Sv: Min gamla (25 år) älskade häst har fått en senskada...
Förstår att det känns jättejobbigt!
Min 17-åring har precis blivit friskförklarad efter en värre senskada. Veterinären var inte sådär jättepositiv efter första ultraljudet då det visade sig att hon hade skador på hela 3 senor vf
. Ytliga böjsenan, djupa böjsenan och gaffelbandet. 6-12 månaders konvalecens fick jag veta, om det nu skulle läka alls.Hon var blockhalt första dagarna, innan metacamet började verka (fick 10 dagar).
Efter 8,5 vecka var dock alla skador helt utläkta! Veterinären var halvt chockad och undrade vad fasen jag gjort!
Vi tror iaf att det är flera kombinationer till så snabb läkning på henne. Hon stod med zinklimbinda första 4 veckorna (bytte var 3-4 dag), vi vände skon bak och fram för att minska att senorna tänjdes, kort tå för bästa överrullning, back on trackskydd när blödningarna avtagit och dessutom stod hon i sjukhage med hårt grusat underlag så hon inte kunde halka omkring. Har dessutom haft skydd på henne som hjälper till med stöd på våra promenader.
Första 4 veckorna fick hon bara gå från boxen till sjukhagen, sedan fick vi börja prommenera små korta prommenader för att sedan utöka dessa. Nu tömkör jag 1 timme/dag, skritt och trav.
Det är 2,5 månad sedan hon skadade sig nu, dock ska hon stå i sjukhage ett par veckor till och jag ska fortsätta jobba på med att stärka henne innan hon släpps ut med polare i sin stora hage igen. Men hon är så nöjd så nöjd nu när vi får vara ute och röra på oss lite längre stunder
.
Jag hoppas att det går bra för din häst, jag hoppas på att ultraljudet inte visar att det är så allvarligt. Hältorna säger egentligen ingenting om hur omfattande skadan är, det kan ju bara ul:et visa.
Lycka till!