min ettåring bär sig skumt år

M

Mithra

jag har en ettåring som på sista tiden burit sig lite märkligt åt vid in och utsläpp, och bara då! Det började med att hon gärna ville gå nära häcken på vägen till och från hagen...tänkte att det var lustigt, ingen av de andra unghästarna gör så...men de sista dagarna verkar det som om hom lutar sig mot häcken, och idag ramlade hon in i häcken .
Ute i hagen har hon inga problem alls, inte i stallet heller, busar och leker som vanligt, när man går med henne vid hand är hon normal, utom vid just in och utsläppen,
tänkte på om det kunde vara någon fästingsjukdom kanske som gör att hon gör så här? har aldrig haft det på mina hästar innan. Är det någon som varit med om ngt liknande. Efter att hon gått snett rakt in mot häcken och ramlat in i den till sist så går hon ut på gatan och går rakt igen.
ska ringa vet i morgon för borrelia, elichiasprov , men man undrar ju vad det kan vara.

Sv: min ettåring bär sig skumt år

Låter som att hon går å "kliar" sej mot kvistarna i häcken, tror att den inte ska ge vika sen så faller h*n? Kan de va så? Låter konstigt att det bara är vid just den häcken hon "ramlar" omkull, och att går vanligt på alla andra ställen... Men om du är orolig, ta ut vet!

det ser inte direkt ut som on hon kliar sig, hon går på som vanligt, bara med häcken som stöd, fast att nu ramlar hon in i den från sidan då.:confused:

ska kanske tillägga att hon kliar sig inte mot ngt annat, inte inne i boxen eller ute i hagen.

ja faktiskt, nu på sista tiden gör hon det varje gång, verkar som om hon lutar sig mot den när hon går, från sidan, och det håller ju inte den för, :smirk: så då ramlar hon in i den.

jag har ingen aning om vad det kan bero på.
Men kan man leda förbi henne en bit bort från häcken?

Det var också min tanke att hon skulle kunna vara hovöm.

Till Ts:
Hur ser underlaget ut på vägen där hon försöker knö in i busken? Hårt, stenigt, grus, lera, sand eller något annat?

Mvh

Tora

det är asfalt en bit och mjuk grus en bit. det borde hon inte ömma på tycker man!

jag har en ettåring som på sista tiden burit sig lite märkligt åt vid in och utsläpp, och bara då! Det började med att hon gärna ville gå nära häcken på vägen till och från hagen...tänkte att det var lustigt, ingen av de andra unghästarna gör så...men de sista dagarna verkar det som om hom lutar sig mot häcken, och idag ramlade hon in i häcken .
Ute i hagen har hon inga problem alls, inte i stallet heller, busar och leker som vanligt, när man går med henne vid hand är hon normal, utom vid just in och utsläppen,
tänkte på om det kunde vara någon fästingsjukdom kanske som gör att hon gör så här? har aldrig haft det på mina hästar innan. Är det någon som varit med om ngt liknande. Efter att hon gått snett rakt in mot häcken och ramlat in i den till sist så går hon ut på gatan och går rakt igen.
ska ringa vet i morgon för borrelia, elichiasprov , men man undrar ju vad det kan vara.

Det kan inte vara så att hon håller på att komma i sin första brunst? Och att det känns trevligt att låta häcken krafsa över kroppen? :) Att hon föll in i den kan ju var brist på referensramar för hur hög tålighetsgrad det är på vissa saker! ;)

Kicki :)

det är asfalt en bit och mjuk grus en bit. det borde hon inte ömma på tycker man!

Asfalt brukar inte vara några problem men grus är alltid lurigt oavsett hur mjukt det är. Det skulle i så fall vara sand men då är det ju inte grus heller längre.

Min ömmade i vintras när det var fruset. Hon hade också lite strålröta som gjorde hoven extra känslig. Det finns ingen grässträng brevid vägen som hon kan gå på för att se om det går bättre. Oftast så tappar också en sådan häst framåtbjudningen allternativ går fort förbi med korta steg. Men det förstnämda är vanligast.

Det kan inte finnas något som hon är rädd för just där?

Mvh

Tora

ja någon framåtbjudning har hon ju knappt när man leder henne, men det brukar inte mina ettåringar ha, de segar sig alltid när man tar dem, speciellt om man tar dem med en stor häst, det har alltid varit så, sedan har det vuxit bort tills de är 2-3. så jag har inte tänkt ngt speciellt på det, men framåtbjudning har hon faktiskt inte. fast i hagen springer hon och leker.
det ser mer ut som om hon går o lutar sig inåt mot häcken, sen bara ramlar hon in i den.
hade vet ute idag, som tog några prover så får vi se. I övrigt finns inget konstigt med henne!

Oftast brukar det vara annat material i hagen än utanför och sen kan de själva välja var de skall gå någonstans.

Segar hon sig mer än vanligt vid buskarna?

Det lättaste vore ju om hon var hovöm eller bara rädd för något eller som någon nämnde tidigare brunstig. Det låter som en väldigt diffus sjukdomsbild annars. Inte kul att leta efter orsak där. Har man riktigt med otur så kan man få leta länge.

Hon gör inte så på något annat ställe om ni tex är ute och går?

Mhv

Tora

segar sig gör hon jämt, :D , men det gör de andra åringarna med. Det är inte speciellt mycket just där. I går kväll när de skulle in så sprang hon lös, hon kan ju lika gärna ta andra sidan av vägen där det är gräskant, men hon springer över till andra sidan, stryker längst häcken, ramlar in i den igen, efter att ha gjort det så springer hon i mitten av vägen , utan att närma sig häcken. :confused: Hon missar inte en dag att ramla in i den nu!
Det är både när hon ska in och ut, dvs både när hon har häcken på höger och vänster sida.
det jag tänkte på var ju om det var ngt med nervsystemet, om hon fått ngn fästingsjukdom förra sommaren. men som du säger, det kan vara svårt att hitta någon orsak. Vi har tagit prover, vet tittade på henne utan att se ngt konstigt vid första anblicken. de ska snart på bete , får ha extra koll där hur hon beter sig. I hagen springer hon aldrig på staket eller i stallet går hon aldrig på väggarna, så att hon ser dåligt kan uteslutas.
ska filma henne och se om jag får in en film här på hur hon beter sog vid häcken.

På din beskrivning låter det som att det finns ngt mittemot häcken som den vill undvika, el i backen, sett ett misstänkt rovdjur, trampat på ngt ont där en gång eller vad som helst obehagligt. HH

:rofl:
ta inte illa upp om jag skrattar, men jag ser det hela framför mig.

verkar hon skrämd/stressad eller är det så att hon av nån underlig anledning faktiskt gillar det hela?

:rofl:
ta inte illa upp om jag skrattar, men jag ser det hela framför mig.

Samma här. Hur ser häcken ut nuförtiden?

Om detta sker endast på denna sträcka och ingen annan stans så låter det otroligt med hovömhet/fång eller fästingburen sjukdom. Jag hade nog tippat på räddhet eller brunstigheten. Svårt att säga när man inte ser hästen och dess "prat".

Håller me... tror att hon har gjort det till hennes grej, ett bus och sen kliar det nog skönt nu under pälsfällningen.

Busar hon efter buskbesöket?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 579
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 781
Senast: AbCdE
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?