Min FRA tråd.

KungTulle

Trådstartare
Det hade varit trevligt att få reda på VILKA forumregler den bröt mot eftersom den ganska omgående togs bort.

Jag gillar INTE när trådar plockas utan att man får ett PM som talar om varför.

/KT

Sv: Min FRA tråd.

Frågor om bukefalos regler, brukar besvaras under Bukefalos-hjälp, så att ALLA forumister, ska ha glädje av dem.

Nu vet jag inte vad din tråd, handlade om. Om det var så att du länkade till något upprop någonstans, så är det därför. Värva folk till olika namninsamlingar och dylikt, får man göra på annat sätt. Det är inte bara dina trådar i sådana ämnen som tas bort.

Om inte, så kan det bero på att det redan finns FRA-tråd på senior... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=890761

Handlade din tråd om något helt annat, rekommenderar jag dig att PM'a moderator för forumet, där du lade tråden.

Om du läser tråd om borttagna trådar och inlägg, under bukefaloshjälp, så ser du att vi moderatorer inte kan Pm'a alla medlemmar, som får sina trådar eller svarsinlägg raderade om varför trådarna är borttagna. Det har även Gunnar förklarat.

Mvh

IngelaH
moderator, men inte på senior... :bow:

Senast ändrad:

Fanns det inte redan en låååång tråd om FRA? (1984-tråden)

Jag kan påpeka att mitt senaste blogginlägg som handlade om FRA har raderats utan att jag fått reda på varför.
Förmodligen för att jag länkade till en facebookgrupp.
Inte kan jag hitta vem som modererar bloggarna heller.

Nu ska vi se här. Antar att moderatorn eller Gunnar raderat mit blogginlägg genom att referera till detta:

Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna.

En privatperson kan alltså genom att tipsa om en sida marknadsföra den? Sälja eller efterlysa har jag inte gjort.
Intressant detta då jag vet några som länkar till sina bloggar via Bukes blogg. Men detta är alltså inte tillåtet?

Förmodligen är det så att det har raderats med stöd av nettikett och inte av forumreglerna.

Enligt god nettikett länkar man inte till andra forum/siter.

Sedan är det fortfarande så att det är Gunnar som äger Bukefalos och det är han som äger rätten att bestämma vad som ska finnas på sidorna, vad vi andra än tycker :idea:

Jag kan påpeka att mitt senaste blogginlägg som handlade om FRA har raderats utan att jag fått reda på varför.
Förmodligen för att jag länkade till en facebookgrupp.
Inte kan jag hitta vem som modererar bloggarna heller.

*Räcker upp handen* :o

och passar samtidigt på att buga :bow:, dels för att du själv, läst reglerna och för Tjôta, som kommer ihåg den allmänna netiketten på internet.

Mvh

IngelaH

Det hade varit trevligt att få reda på VILKA forumregler den bröt mot eftersom den ganska omgående togs bort.

Jag gillar INTE när trådar plockas utan att man får ett PM som talar om varför.

/KT

För er som undrar så handlade min tråd om att min sambo börjat vidarebefodra sina spam mail till FRA. Var rent allmänt om spontana medborgarprotester.

Men nog verkar det vara så i allmänhet...att "en svensk tiger" - och blir överkörd av stat och myndigheter.

Jag är för spontana medborgarprotester....

Och tycker fortfarande att det hör till god netikett att moderatorer pmar och talar om att de tagit bort en tråd och varför...

/KT

Hade det varit det tråden handlade om så hade det inte behövt vara en emailadress med där i. Jag såg det som en uppmaning, inte en diskussion. Det fanns t ex inte ett enda frågetecken i inlägget (vilket är rätt vanligt om man vill veta folks ställning till en viss fråga) men gott om utropstecken.

Enligt god nettikett länkar man inte till andra forum/siter.

Då jag bläddrat en del i dagens skörd av bloggar och även en hel del tidigare blogg-inlägg finns mängder av länkar till "andra forum/siter" incl musiklänkar. Vad som är egendomligt enligt mitt sätt att "se" är att dessa blogginlägg får vara kvar, medan man omedelbart raderar andra typ FRA.

Skall man radera ETT par övertramp bör man naturligtvis moderatorn för varje forum incl bloggforum, vara konsekvent och radera ALLA länkningar.

Varför är ni rädda för FRA frexten? I konsekvensens namn vill man ju som civil myndighet bara få tillstånd att göra precis på samma sätt som på buke. Avlyssna och ev radera/stoppa det som för stunden av en makthavare anses olämpligt eller liknande.

:cool:

Trianglade du blogg inläggen så moderatorn kan ta ställning till det???

/En som trianglar minst en gång om dagen men snarare väldigt ofta mycket mer... :cool:

Bloggarna är förhållandevis väldigt nya här på Bukefalos. Bloggmoderator har funnits kortare tid ändå.
Min uppfattning är att vi normalt sätt skall tillåta lite mer på bloggarna, och de som bloggar får då också ta ett större ansvar själva för det de skriver och de kommetarer som ges på den egna bloggen.

Att endast länka till en annan blogg i sin blogg tycker jag är väldigt trist, då kan man faktiskt bara låta bli att blogga här och blogga enbart på det andra stället, eller flytta sin blogg hit helt och hållet.

En uppdatering av bloggscriptet med en hel del nya funktioner/förbättringar kommer, förhoppningsvis någon gång under sommaren.

Jag har personligen ingenting emot att FRA signalspaning i kabel diskuteras eller bloggas om.
På forumet gäller att kampanjer och länkar till kampanjer normalt tas bort, då det inte är mycket till diskussion. Att diskutera argumentera och på olika sätt belysa är självklart helt ok och i detta fall självklart väldigt viktigt.

Beslutet är nu redan taget om signalspaningslagen, men det hindrar självklart inte fortsatt diskussion.

Relevanta länkar i bloggarna anser jag vara ok, om det enbart handlar om reklam och marknadsföring eller olagligheter får ni dock räkna med att det tas bort så fort vi sett eller fått en rapport om det.

Jag håller även öppet för mindre förändringar runt reglerna för bloggarna just pga av att de är rätt nya här på Bukefalos.

Har ni åsikter och synpunkter runt detta får ni gärna höra av er.

Trianglade du blogg inläggen så moderatorn kan ta ställning till det???

/En som trianglar minst en gång om dagen men snarare väldigt ofta mycket mer... :cool:

Nix! Det finns ingen anledning att lusa ner klago-in-korgen hos Gunnar. Den är nog ganska välanvänd "ändå". Den som är intresserad och söker felaktigheter vänder sig till fel person om man kontaktar Fnyz.
(Fnyz söker inte fel - men "felen" ramlar över en ändå).

citat Gunnar:
"Bloggarna är förhållandevis väldigt nya här på Bukefalos. Bloggmoderator har funnits kortare tid ändå. Min uppfattning är att vi normalt sätt skall tillåta lite mer på bloggarna, och de som bloggar får då också ta ett större ansvar själva för det de skriver och de kommentarer som ges på den egna bloggen." slut citat.

Yes helt rätt Gunnar. En blogg ansvarar man för själv och vad som skrivs osv.
Censureras en blogg är det ingen blogg tyvärr och bör då kallas något annat.
Så detta med bloggar på buke är kanske inte den mest brilljanta idén.
Jag tycker det är trist att censur förekommer i bloggvärlden.

Att censurera i forum är nödvändigt bl.a. på grund av svensk språktext, personpåhopp och ämnesutvikelser som ofta är under all kritik.

Det enda ställe man kan överse med svensk språkhantering är i chattform, eftersom det oftast tar för lång tid att skriva hela lång-ord.

Den som bloggat "fel" ska naturligtvis kunna ändra sitt blogginnehåll innan inlägget raderas. Det finns verktyg "stand by" för dessa funktioner hos media
och bör väl kunna användas också på buke.

// Go fortsättning på sommaren

Fast de vill ju att man skall triangla.... att för få använder triangeln...

Rapporterna som kommer från trianglarna hamnar hos moderatorer på aktuellt forum. Tycker du att något är fel så använd triangeln och anmäl. Vill du inte anmäla så är det helt ok att låta bli också. Men klaga då inte heller på att vi moderatorer inte lyckas radera allt som borde raderas - vi hinner inte läsa allt även om vi vill.

Och så innan nån hinner börja rapportera allt som är blått och länk - nej, alla länkar ska inte raderas. Men länkar till andra forum/bloggar/chattar ska raderas.

citat ullo: " Men klaga då inte heller på att vi moderatorer inte lyckas radera allt som borde raderas - vi hinner inte läsa allt även om vi vill... Men länkar till andra forum/bloggar/chattar ska raderas. " slut citat

Fnyz klagar inte. Fnyz konstaterar torrt att man icke är konsekvent i sin bedömning och att det fria ordets bloggar censurerats typ framtida FRA. Vad som är mest skrämmande med FRA är att man låter en civil myndighet göra det man vill få tillstånd att göra. Vad som är otäckt är att man icke säger ett ord om vad de hemliga militära spanar efter.

citat Carolus: "
Fast de vill ju att man skall triangla.... att för få använder triangeln.. "slut citat

Fnyz är stolt att vara så storsint att andra får "triangla", så fortsätt med det.
Fnyz har endast 1 inlägg i sin buke-blogg. Allt annat finns på egen servers blogg och kommer så att förbli.

// Sommaren är kort

Är det inte extremt jobbigt att prata i 3:e person? :)

Ja, ja.. i vilket fall som helst så vill jag bara kommentera påstående att bloggar på Buke inte är någon bra ide... vilket jag själv vill påstå är en alldeles ypperlig ide!

Tack för en bra bloggfunktion, och eftersom vi alla är vuxna människor så får man kanske ta lite ansvar för sig själv och hur man uttrycker sig, och är det så att man hittar någon som uttrycker sig illa så läs inte den bloggen....

Nu är ju detta kanske inte ett diskutionsforum utan ett hjälpforum, men eftersom det slängs ut lite små åsikter här och var så delar jag med mig min!

Signalspaningen tycker jag är en superbra ide! Alla vi svenskar som inte har någonting att dölja kommer inte att skadas, för jag antar att det militära har annat att göra än att sitta och lyssna på när jag pratar med min mamma...

Däremot de som kanske inte har helt rent mjöl i påsen...Det är superbra att vi får ännu en funktion att få ner brottslighet, terrorism, och kriminalitet...

Heja Sverige!

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
501
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 560
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
308
Senast: tanten
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
103
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur