Min första hoppträning!

Chili

Trådstartare
Jösses, vad ska jag göra? Hur ska jag bete mig? Vore himla gött med lite tips :)

Har alltså min första privata hoppträning imorn på araben. Har tidigare ridit i en hoppspecial på ridskolan men slutade där för ca. 4 år sen och har sedan dess inte ridit för nån instruktör :crazy: Känner att det hela skulle kunna bli en pinsam uppvisning...

Några snabba tips på hur man inte tappar konceptet när man rider i lite högre tempo?
Och kan man kräva att hoppa lite lägre än de andra? Har kollat på den träningen två veckor i rad och tränare verkar vara schysst. Jag har nämligen bara hoppat små enstaka kryss med pållen hittills.

Weeeii lite läskigt men väldigt kul, sen blir det mer träning och sen förhoppningsvis en LD :D

Sv: Min första hoppträning!

Vad kul! :)
Prata med tränaren innan ni börjar, och säg att du inte vill hoppa
så högt så blir det nog bra :bump:

Joo jag ska åka extra tidigt så hon hinner känna på ridhuset och jag hinner snacka med tränaren.

Ska bli så skoj :)

Något tips på hur man kommer rätt på hindret? Kom på det nu att hon gärna bjuder mot hindret utan att direkt tänka på avståndet. Hon är inte het och studsig, men väldigt framåt.

instämmer med svaret ovanför, säg till tränaren vilken höjd du vill börja på...då förstår han/hon, jag menar det e ju hennes "uppgift"att träna dej o hästen..o då kan hon/han inte börja på jätte hög höjd:)...o det andra tipset e väll vanlig....ha kul:D:bump: :bump:

asså den andra frågan du ställde: asså det e ju sånt som din tränare kommer att hjälpa dej med:)...å tänk inte på det nu:)...hoppas attd ufår väldigt kul:D:D

vad roligt, bra att du tar tag i att börja träna det är ngt alla bör göra vilken nivå man än rider på.
Slapna bara av o ta det lugnt.
Prata med tränaren om vilken nivå ni ligger på, att du är lite nervös osv.
Det kommer säkert gå jättebra för er.
Lycka till :)

Tack för era svar :)

Jaa jag kanske har lite för många frågor som tränaren egentligen ska hjälpa mej med... Men det är svårt att veta vad man ska vänta sig när man åker med sin egen häst och inte rider på en ridskolehäst.

Hoppas hon går in i transporten bara :o Bättre sen när det blir barmark o bra väder, så kan man rida till ridhuset!

aa..det e skönt sen när det blir bättre väder...mm, jag förstår att du har många frågor o så:P:P....men det kommer nog att gå jätte bra..hoippas du får en bra dag imon då:D

Så nu har jag haft träningen och det var jätteskoj :D Jättejobbigt också för den delen, men så farlig träningsvärk blev det inte :p

Fick en massa bra tips, alla var på mig för mina tyglar var för långa... hehehe... Men pållan verkade trivas, hoppade jättebra men så fort jag tvekade så ville hon bryta ut. Och vi fick hoppa ca. 50 cm medan de andra hoppade 90-1 m haha.
Ska tillbaka nästa onsdag, längtar redan!

Kul att läsa att det gick bra! Har även jag en liten arabtjej.. Hade tänkt varva med lite hoppning ibland...
Mvh Wanilj

Ja min är också LITEN, bara 152 cm, medan de andra rider halvblod på minst 155 och upp till säkert 165-170.
Men på nästan träning ska vi nog kravla oss över lite högre hinder än 50-60 :p :D

Nope på Riddersberg, mycket närmre :p

Så snart är man en Tenhultsryttare hihi... Se upp för en liten flugskimmel arab på småtävlingarna framåt våren/sommaren ;)

Vad tyckte din tränare om att du red arab)

Nej jag undrade bara eftersom araber inte är världens bästa hopphästar i allmänhet. Men din kanske är jätteduktig :)

Nää hon kanske inte är den bästa hopphästen, men hon bjuder på hinder och är intresserad av det. Imorgon kommer jag nog hoppa högre, vi får se hur det går då:) Resten av gruppen rider ju på olika sorters halvblod, men det bekommer mig inte så mkt direkt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar