Min häst springer över mig!

ylvalill

Trådstartare
Har lagt detta inlägg även på hästhantering men eftersom jag antar att jag kommer få en del svar här som har lite annan inriktning än de på hästhantering så testar jag här också.

Jag inser att detta inlägg kommer att resultera i diverse svar som ifrågasätter min hästhantering och för att undvika en del av dem vill jag bara säga: Ja, jag vet att detta beror på att mitt "ledarskap" inte fungerar och att hästen inte har tillräckligt förtroende för mig så det behöver ni INTE inkludera i era svar!

Så här är det: Min häst är konvalecent efter en senskada. Han har vilat i drygt 2 månader nu. Först bara boxvila och nu box + liten sjukhage ett par timmar om dagen (eftersom han river stallet om han inte får gå ut...). Under konvalecensen är det meningen att han sakta skall sättas igång. Jag borde vara igång och skritta honom vid det här laget men av olika anledningar promenerar jag fortfarande bara med honom.

Min häst klarar egentligen inte av att vila. Han blir ytterst frustrerad av att inte bli sysselsatt både fysiskt och psykiskt. Att inte få gå ute dygnet runt och busa/rejsa med kompisarna på sommaren är rena döden för honom. Han har inte heller ont av sin skada (enligt vad jag ser på honom, vet. anser dock att han markerar i trav) så han har ingen förståelse för att han måste ta det lugnt.

Problemet är att min häst på grund av växande frustration börjar bli farlig vid hantering. När jag leder honom kan han antingen bli "super-rädd" för ingenting (hittar på vad som helst för att få en ursäkt att explodera...) eller helt enkelt börja mucka med mig (han börjar med att spänna upp sig, kröka på nacken och pipa lite, sen går han i passage och ber jag honom att göra halt eller lugna ner sig lite så viftar han med bakbenet åt mig...). Han kan också helt plötsligt bara explodera och fara iväg i galopp ett par steg (han är inte svår att hålla så det är inte det som är problemet, han stannar så fort jag tar tag i honom, men han får inte lov att göra på det viset eftersom skadan lätt kan förvärras då). Det största problemet är att han vid 2 tillfällen nu har sprungit rakt på mig under sina "explosioner" (vid det första tillfället knuffade han omkull mig och sprang, bokstavligen, rakt över mig) han har ockås mer eller mindre mejat ner stallägaren vid två tillfällen. Detta är ju självklart livsfarligt och det har även resulterat i att jag börjar bli lite rädd för honom (har aldrig varit rädd för någon häst förut, har relativt stor vana av diverse problemhästar).

Det jag behöver är råd om hur jag skall hantera situationen på bästa sätt. På grund av senskadan kan jag INTE göra några övningar med min häst som innebär att han rör sig på något annat sätt än rakt framåt på plant jämnt underlag, i skritt...

Tacksam för snabba svar!
 
Hej,min häst hade senskador bf efter konvalecens i sjukhage...Jag hade 2 vet. varav bägge förordade rörelse,alltså släppte jag henne i storhage med sina kompisar och efter 3 månader var hon helt ok efter ultraljud.Har aldrig haft besvär sedan dess,hon var likadan som din och även om det tog längre tid på detta sätt hade jag en lugn häst genom konvalecensen,lycka till!
 
Jag antar att senskador kan vara av olika grad. Min hästs senskada är så pass allvarlig att han kan dra sönder senan helt (då är det bara att ta bort honom) om han gör en plötslig rörelse och råkar belasta senorna på fel sätt. Den beräknade konvalecenstiden för honom är minst 9 månader. Trots detta funderar jag på att släppa honom på bete och se hur det går om det inte finns något sätt att få honom lite lugnare. Jag måste ju ändå på nåt sätt sätta min egen, och andras, säkerhet först. :crazy:
 
En senskada ska aldrig vila i liten sjukhage eller i box om inte senan är avhuggen rakt av förståss.
En skadad sena ska gå ute i en stoor hage, dygnet runt i ett halvår så läker den fint av sig själv och får bättre hållbarhetsprognos i framtiden.
 
Suck! Hade min veterinär bara haft samma åsikt som dig så hade mina problem snabbt varit ur världen. :( Tyvärr fick jag mig rent ut sagt en utskällning av "min" veterinär då jag lite försiktigt frågade om jag inte kunde få släppa ut min häst på bete tillsammans med en lugn kompis (funderade även på att ge honom lugnande för att ta bort den värsta rejs-lusten) eftersom han blir så hysterisk av att hållas inne. Efter den utskällningen har jag inte vågat annat än att följa veterinärens order (har dock letat i litteratur samt på internet om info om liknande skador men jag har tyvärr inte hittat något som stödjer teorin om att senskadade hästar bör gå i hage).

För att hållbarheten på senan skall bli ok även efter läkningen (om skadan nu överhuvudtaget läker...) så säger min veterinär att hästen sakta skall sättas igång (ridas). På så sätt belastas senan under kontrollerade (ja, det blir ju som jag har skrivit ovan inte så kontrollerat ändå iofs... :crazy:) former.
 
Jag kan nästan tycka att hålla en sådan häst, som så uppenbarligen mår uselt av det, på boxvila/sjukhage i 9 månader är snudd på djurplågeri och att det faktiskt vore bättre att ta bort honom. Du kommer ha en knäckt och förstörd häst innan de nio månaderna är över, och risken att du själv skadar dig är också enorm med tanke på att hästens respekt för dig tyvärr inte är tillräcklig för att ändå hålla sig i skinnet.

Om jag var du skulle jag faktiskt göra som Djurjouren rekommenderar, även om det innebär en fruktansvärd chansning...
 
Jag håller med om att det känns som djurplågeri att spärra in honom på detta sätt och min tanke har vid ett par tillfällen snuddat vid det där med att det kanske vore bäst att ta bort honom. Jag har dock satt upp ett delmål i form av att vi skall klara det här med boxvila/sjukhage fram tills nästa återbesök hos veterinären (drygt 3 veckor kvar). Vi skall då träffa en "ny" veterinär och förhoppningsvis kan han komma med lite vettigare råd än den tidigare gjorde.

Jag vill ju verkligen ge min häst en chans att bli bra igen. Han betyder enormt mycket för mig och vi har redan kämpat oss igenom över 1,5 år med återkommande konvalecensperioder (han har haft virusinfektioner, kotledsinflammationer, sårskador m.m. en riktig olycksfågel...) så på nåt sätt känner jag att jag inte vill ge upp när vi har kämpat så länge... (Även om jag samtidigt är fruktansvärt trött på det och ofta betvivlar att det någonsin kommer att bli häst av honom igen...)

Som sagt jag kämpar på med boxvila/sjukhage i tre veckor till och sen får jag se vad jag tar för beslut därefter. Det är inte omöjligt att jag då väljer att ta risken med att släppa ut honom på bete om det verkar vara enda möjligheten.
 
Jag kan inte annat än att hålla med!
Jag vet i sjutton om jag hade velat se min häst lida så av att stå på boxvila när han inte känner sig tillfredsställd med det..
9 månader är länge!! Risken finns ju att det inte är "samma häst" när de månaderna är förbi..
Och om han lever som en tok inne själv och när ägaren är ute med honom, så riskerar han väl oxå att förvärra skadan?! :confused:
Jag hade släppt ut honom i hagen. För han håller sig säkert lugnare där med de andra hästarna. Och om det inte funkar, och det blir värre, så hade jag nog låtit honom somna...
Av ren barmhärtighet...
 
Ja, för att nu svara på din fråga ...

Först och främst kanske du ska gå eller rida lååånga promenader med honom. (Främst lång tid, inte många kilometer, för det kanske inte benet klarar) Jag vet inte hur länge du brukar gå, men gå så mycket du bara har tid till.
Fyll hans hjärna med intryck från nya platser och företeelser.

Sedan kan du ju lära honom bli inklädd i en presenning, ha på sig tomteluva, gå labyrinter mellan bommar etc. Alltså saker som kräver tankekraft av honom, men som inte sliter på senorna. Klicker kanske? (Du kanske har gjort en massa sådant, men med fantasi kan man nog komma på nya saker :idea: )

Och angående om / när han springer över dig:
Jag har en häst som kan skruva upp sig sådär totalt och börja steppa och darra och glömma att jag finns med i bilden, och i de sammanhangen (INTE som en vardagshantering) smäller jag till hästen i ansiktet med grimskaftsändan, alternativt kör jag upp armbågen i huvudet på henne om hon går på mig bakifrån. Hästen tycker naturligtvis att det är himla obehagligt, men fördelen är att då - om inte förr - vaknar hon till och inser att det finns en människa med i bilden. Det svider i hjärtat flera dagar efteråt, men ibland måste man "skrika" till vissa hästar.

Och så fodret - har du tagit bort allt kraftfoder? Ett bra hö räcker gott åt en stillastående häst.

Jag skulle personligen inte ta bort en häst i det läget. Vid fysiskt lidande - JA, men vid psykiskt lidande skulle jag nog försöka anstränga mig mer. Och mer. Och mer ... ;)
Sedan finns det ju en gräns för allt, men den kan bara du och en duktig veterinär avgöra när den kommer - inte vi "Bukisar".
 
Ja, de är klart, jag skulle ju kunna öka på tiden jag är ute med honom utan att för den sakens skull öka på sträckan: :idea: Det hade jag inte tänkt på faktiskt, har varit så insnöad på att det står 20 min promenad på igångsättningsprogrammet jag fick...

Klickerträning har jag aldrig testat. Hur funkar det? Finns det nån bra bok/websida om det?

Kraftfoder får han inget nu, bara hö och krafft lusern mix (eftersom höet har dåliga värden).

När det handlar om att ta bort honom eller inte så är det inte någonting som jag tänker göra utan att först ha försökt allt annat. Men samtidigt får det vara nån gräns för vad jag orkar med också. Jag har redan kämpat över 1,5 år med honom då han har varit konvalecent efter andra skador (han har pålagringar i frambenen, hosta, muskelbristningar i bogen, problem att hålla hullet osv. osv, dessutom en "problemhäst" att rida och hantera) och jag har lagt i stort sett all min vakna tid och varenda öre jag tjärnar på honom (på grund av alla problem är han fruktansvärt dyr i drift med alla veterinärbesök, alternativbehandlingar, utrustning, diverse tillskott och mediciner osv). Blir han inte bra nån gång så är frågan hur länge man orkar... Det låter hemskt jag vet, men det är väl ändå meningen att det skall vara roligt att ha häst :crazy:
 
Jag vet att det inte är svaret på din fråga, men jag hade också en allvarlig senskada på min häst och jag valde att släppa henne på lösdrift. :crazy: efter 4 månader visade ultraljudet att skadan var utläkt! Hon var bara två år då, så jag tyckte att jag inte hade något egentligt val.
 
Dessutom tänkte jag som nån skrev, att hållbarheten på senan måste ju öka om den läker under påfrestning/ansträngning. Det känns som om jag optimerat min hästs sena nu, så att den kommer att hålla även för t ex hoppning. Min veterinär menade att jag skulle ha hästen på sjukhage och skrittpromenader, men jag sa att det gör jag bara inte. Jag menar, ett prestationsavlat halvblod på två år ska stå i en sjukhage i x antal månader???! Nej tack! Sen så när en annan vet. tittade så menade han att det jag gjort var bra!Suck. Men man börjar väl gå mer och mer från boxvilan, tror jag. Jag tycker du ska släppa honom på betet.
 
Har själv en konvalecent men med gaffelbandsskada, en allvarlig sådan. Visst alla gaffelbandsskador är allvarliga men den här var rent ut sagt skit!! :confused: Eftersom min häst blir helt livsfarlig av att inte göra någonting så släppte jag honom på bete ihop med några andra hästar + att vi promenerar ca 20minuter (jag promenerar & han lever rövare) :D om dagen. Då han älskar bommar och allt man kan kliva över så roar vi oss med det ibland. Jag kan helt enkelt inte bara se till hans taskiga bakben utan den mentala biten för honom är jätte viktig. Hans huvud måste aktiveras, då är han nöjd och är mycket trevligare att hålla på med. Skulle jag låta honom stå i box eller liten sjukhage skulle han inte bara springa över mig utan säkert även stå kvar och hoppa på mig :D.
Rätta mig om jag har fel, men eftersom hästar har dålig cirkulation i sina ben är det väl bäst att de rör sig för att få skadan att läka fortare?
Åtminstone har min häst blivit mycket bätter bara efter 2 månader, men det är lång väg kvar.
 
