Magica
Trådstartare
Jag har en häst som behöver lägga på sig runt revbenen. Han är mager, inte super mager, men mager. Har stått i sjukhage i flera månader nu och tappat alla muskler då vi bara får skritta rakt fram.
Har analyserat ensilaget och det är följande:
Ts 69%
Smbrp /kg foder: 30
Energi per kg foder; 6,5
Mineralerna har jag också värdena på men räknar ut/justerar dem när det andra sitter.
Idag får han:
går på fri tillgång på grovfoder och petar i sig 19 kg ca.
1 kg krafft groov 125
1 dl soja mjöl för att få upp kvoten smbrp/mj
2 dl betfor för att få i honom glucosamin och sojamjölen.
Han blir gallig i bakbenen vilket jag tror är pga för mkt protein? stämmer detta?
Värdena blir dessa:
Mj: 136,9 (nej han är inte pigg pigg utan som vanligt, framåt men ser inga spöken ute osv.) har laggt på sig lite i vikt.
Smbrp: 745,4
Kvoten ca/p blir ca 1,8.
Kan jag ändra på något här för att få bort gallorna som jag tror beror på den höga protein summan. eller är jag fel ute?
Han gick på sämre värden innan och mindre hösilage (var begränsat på förra stallet) och hade då inga gallor.
Jag vill samtidigt få upp honom i hull.
Vad kan jag som sagt ändra på?
Har analyserat ensilaget och det är följande:
Ts 69%
Smbrp /kg foder: 30
Energi per kg foder; 6,5
Mineralerna har jag också värdena på men räknar ut/justerar dem när det andra sitter.
Idag får han:
går på fri tillgång på grovfoder och petar i sig 19 kg ca.
1 kg krafft groov 125
1 dl soja mjöl för att få upp kvoten smbrp/mj
2 dl betfor för att få i honom glucosamin och sojamjölen.
Han blir gallig i bakbenen vilket jag tror är pga för mkt protein? stämmer detta?
Värdena blir dessa:
Mj: 136,9 (nej han är inte pigg pigg utan som vanligt, framåt men ser inga spöken ute osv.) har laggt på sig lite i vikt.
Smbrp: 745,4
Kvoten ca/p blir ca 1,8.
Kan jag ändra på något här för att få bort gallorna som jag tror beror på den höga protein summan. eller är jag fel ute?
Han gick på sämre värden innan och mindre hösilage (var begränsat på förra stallet) och hade då inga gallor.
Jag vill samtidigt få upp honom i hull.
Vad kan jag som sagt ändra på?