Hej alla på forumet jag har fått problem med min foderhäst. Vi har haft henne i ca 3 veckor och det har inte varit några problem förens i i torsdags kväll.Vi tog in hästarna och utfodrade som vanligt uppblött betfor och kraft foder pellets och hö( som var lite dammigt fick vi se) och hon åt som vanligt. Sen gick vi ut lite senare på kvällen och när vi var där ute började hon hosta det lät hemskt hon tog i och det lät som hon skulle spy hon drack vatten vilket gick bra. Efter en halv timme slutade hon, jag gick ut igen ännu senare på kvällen och då var allt lugnt.På morgonen när hon fick sitt betfor och pellets började hon igen lät lika illa då med så hon fick stå kvar inne och jag ringde vet innan vet kom tog jag ut hästen och promenerade på gården märkte ingen hosta vet kom och det fanns inge fel på hästen hon lyssnade på lungor, hals,mätte pulsen, tog tempen allt var normalt vi gav henne hö och hon åt helt obehindrat. vet "friskförklarade" hästen och vi bestämde tillsammans med ägaren som jag också ringde hit att vi skulle blötlägga även pelletsen och blötlägga höet som hon får på kvällen i boxen. Sen var allt lugnt tills i morse( måndag) när jag gick ut till stallet hörde jag hon hosta 2 ggr hon fick sin mat och drog igång och hostade lika illa igen men denna gång slutade hon efter någon minut och fick gå ut med dom andra hästarna i hagen. Inget dräggel,snor eller liknande torrhosta med gurgel i skulle jag vilja beskriva det som. Tillsaken hör att hon har väldigt bråottom att äta speciellt sin kraft och betfor. Hon har varit frisk hos förra ägaren då gick hon på lösdrift med fri tillgång på hösilage men även torr hö vad kan felet va. Känns ju jätte tråkigt speciellt när det inte är min häst heller. Vi har SJÄLVKLART bytt till vårat hö igen vi köpte en rundbal av en mjölkbonde som vi kaserat. Vi har oisolerat stall, jag sopar och fyller på hö när hästarna är ute vilket dom är minst 10 timmar om dagen och blötlägger allt foder hon hostar ej vid ridning. Tacksam för alla svar.