Min häst är för smal.. :(

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Vad ska jag göra? Tips någon?

Nu har han fri tillgång till hösilage och äter ca 10-15 kg/dag. Sen får han betfor, mineraler och 3 dl linfröolja om dagen.

Analysen på hösilaget:
TS 63%
Smältbar råprotein 59 g/kg
Energi 7,0 MJ/kg
Kalcium 2,9 g/kg
Fosfor 1,6 g/kg
Magnesium 1,2 g/kg
Kalium 14,0 g/kg

Han har gått upp lite i vikt men långt i från tillräckligt..

Sv: Min häst är för smal.. :(

Börja ge lucerne. Du kan även ge 1dl/100kg kroppsvikt/dygn i olja.

Är hästen avmaskad? Frisk?

Har du bild?

Hästen är frisk.. Nu. Han har haft sandförstoppning och magsår och stått på klinik. Det va där han gick ner sig så mycket. Han trivdes inte och åt väldigt lite. Han har varit hemma i sex veckor och vi har varit på återbesök där han friskförklarades. Så jag vet att det inte är något fel på honom. Det jag är rädd för är att det ska bli överskott av protein. Ska se om jag kan fixa en bild på honom.

Jag skulle rekomendera ge Lucern det funkar perfekt enligt mig.
Vissa hästar kan tycka att det är hemskt att äta, men blanda ut det med din betfor och olja så blir det mer smakrikt :)
Det funkade alldeles utmärkt på min förra dam och hon blev mycket finare på kort tid :)

Precis. Min äter nästan bara fö och lucerne. Får lite mineraler och betfor också. Och vid hårdare pass lite musli.

Lucern som alla säger är bra, du kan ge hackad på fri tillgång utan melass. AlfaAlfa Green Power från Dangrönt är bra, har jag använt till min maghäst.

Om han ändå inte går upp i vikt och du "måste" ge kraftfoder (ibland så är det ju så, min är svårfödd som tusan men också maghäst) så kan jag rekommendera Dodson & Horrels Equine Sensitive cubes.
Det är gjort speciellt för känsliga hästar och är inte pelleterat som vanligt, utan är som stora "bollar"/kuber som dom måste tugga ganksa bra på, och även har tillsatta ämnen just för att öka matsmältning och saliv= bra för magen.

Min har tålt det jättebra, jag började med bara det och sen blandade in ett annat foder sakta så brukar ha 50% procent av båda.

Alternativt Riskli som tillskott, det är väldigt snällt mot magen (lågt i stärkelse och socker, men baserat mycket på olja naturligt) och effektivt som tusan :)
Även ganska billigt då det inte behövs mer n några dl per dag oftast.
Protein behöver du inte oroa dig för, speicellt inte när det kommer från tex. lucern.

Lycka till!

Börja ge lucerne. Du kan även ge 1dl/100kg kroppsvikt/dygn i olja.

Är hästen avmaskad? Frisk?

Har du bild?

Jag var på en foderföreläsning härom dagen (föreläsaren har som heltidsjobb att informera om foder) - han rekommenderade endast 2dl olja om dagen för en häst på ca 500-600kg, denna olja skulle delas upp på så att man ger 1dl vid ett fodertillfälle, mer mängd mår inte magen bra av.
Han rekommenderade olja just till hästar som har lite svårt att gå upp i vikt. Vi frågade vilken olja som var bäst och han rekommenderade "alla" oljor (ätbara såklart;)), även rapsolja som blivit bättre på senare år..

Jag var på en foderföreläsning härom dagen (föreläsaren har som heltidsjobb att informera om foder) - han rekommenderade endast 2dl olja om dagen för en häst på ca 500-600kg, denna olja skulle delas upp på så att man ger 1dl vid ett fodertillfälle, mer mängd mår inte magen bra av.
Han rekommenderade olja just till hästar som har lite svårt att gå upp i vikt. Vi frågade vilken olja som var bäst och han rekommenderade "alla" oljor (ätbara såklart;)), även rapsolja som blivit bättre på senare år..

Är även linfröoljan bra för de hästar som behöver gå upp i vikt alltså? :)

Jag vet inte om jag skulle ge ännu mer protein, du har redan en kvot på 8,4...
Visst- det kommer från grovfodret, men ännu högre kvot vette sjutton...

Har ni kollat upp honom så att han verkligen tar till sig maten?
Äter/klarar han havre? Det kanske vore något, fett.
Sen är b-jäst bra för magen (om han fortfarande har problem). Olja är bra! :)

Så nämde denna foderföreläsare att man kan ge hur mkt (bra) protein som helst utan att det är fara för de mer "svårfödda" hästarna.;)
Min häst på 630kg äter ca 20 klio hösilage/dygn med ett mkt bra proteinvärde + 1kg lucernpellets(+ vatten på det) - ändå är han ganska smal (inga synliga revben) men tunn ändå.
Men med lite olja kanske han blir helt normal i hullet....

Är hästen för smal behöver man inte oroa sig för att man ger den för mycket av någonting. Poängen är ju att ge ett överskott så att hästen lägger på sig överskottet, dvs både bygger muskler och lagrar fett.

Ger mitt fullblodssto som gick ner extremt mkt när jag köpte henne för några månadersen, dessa saker :)

15 kg ensilage

3 l Hippo Grow Alfa (0,7 kg*3, ska öka till 3 kg ist)
1 ½ l krossat korn
1 ½ l vetekli
drygt 3 l lusern hackat strå
3 dl rapsolja
3 msk kalk
tre nävar solrosfrön
tre nävar morötter

Blandar först veteklin, det krossade kornet, hippon, morötterna, solrosfröna, kalken och rapsoljan med rätt mkt vatten. Så pass att det blir lösare än gröt, och rör sedan ner lusernet i det :) Rör ner lusernet eftersom min häst vägrar äta det annars... Men nerrört med allt annat gott så glufsar hon glatt i sig allt och hoppas på mer hehe... ;)

Revbenen syntes tydligt på henne innan men nu har hon börjat bli rund och fin! Har fått en väldigt blank och fin hårremm och är pigg och glad :)

När jag köpte min häst fick jag rådet av veterinär att ge fri tillgång på hösilage (som du nu redan gör) och ge rapsolja, då den tydligen är den fetaste oljan, hon gick upp ganska snabbt efter det. Sedan gick jag över till linfröolja när hon började bli lite väl rund.
Funkar inte det skulle jag lägga till någon form av kraftfoder.

Min häst är inte smal längre!!:laugh:
Han la på sig rätt snabbt efter att jag börjat ge honom Build up från Dobson Horrel. Nu är han jättefin och rund igen.

Tack för alla tips!:bow:

Haha aj då, såg nu att det var en rätt gammal tråd :P Men kul att du fick upp hans vikt! :) Jobbar för fullt med min nu så att hon ska bli riktigt rund och fin hehe... :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 337
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 011
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 275
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II