Vad för typ av senskada var det din häst hade? Vet inte om prognosen kanske är annorlunda beroende på vilken sena som är skadad?

Min veterinär skrämde upp mig rejält och sade att min hästs senor aldrig skulle läka om han fick springa lös i en stor hage, dessutom sade hon att risken är överhängande att han istället drar av sin sena helt(!) och i så fall är det enligt vad jag förstår, helt kört. Visst, min häst hade psykiskt mått mycket bättre av att få gå på bete, och han hade definitivt blivit lättare att hantera, men vem vågar göra tvärtemot vad veterinären säger om man får höra det som jag fick höra? :crazy:
 
Skulle jag låta honom stå i box eller liten sjukhage skulle han inte bara springa över mig utan säkert även stå kvar och hoppa på mig

:rofl: :rofl: :rofl:

Känner igen det där...

Vad säger din veterinär om att din häst får gå ute? Har h*n förståelse för ditt beslut? Jag skulle nog ha mycket lättare för att våga chansa om jag hittade en veterinär som stödjer mig i beslutet att låta min häst gå ut på bete. I nuläget, med den veterinär som hittills har behandlat min häst så känner jag att OM jag släpper ut min häst och det händer någonting (typ att han brallar sönder senan helt) så kommer jag aldrig att förlåta mig själv för att jag inte gjorde som veterinären sa. Då kommer jag bara att känna att jag släppte ut honom för min egen lathets skull eller nåt ditåt. :crazy: Man glömmer fort alla andra skäl till att släppa ut honom då...
 
Jag har redan kämpat över 1,5 år med honom då han har varit konvalecent ...

... pålagringar i frambenen, hosta, muskelbristningar i bogen, problem att hålla hullet ...

... "problemhäst" att rida och hantera ...

... fruktansvärt dyr i drift ...

Blir han inte bra nån gång så är frågan hur länge man orkar... Det låter hemskt jag vet, men det är väl ändå meningen att det skall vara roligt att ha häst :crazy:

Oj! :eek: Han verkar ha varit en riktig långkörare i sjukdomar!
Tycker inte alls att du låter hemsk, för det ska vara roligt att ha häst, och de flesta av oss har ju begränsat med resurser - både i pengar, tid och ork. Sorgligt men sant.
Ingen rolig situation alls! Lycka till i alla fall!
 
Min häst fick in en pinne eller dylikt i frambenet så att den skadade senan. Jag är tyvärr inte så haj på det här med senor så att jag kan beskriva utförligt. Jag pratade med flera veterinärer och lät flera ultraljuda. Tydligen var det inte så farligt som den första hade sagt etc, så jag fick aldrig riktigt rätt på hur illa det verkligen var. Men det är klart att det var allvarligt (det är ju iofs alla senskador). Men det låter som om din häst inte har haft det så lätt? Min råd till dig är att prata med flera vet. och fundera. Mår din häst bra nu? Han verkar ju må dåligt av situationen? Är han hosthäst ska han kanske gå på lösdrift i stället eller utebox? Fast det gör han kanske redan? Jag tänkte att det må bära eller brista. Om benet inte höll, så hade jag erbjudit henne ett bra hästliv i stället. Lycka till!
 
Faktiskt så rekomenderade min veterinär att han skulle gå på bete, fast i egen hage :confused: vilket han inte gör för DÅ skulle han verkligen springa.
Men tyvärr räcker det inte med att gå ute dygnet runt för honom, han vill ha lite mental stimulans :) så vi "leker" lite några minuter om dagen i skritt så han får använda hårddisken lite.
Lyssna runt med olika veterinären och sätt dig sedan ner och fundera. Du känner ändå din häst bäst!!!
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
461
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 820
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 610
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp