Min ensilage analys

HannaPP

Trådstartare
Hej!
Nu har jag fått min analys på ensilaget och jag fattar ingenting av detta. :confused: Jag är med andra ord helt nybörjare på detta område, har i alla år (typ 25 år) gått på hull osv när jag gett mina pollar foder. Kan någon hjälpa mig och säga om det är bra eller dåliga värden. Sitter just nu på freefarms sida och försöker klura ut foderstater men ehh ???????? :D

Så här lyder den.

TS 51 %
Smältbart råprotein 46 g/kg foder
Energi,foder 5.4 MJ/kg foder
Ca 3.0 g/kg
Fosfor P 1.6 g/kg
Mg 0.8 g/kg
K 15.2 g kg

Sv: Min ensilage analys

Ska tillägga att några av mina hästar är lösa av magen av detta ensilage.

TS 51 %
Smältbart råprotein 46 g/kg foder
Energi,foder 5.4 MJ/kg foder
Ca 3.0 g/kg
Fosfor P 1.6 g/kg
Mg 0.8 g/kg
K 15.2 g kg

Bra med protein. Låg energi och TS men det gör inget så länge hästarna gärna äter åtskilliga kilon av det och om de inte är väldigt svårfödda.
KVoten är hög - 8.5. Du kan "späda ut" den med halm, om du vill. (alltså ge nåt kilo halm/häst istället för silaget)

Det har en bra Ca/P-kvot också - 1.8.

Tack för du svara!:bow:

Betyder detta att jag behöver ge kraftfoder för att få den energi dom behöver?

Ja, om hästarna inte är lättfödda och/eller kanske arbetas mer eller mindre så behöver du nog använda kraftfoder till en del.

Jag kan ta ett exempel:
Om du har ett halvblod på 500kg (ca160cm) och den rids några ggr/vecka lätt arbete (dvs skogsturer och lättare träning i paddocken). Den är normalfödd.
Dens behov ligger nånstans kring 70MJ.
För att komma upp i det behöver du ge 13kg ensilage. Äter din häst det på ett dygn så behövs inget kraftfoder!
Du kan inte heller ge mindre än 10-11kg av ensilaget för då får hästen inte tillräckligt med torrsubstans (TS) för att dens mage ska fungera bra.
11kg av ditt ensilage motsvarar bara ca 6kg hö!! (5.6kg TS)

Står dom på halm? Kan du fodra med lite halm?
För jag skulle ge 10kg ensilage (till en häst som i exemplet ovan) och 2-3kg halm. Och sen nåt vanligt kraftfoder som havre eller betfor 0.5-1kg plus mineraler.

Med kvoten menar man balansen mellan olika saker.
Hästar (vuxna, odräktiga, ej digivande) har ett proteinbehov ca 6gram per MJ och då vill man alltså att höet/silaget ska ha minst en kvot på 6 (dela proteinmängden med energimängden) eftersom det innebär att det ÄR 6gram smältbart råprotein per MJ.
I ditt fall delar man alltså 46 med 5.4 = 8.5
Det är den kvoten man först o fräsmt vill kolla när man tittar på grovfoder.
Sen brukar man kolla kalcium/fosfor-kvoten. Man delar kalciummängden med fosformängden och får fram en siffra = kvoten.
Den kvoten ska ligga kring på 1.2-1.8 allra helst, men HÖGRE gör inget (bara den inte är lägre än 1.2!).
Det är för att det aldrig får vara mer fosfor än kalcium i en foderstat. (det hämmar intaget av kalcium och kan leda till kalciumbrist även om behovet är täckt)

Att de blir lösa i magen beror med största sannolikhet på att det är så blött.

TShalt 51% betyder att 51% är hö och 49% är vatten per kg foder du ger de.

Men proteinhalten är ju ganska hög, tror ni inte att det är därför hästarna blir lösa i magen?

Jag har ett halvblod på 650 kg som får ca 16 kg ensilage/dag
och ett dräktigt sto på ca 550 kg som får ca 17 kg per dag.
en c-ponny som får 9 kg och en c-ponny som får 9½ kg och en d-ponny som får 9 kg/dag, hon är väldigt lättfödd och har haft lätt fång i sommras.

Jag har ingen halm och det är svårt att få tag på då skörden inte blev så bra i år.

Men proteinhalten är ju ganska hög, tror ni inte att det är därför hästarna blir lösa i magen?

Nej så hög är inte proteinhalten och det är mer troligt att det beror på att dom äter silage, särskilt i detta fall då det är så blött. Kan nästan jämföras med gräs...

Du vet väl att fång inte beror på PROTEIN?

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har fått min första hö ensilage analys, har svårt att tolka den, finns säkert många experter som kan hjälpa mig med detta här :-) ...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka