljning började vi sätta igång honom lite mer, men efter en vecka med fyra pass bestående av lite mer "ridning" blev han skitdålig och det var då vi åkte in.

Vi får se vad som händer, han verkar må rätt bra nu, men har två dagar kvar på butta, och fårsedan stå inne ett tag till. Önskar att det kom mycket snö inför den dag han ska gå ut igen så det blir lite mjukare i backen...

Andra tips vi fick av klinikens hovslagare var att se till att han äter hö i hönät ist för på golvet nu när han har ont (för att avlasta framhovarna) och att ha vattenhinken lite högre upp.

Hoppas att du får en bra diagnos på din häst imorgon!

det låter ju mest som fång...
men konstigt att hon inte är varm på framsidan. :confused:

det har varit väldigt hårt ute, hon är inte ömfotad helt enkelt?

strålbenen kan det vara med tanke på var hon är varm..

men åk du till kliniken med henne, det låter för subtilt för att en distriktare ska lösa det. om du inte har en väldigt duktig sådan.

:bow: för era svar!

Vi har kollat hovarna idag med tång och hon ömmar inte alls :confused: men haltar mycket.
Hon är spänd i bogmusklerna och tyckte INTE om när jag fick in fingrarna och tryckte o man skände att hon var riktigt spänd där.
Vi har inte haft hårt underlag eftersom vintern inte kommit hit än.
Jag filmade henne idag och ska lägga in någon här när jag lagt in dom.

Min veterinär sa att Fenylbutazon inte hade nån effekt om man inte gav det MINST två veckor. Min dam gick omkull i hagen och fick en trolig muskelskada, var halt men ej på böjprov.... orkar inte ta upp allt... I alla fall så fick vi ge henne två gram butta om dagen i två veckor och sedan ett gram om dagen i en vecka. Inte för att det här hade nåt med tråden att göra men... :rofl:

hur ser skoningen ut?

i början då jag hade min gammling hade vi en dålig hovis som skodde med låg trakt och långa tår. hästen blev halt och stel och undersöktes på klinik, med misstänkt strålbenshälta. hittade dock inget men bogmuskulaturen opch även undersidan av halsen var extremt spänd.....

kan hon ha halkat i hagen och sträckt sig?

Skoningen är det inget fel på, det har 2 oberoende hovisar tittat på och godkänt (ja de är utbildade)

Vet inte om hon ramlat i hagen men hon har ju haft och har spänningar kvar eftersom hon varit och är fortfarande inte bra pga luftvägarna då hon blir trött och inte så balanserad.

Ska kolla med min Vet. idag - har precis vaknat, jobbat natt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 200
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 806
Senast: tuaphua
·
Hästvård Måste få skriva av mig lite ang hälsoproblemen med min häst... goda råd mottages gärna. Jag importerade ett Lusitanosto från Portugal...
2
Svar
21
· Visningar
3 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka