Min glömska orsakade hästens lidande.....

R

rocki

I måndags skulle jag skotta bort snöras som åkt ner från stalltaket för att kunna öppna stalldörren....och när jag var färdig tryckte jag ner skyfflen i en snödriva för att gå in och mocka.....släppte ut hästarna, glömde naturligtvis att ta bort skyfflen, åkte bort ett par timmar....När jag kom hem skulle jag ner till stallet och ta in hästarna och det första jag såg var en massa blod överallt, jag förstog precis vad som hade hänt och vilken häst det var oxå, 4-åringen som leker med allt hon ser...fick lite smått panik kan man säga...fick in hästarna och visst var det 4-åringen som hade lekt med snöskyfflen och sprättat upp ett sår på 7-8 cm långt, djupt ända i till benet, ca 2 mm från pulsådern.....

Med detta vill jag säga hur lätt en häst kan skada sig pga av människans klumpighet och glömska...

Nu gick ju detta bra och stygnen ska dän i morgon och hon ska förhoppningsvis slippa stallvilan....

Om hon hade dött, vet jag inte om jag nånsin skulle kunnat förlåta mig själv.....:crazy:

Sv: Min glömska orsakade hästens lidande.....

Förstår ditt dåliga samtvete, men alla glömmer vi saker ibland även om man absolut inte får.. Var glad att det gick bra med hästen och anklaga inte dej själv för mkt! Det är ju som bekant mänskligt att fela.

MVH Toffel

Tycker inte heller att du ska anklaga dig själv för mycket, det måste vara en ganska klantig häst som lyckas skada sig på en snöskyffel :crazy:

Jag tackar dock gudarna för att min pålla inte skadade sig när hon hade trasslat upp en härva tråd som jag hade hängt på en stolpe i hagen. (de hade dagen innan förstört staketet mellan två hagar och det gick inte att laga eftersom en stolpe var borta.) Då hade hon elrepet (utan ström på dock) hårt knutet runt ena kotan, detta var dessutom på nyårsafton. Tur att hon inte är rädd för smällare och raketer!

malu

Jag grät floder när veterinären var här och sydde ihop henne, hon sa att hästen haft en himla tur.....

:crazy: Hennes pappa är lika dan i somras skulle jag mocka dän skit från stallplan och hästarna ska ju alltid vara där en annan är... :o ja då kom väl pappan och välte skottkärran så ena skaklen ( eller vad det heter ) gick av och fick ett sår i benet, men dock inte så djupt....:smirk:

Jag älska dem ju så:love:vill ju att inget ska hända dem

rocki skrev:
Jag grät floder när veterinären var här och sydde ihop henne, hon sa att hästen haft en himla tur.....

:crazy: Hennes pappa är lika dan i somras skulle jag mocka dän skit från stallplan och hästarna ska ju alltid vara där en annan är... :o ja då kom väl pappan och välte skottkärran så ena skaklen ( eller vad det heter ) gick av och fick ett sår i benet, men dock inte så djupt....:smirk:

Jag älska dem ju så:love:vill ju att inget ska hända dem

Vår lilla b-ponny hade en gång när alla gick på bete i en mycket stor hage, tydligen trasslat in sig i enbit ståltråd som måste ha legat någonstans i hagen :confused: . Antagligen en bit någon av oss i slarv släppt när vi gick över hagen på våren och lagade det som rådjuren haft sönder under vintern.

Hon hade antagligen fastnat och slitit sig loss så att tråden satt mycekt hårt virad runt kotan. Hon var inte ens halt när vi såg henne i hagen sammadag, coh ingen skulle rida henne så hon fickv ara den dagen. (Hade väl ingen känsel, stackarn) Dagen därpå var hon lite tjock och jag fågnade in henne och upptäckte till min fasa att det satt en ståltråd stenhård virad runt kotan ända inne i köttet, och infekterat var det också. Fick ta henne till stallet och med tång få loss tråden som verkligen hade snörts åt hårt!
Efteråt behandalde vi såret coh tor det eller ej men hon haltade aldrig coh såret läkte fint ochhon hade inga men av det.
Klantar oss gör vi alla tyvärr.
Man kan ångra sej men det enda man kan hoppas på är att inte göra om just samma dumhet igen. OCh en snöskyffel, vem skulle tro att en häst lyckas skada sig på den??

Hästar är klantiga och det gäller att alltid vara ett steg före.
Själv räknar jag in alla redskap jag använt när jag mockat när jag hänger tillbaks dem på rätt plats. Jag vågar inte ta några risker.

Min inte så hästvane man har svårt att förstå varför, men imorgon ska jag visa honom vad du skrev. Det kanske kan få honom att inse varför jag alltid är så noggrann.

Immer

Immer skrev:
Hästar är klantiga och det gäller att alltid vara ett steg före.
Själv räknar jag in alla redskap jag använt när jag mockat när jag hänger tillbaks dem på rätt plats. Jag vågar inte ta några risker.

Min inte så hästvane man har svårt att förstå varför, men imorgon ska jag visa honom vad du skrev. Det kanske kan få honom att inse varför jag alltid är så noggrann.

Immer

:smirk: Japp, jag bruka nämligen oxå vara ett steg före, det är just det jag far så illa av, att jag visste att hon skulle leka med skyfflen, men så glömde jag ta bort den, min dummer....:crazy: ;)

Stackars liten, tur att det gick bra tillslut.....;)

Åh, usch, vad hemskt.... otroligt trist att det skulle gå så! Men det är mänskligt att fela, så är det ju... och gör man inte saker medvetet så, visst, det är ju synd att det händer, men what to do, liksom.... hoppas hästen blir som ny igen!! :)

Tycker inte du behöver vara så bekymrad över det som hände. Klantig häst skrev MaLu och jag håller med.
Jag väljer motsatsen till beskyddande nämligen vänjer hästarna vid bråtet. Dom går ofta lösa och då har dom "fri tillgång" till snöskyfflar, vanliga skyfflar, stege, traktorredskap, verktyg etc osv. Inte så att vi låter sådant ligga i drivor på gården men dom finns ju där från och till beroende på verksamhet. Hästarna har undersökt olika föremål och vant sig vid dom och vad dom innebär om man får dom runt benen.

Så antingen väljer man den rena miljön fär att om möjligt elliminera alla skadeorsaker eller så gör man tvärtom. Vilketdera beror väl bl a på hästsyn och olika praktiska förutsättningar.

LIA

Jag förstår att du mår dåligt av händelsen, men den här gången gick det ju bra.
Och det sägs ju att det är mänskligt att fela.

Själv höll jag på att avlida av skam och ånger när jag glömde att ta av min häst skydden en kväll. :crazy: Tur att man har en observant stallägare som tog av dem vid nattning...

Errare humanum est... (det är mänskligt att fela)

Hoppas hästen blir helt återställd, och att du inte gräver ner dig i detta. Det kan hända även den bästa :bump: !

Min kompis har en häst somm ALLTID är lugn som en filbunke. Så hon virade grimaskaftet runt slanghållaren när hon skulle duscha honom. Han hade dock just denna dag bestämt sig för att sticka :smirk: Så han drog loss sig, vad han s¨klart inte visste var att hela plankan skulle följa med :crazy: så han stack ju all världens väg med plankan hängande efter slagandes mot benen :eek: som tur var klarade han sig med mindre skråmor.. själv var jag inte med men jag skulle nog aldrig virat mitt grimskaft i något som kan lossna :crazy:

AnnaKarinA skrev:
Åh, usch, vad hemskt.... otroligt trist att det skulle gå så! Men det är mänskligt att fela, så är det ju... och gör man inte saker medvetet så, visst, det är ju synd att det händer, men what to do, liksom.... hoppas hästen blir som ny igen!! :)

Idag tog veterinären bort stygnen och det har läkt ihop fint, det kommer att bli en liten bula, men det gör inget....Gissa om hon var glad när hon slapp boxvilan...underbart att se henne lycklig igen...;)

Fy, vad det kan hända...Ibland så glömmer man liksom huvudet någonstans, det händer ju oss alla....men jag har ialla fall lärt mig en läxa och kommer inte att göra om det igen, man blir ju liksom klokare av att begå misstag..........;) Det är bara att hoppas att när man väl gör dem, att det sluta lyckligt tillslut....;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 661
Senast: Fraegd
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar