Hej! Jag har ett litet problem. Min häst har alltid varit väldigt snäll och lätt att hantera. Han är förvisso fortfarande relativt enkel, men problemet är att han verkar ha blivit så sjukt bra vän med sina hagkompisar, så att så fort jag tar ut honom från hagen så börjar han skrika efter dem. Ibland gnäggar han flera gånger per minut, allt för att han vill vara med dem. Det har aldrig tidigare varit några problem att ha honom själv, oavsett om det gäller ridning, borstning eller att jag är ute och betar honom eller går en promenad. Det är BRA att de är bra vänner, men jag känner att det finns en gräns, jag kan inte ens jobba honom ordentligt. När vi rider, tömkör eller longerar, slår han ofta upp huvudet för att spana efter dem och gnägga efter dem, och detta är faktiskt ett problem när man försöker få till en seriös dressyrträning _i form_. Har aldrig tidigare varit drabbad av detta, så jag vet inte vad eller om jag kan göra något åt det? Har ni tips på bra övningar eller hur jag ska bete mig för att försöka få bukt med detta, för att han ska förstå att när han är med mig, så är han med mig och inte ska gapa efter sina vänner? Eller måste jag bara gilla läget..?