Min galna "bebis" (ettåring)

tigerfisken

Trådstartare
Hur rörliga är era ettåringar och hur mycket klättrar de? Min son går inte än utan att hålla i sig men kryper i rekordfart och har i veckan lärt sig att krypa upp i soffan. Den är ganska låg och han tar sig både upp och ner utan att slå sig nämnvärt. Idag kröp han upp och la sig och somnade i soffan på dan när jag satt vid datorn :D

Men idag har han oxå lärt sig att ta sig vidare upp på rygg och armstöden så idag har han både klättrat över ett armstöd ner på ett lite bord vid sidan (jag hann ta honom innan han ramlade ner) och så klättrade han upp på ryggstödet och ställde sig i fönstret, kröp sen upp på fönsterbrädan oxå :crazy: .Blir helt tokig på honom, det går inte släppa honom med blicken en minut längre, bara för två veckor sen kunde jag gå runt och greja på hela nedervåningen medan han kröp runt, jag kunde hela tiden höra vad han gjorde och vart han var. Får snart bygga en hage eller ha löplina...;)
 
Sv: Min galna "bebis" (ettåring)

Jadu tigerfisken... :D Jag vet precis hur du har det nu, med skillnaden att mina två storasystrar var mindre än din storasyster är när sonen var i samma ålder... HAHA
 
Sv: Min galna "bebis" (ettåring)

Ha ha på dig du :D , jag kan ju oftast använda Tinja som "barnvakt" om jag måste lämna honom ur sikte en stund, hon är väldigt duktig på att påpeka att lillebror minsann gör som han inte får!
 
Sv: Min galna "bebis" (ettåring)

Ja vår son klättrar på allt och har gjort det ända sen han märkte att han kunde.

Många andra säger att de vet var klättergenen kommer från men själv har jag ingen aning. :angel:
 
Sv: Min galna "bebis" (ettåring)

Är det så att pojkar oftare är mer klättriga än flickor, dottern klättrade nästan ingenting när hon var liten, inte som sonen iaf. Men visst han blir ju smidig, det är inte systern, inte direkt osmidig heller men lite försiktig och ostyrig i kroppen.
 
Sv: Min galna "bebis" (ettåring)

om vi tar mina barn som exempel så är definitivt sonen den som klättrat mest, alla dagar i veckan.... :eek:
Man har liksom gett upp hoppet om honom....
 
Sv: Min galna "bebis" (ettåring)

Hemma hos oss är det Alice som går och Hugo som klättrar! Än så länge håller han sig på låga höjder.

När vi var hos farmor häromdagen så tjöt han till av glädje när två madrasser välte och hamnade ovanpå varandra. Snabbt var han där och började klättra! :D

/Timsetim
 
Sv: Min galna "bebis" (ettåring)

Låter precis som Charlie, om jag tar ner honom från soffan och sätter honom en bit bort så kryper han iväg som en pil mot soffan och tjuter av glädje när han kastar sig upp och tittar på mig för att se om jag kommer och tar honom igen. :D
 
Sv: Min galna "bebis" (ettåring)

Låter precis som Charlie, om jag tar ner honom från soffan och sätter honom en bit bort så kryper han iväg som en pil mot soffan och tjuter av glädje när han kastar sig upp och tittar på mig för att se om jag kommer och tar honom igen. :D

Åh, jaga-leken!! En stooor favorit hos sonen!! Visst är det härligt när de tjuter så av glädje! :love:

/Timsetim
 
Sv: Min galna "bebis" (ettåring)

Är ju svårt att säga rent generellt när det handlar om personligheter.
Min dotter var ialla fall mer vild än tam när hon var liten :D
Klättrade upp i soffan vid 9 månaders ålder, satt inte i sandlådan och bakade sandkakor för vem har tid med sådant när man kan springa och klättra liksom ;)
När hon vid 14 månaders ålder började på förskolan så märkte personalen snabbt att dom var tvungen att soppa ur alla regnpölar på utsidan annars hittade dom min dotter där badandes. Dom upptäckte också att blåmärken och skrapsår hörde hemma på min dotter och var omöjligt att ens försöka undvika om man inte limmade fast henne med snabblim :angel:
En äkta liten klätterapa var hon. Idag klättrar hon inte lika frekvent och kan faktiskt sitta och pyssla långa stunder och leka lugna lekar men det tog tid innan hon kom där hän kan jag tala om.
Tog också ett bra tag innan hon upptäckte att det fanns en gångart som hette gå och inte enbart gångarten springa som existerade.
 
Sv: Min galna "bebis" (ettåring)

Är det så att pojkar oftare är mer klättriga än flickor, dottern klättrade nästan ingenting när hon var liten, inte som sonen iaf. Men visst han blir ju smidig, det är inte systern, inte direkt osmidig heller men lite försiktig och ostyrig i kroppen.

nej - hos oss har båda klättrat lika mycket!
 
Sv: Min galna "bebis" (ettåring)

Grattis :D .
Jo våran vilda ettåring (15 månader nu), började klättra när hon var 10 månader, gick vid 11 månader. Numera springer och härjar hon ÖVERALLT!! (vem sa att tjejer var lugnare än killar????)
Stolar kom hon snabbt på hur de fungerar, så man hittar henne ofta mitt på bordet!!! Hon är snabb som en vessla!
Man har inte en chans att hänga med där inte!!!
Ramlar ner?
Japp, hon piper i ett par sekunder, sen är det upp igen som gäller. *suck*
Sonen var inte alls sådant, lugn och sansad, inga klätterfasoner (är fortfarande lugn -4½ år)... han är väldigt osmidig i övrigt, och oteknisk med kroppen öht. Dottern kan redan sparka boll tex nästan bättre än honom tror jag... :)
Han är bättre på andra saker :).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min galna "bebis" (ettåring)

Åh, jaga-leken!! En stooor favorit hos sonen!! Visst är det härligt när de tjuter så av glädje! :love:

/Timsetim

Ja det är jättekul :D , han blir helt stollig när man säger "nu kommer jag och tar dig" :love: han är för söt!!! Fast det är ju självklart storasyster oxå men hon är fem redan och inne värsta tjatåldern, jag vill ha... och kan jag få..? och jag önskar vi hade...Suck, ibland blir man galen men så är hon helt fantastiskt rolig i andra avseenden, hon kan kläcka ur sig det mest hysteriskt roliga sakerna ibland. :D
När fadern högtidligt berättade om hur jultomten kommer ner i skorstenen på julen för att lämna presenterna säger hon "Du pappa..! det vet jag faktiskt redan...*suckar och himlar med ögonen*" på rikssvenska (eller disneysvenska som vi kallar det), vi bor i småland...
 

Liknande trådar

Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
4 141
Senast: Queen
·
L
Hästhantering Jag har nått en gräns med min häst då jag tror att han har något slags mentalt problem. Jag köpte min häst när han var 2 år, han är...
Svar
12
· Visningar
5 537
Senast: Anaconda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp