Min gamla (25 år) älskade häst har fått en senskada...

F

fullblod4ever

I tisdags när jag skulle hämta min häst i hagen kom han hoppansde på tre ben, sena på v fram var tjock och en klassisk banan, tog ut en lite halvdryg veterinär från Distrikarna, som gav honom smärtis och zinkbandage. I morgon ska han ultraljudas, hältan är i princip samma. Har sån mega ångest, jag förstår ju att jag kan vara tvungen att ta ett väldigt tungt beslut i morgon. Han ska inte behöva stå och vara konvaliscent i sex månader när han redan är gammal och bara ska leva livet glada dagar, men nånstans så har man ju ett litet hopp, men förnuftet säger att det nog är över nu! Usch..min fina lilla häst, varför skulle han skada sig så illa.:cry:

Sv: Min gamla (25 år) älskade häst har fått en senskada...

Usch vad tråkigt :( Håller tummarna att det går bra idag

Förstår att det känns jättejobbigt!

Min 17-åring har precis blivit friskförklarad efter en värre senskada. Veterinären var inte sådär jättepositiv efter första ultraljudet då det visade sig att hon hade skador på hela 3 senor vf :(. Ytliga böjsenan, djupa böjsenan och gaffelbandet. 6-12 månaders konvalecens fick jag veta, om det nu skulle läka alls.Hon var blockhalt första dagarna, innan metacamet började verka (fick 10 dagar).
Efter 8,5 vecka var dock alla skador helt utläkta! Veterinären var halvt chockad och undrade vad fasen jag gjort!
Vi tror iaf att det är flera kombinationer till så snabb läkning på henne. Hon stod med zinklimbinda första 4 veckorna (bytte var 3-4 dag), vi vände skon bak och fram för att minska att senorna tänjdes, kort tå för bästa överrullning, back on trackskydd när blödningarna avtagit och dessutom stod hon i sjukhage med hårt grusat underlag så hon inte kunde halka omkring. Har dessutom haft skydd på henne som hjälper till med stöd på våra promenader.
Första 4 veckorna fick hon bara gå från boxen till sjukhagen, sedan fick vi börja prommenera små korta prommenader för att sedan utöka dessa. Nu tömkör jag 1 timme/dag, skritt och trav.
Det är 2,5 månad sedan hon skadade sig nu, dock ska hon stå i sjukhage ett par veckor till och jag ska fortsätta jobba på med att stärka henne innan hon släpps ut med polare i sin stora hage igen. Men hon är så nöjd så nöjd nu när vi får vara ute och röra på oss lite längre stunder:).

Jag hoppas att det går bra för din häst, jag hoppas på att ultraljudet inte visar att det är så allvarligt. Hältorna säger egentligen ingenting om hur omfattande skadan är, det kan ju bara ul:et visa.

Lycka till!

Det var dessvärre en senskada, dock ganska lindrig förstärkningsbandet på djupa böjsenan, dock en allvarlig muskelskada/sträckining oxå. Han e lite mindre halt nu, jag ska avvakta tre veckor och sen köra ett ul till, så får jag ta ett beslut då, suck, så jobbigt. Jag känner att det e fel att ta bort honom men oxå att det fel att rehabilitera honom, det kommer ju ta tid, bara liten ruta ute och inget mer. men hoppas på under...

Jag förstår dig helt och fullt, det är min mardröm! Vi har ett 19-årigt fullblod som (likt många fullblod) envisas med att dra på sig större och mindre skador. Och givetvis funkar han inte alls som konvalcent på boxvila. Det är ett utdraget lidande både för honom och oss, och vi är ju också på det klara med att några längre tider som konvalcent blir det inte för hans del. Samtidigt är det ju så otroligt tungt att fatta beslutet när det inte är helt svart eller vitt, utan i gråzonen.

Håller tumme och hov för att det ska komma uppmuntrande besked som gör att du lättare kan fatta rätt beslut, vad det än månde vara.

Vart satt muskelskadan? var den allvariligare än själva senskadan? Håller alla tummar jag kan att det går bra för din gamling!

Det är ju inte alls säkert att konvalicenten blir så jobbig, min häst som också hade en skada på djupa böjsenan fick gå i stor hage med kompisar och skritta en timma per dag hela konvalicenten. Tog ca 6 månader innan han friskförklarades och 1 år att komma igång helt och hållet. Så att rehabiliteringen efter en senskada behöver inte alls vara jobbig på det sättet för hästen.

gud va tråkigt.. Hoppas de blir bra men som du skriver han är 25 år. men vilket beslut du än väljer så kommer det nog bli bra..

Vad tråkigt att höra! Vad fick du för prognos och vad sa vet om upplägget av konvalecensen? Förhoppningsvis kankse det inte handlar om så lång tid i sjukhage?

Vad du än fattar för beslut så är jag säker på att du fattar det rätta!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka