Min häst behöver mer hull, inte energi..

S

Speedster

har en häst som är i tävlingskondition men skulle behöva ha lite mer hull att ta av då hon fortfarande sätter muskler.

Jag vill inte att hon ska få mer energi utan mer proteiner och kolhydrater. Sojamjöl är ju mycket proteinrikt tillskott.

vad har ni till era hästar som tränas och tävlas?
 
Min polle ska också få upp sitt hull fast hon tävlar iofs inte, ´men det ska väll inte spela roll. Jag ger henne krafft Groov, det inehåller väldigt mycket kolhydrater! Är kanon till min polle!
 
Jag gissar att du menar energi som pigghet. Energi i fodermening är ju kalorier som gör att hästen går upp i vikt, proteinerna sätter inte mer hull.

Vet du vad ditt hö innehåller och vad äter hästen idag? Smidigast är att höja höt.
 
japp ja menar energi som pigghet, kanske skulle skrivit det på ett anorlunda sett..

jag har virrat till det för mig här, jag vet proteiner sätter sig inte på hullet utan hjälper till att bygga upp celler och muskler, men jag vill ju även ha protein och kolhydrater för att hon ska kunna bygga upp mer muskler. men för det behöver hon ju energi (fett) men vad ska jag då ge henne för att hon inte ska bli så pigg utav all energi hon stoppar i sig men ändå lägga på sig hull??

är inte såhär jätte bra på foder som man kanske skulle vara igentligen.. :crazy: men hon får redan mycket hö och hon äter tills hon är "lagom" mätt sen kommer kompisen i hagen (ponny) och gluffsar i sig resten. har inte möjlighet att fodra inomhus på morgon och eftermiddag.. men så här ser hennes foderstat ut:

3 kg havre
betfor 1,5 skopa (kraft skopa 1/2 kg format)
100 g mineraler (röd)
20 ml b-vitamin
2 mått vitlök (ca 2 matskedar)
hö ca 8 kg

:confused:
 
Du ger mycket kraftfoder i förhållande till hö, så öka höt! Ge mer när de kommer in. 8 kg är inte mycket till en stor häst, särskillt inte om du tycker hon behöver så mycket som 3 kg havre!
 
Hon har kanske ätit 3 kg i hmm.. 3 dagar bara, då jag ökade med ca 1 kg.

jag kollade på vad hon åt hos den förra ägaren (i sommras) och då fick hon 3 kg havre, och tränades lika hårt som hon gör nu.

jag tycker jag ger normal mycket hö till hennes storlek, väger ca 520 kg.
 
Om du precis ökat så har du ju redan gjort en ändring som kommer höja hullet, så avvakta tills du ser resultatet av ökningen du!
 
Jag har lite problem med att min häst inte lägger på sig ordentligt med muskler, han är i hög kondition och tränas relativt hårt. Ganska ädel i typen men jag skulle gärna se att han blev lite rumdare över rumpan. Nån som har nå tips?

9-10 kg hö ,
3 kg havre,
1,5 kg luzern,
0,5 kg betfor, mineraler.

Analysvärdena på höet är
Smb protein 30 g/ kg foder
energi 7.6 MJ / kg foder

är jag helt ute och cyklar? är inte alls bra på foder :crazy:
 
Foderstaten ligger jättehögt i MJ (123) lite lågt i protein (smrp/MJ-kvot 5,76). Du behöver lägga till ett proteinfoder typ soja, krafft pluss grön, krafft grön etc.

Eller så kan du byta ut betforen mot ett halvt kg lucern till.

100-200 gr soja hjälper också.

mvh Jessica
 
Ok, ska jag dra ner lite på energin? hur mkt soja ungefär? kollade lite på kraffts hemsida och där finns det grön pluss samt ett renodlat proteinfoder, ngn som har erfarenhet av dem?
 
Jag tycker inte du ska dra ned på energin om hästen verkar behöva den. Är den i bra hull och temperament så är det bara att köra på.

Lägger du till 100-200 gr soja (ca 1,5 - 2,5 dl) till din nuvarande foderstat så räcker det.

Det blir både billigt och enkelt. Kolla om någon anna i ditt stall använder soja, så slipper du köpa en hel 30 kg säck. Den är inte dyr (ca 170 kr) men den håller bara 4 månader, sedan bör den kasseras.

mvh Jessica
 
Lägger du till 200 gr soja (ca 2,5 dl) till din nuvarande foderstat så räcker det.

Det blir både billigt och enkelt. Kolla om någon annan i ditt stall använder soja, så slipper du köpa en hel 30 kgs säck. Den är inte dyr (ca 170 kr) men den håller bara 4 månader, sedan bör den kasseras.

Tycker du efter ett tag att hästen fortfarande inte "tar sig" muskelmässigt så kan du lägga till 100 gr soja till och/eller ett halvt kg lucern till.

mvh Jessica
 
nu har jag märkt ökningen... och insett att hon absolut inte behöver så mycket havre! hon blev som en bomb.. :smirk: blev lite väl pigg. Så jag har dragit ner på havren till det vanliga 2 kg. har insett att hon inte var så mager utan att det nog var för att en tävling tog lite hårt på henne sist, då jag glömde betfor och hon skulle absolut inte ha något vatten då :( och en komenterade i dagarna att hon var i fint hull :)

Men en tippsade mig om att ge henne korn oxå.
Ge henne hälften korn och hälften havre.
 
Du behöver fortfarande mer protein i foderstaten, speciellt om du tar bort 1 kg havre till. Korn innehåller också lite mindre protien än havre så byter du så behövs ännu lite till.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp