Min egen trivsel eller hästens?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Squirrel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 662
S

Squirrel

Jag har en sådan ångest över det här!

Saken är den att jag skulle vilja byta stall då jag och stallägaren inte riktigt stämmer kemimässigt, och det blir bara värre och värre. Jag mår riktigt illa när jag sätter mig i bilen och åker till stallet för jag vet aldrig vad h*n kommer att säga idag. Tyvärr är det ett fantastiskt fint och mysigt litet stall med fina hagar där alla hästar går tillsammans i flock, ligger nära min bostad och det finns hyfsat med ridvägar. Ridavstånd till ett par ridhus (dock privata, så man måste lösa ridhuskort).

Jag har nu hittat ett alternativ, men jag vet inte jag.. Det är en stor fin anläggning med ridhus och paddock, väldigt trevliga ägare dessutom. Men hagarna är endast små fyrkanter där hästarna går ensamma eller möjligtvis två och två, lång tid på box per dygn (jag vill gärna att hästen ska gå ute så mycket som möjligt och då i stora, kuperade hagar), och ligger ganska långt ifrån där jag bor, samt att det finns måttligt med ridvägar. Dock blir det nästan billigare månadskostnad här, jämfört med i mitt nuvarande stall.

Sedan vet jag inte hur jag skulle gå ihop med de andra inackorderingarna; jag är en jordnära människa som lufsar i skogen med min häst (kanske för att jag aldrig haft något alternativ iofs, är inte van vid att ha tillgång till ridhus), knatar gärna runt i gamla mjukisbyxor när jag är i stallet, ja ni fattar. Här är det vita pikétröjor och pärlhalsband som gäller när man mockar skit. Jag känner mig lite som kusinen från landet liksom. Men å andra sidan så gör jag nästan vad som helst för att slippa komma tillbaka till mitt vanliga stall och behöva utstå ännu ett år av psykisk "terror":crazy:.
Men det känns verkligen inte schysst att min häst ska behöva få sänkt livskvalitet bara för min skull:(!

Hur skulle ni resonera i en sådan här situation? Vad går främst, din trivsel eller hästens?

Sv: Min egen trivsel eller hästens?

Jag tycker faktiskt hästens välmående går i första hand, den är ditt ansvar.
MEN jag tycker inte du ska behöva ha det som du har det, det ska inte vara ångestfyllt att åka till stallet.

Finns det inga andra alternativ? Går det inte att lösa med stallägaren så måste du ju flytta, annars kommer du ju tröttna och bli mer sårad/arg för var dag som går.

Kanske är tjejerna i pikétröjor jättetrevliga? Du kanske kan umgås lite i det nya stallet?

Svårt att svara "utifrån", men jag skulle nog sätta min egen trivsel först. För om det blir så att du vantrivs så mycket i stallet kommer nog hästen att få lida för det i det långa loppet.

Om jag var du skulle jag se mig om efter ännu ett alternativ?

Jag har varit lite i liknande situation.
I början trivdes jag jättebra i ett stall jag stod, skulle aldrig kunna tänka mig att byta osv. Men sen när tiden gick så började det kännas mer och mer fel, särskilt när jag hade köpt min gammeltant.
I början trivdes hon nog okej där, men sen när det började bli vinter/vår och det var fullständigt täckt av lera så märkte man hur hon vantrivdes. Hon gick dessutom på lösdrift i den där geggan. Min andra häst trivdes bra där trots leran. (Jag trivdes INTE med leran. Vissa gånger kunde jag inte rida för jag vågade inte gå igenom hagen för att hämta hästen pga leran.)

Sen blev det liksom mer och mer saker som jag kände inte 'stämde' för mig. En sak hände som blev droppen som fick bägaren att flöda över och som av en slump så hittade jag en hemsida på nätet från ett islandsstall. Jag blev helt förälskad när jag läste på hemsidan, och sen visade det sig att det låg bara 1.7 mil från där jag bor! (andra stallet var det 3 mil till) Så jag skickade ett mail och frågade om jag fick ställa mig på kö dit. Jag inte bara fick stå i kö, de hade dessutom platser lediga!

Åkte dit och tittade och jag var liksom du lite nervös för att vara 'kusinen från landet'. Jag rider ju i skogen för att jag tycker det är kul, jag rider gärna barbacka och är inte så jätteseriös. De andra i stallet tävlar mycket och utbildar hästar, har liten ridskola, tar emot träningshästar, avel osv. Men jag frågade om det var okej, eller om någon skulle titta ner på mig för att vi är 'skogslollor'.

Och eftersom det: A: var närmare, B: var billigare, C: har enorma marker, D: hade jättetrevligt folk. Så bytte vi.
Och det har jag inte ångrat en sekund! Trivs jättebra, vill man ha sällskap när man rider finns det nästan alltid någon, vill man vara ensam är det ingen som tar illa upp, min tant har tom tävlat för första gången med min dotter nu. :D För att inte prata om att jag har fått en häst som är en helt annan häst. Hon är pigg och glad och ständigt busig trots att hon är äldst i stallet är hon den som hittar på mest ofog.
Min andra häst såldes till stallägaren som har henne som tävlingshäst och det trivs även den hästen utmärkt med. (vi passade inte riktigt ihop).

Så det kan bli jättebra att byta, fast hagarna är ju ett dilemma förstås. Finns det inget annat stall nånstans?

För att kort svara på din fråga så kan jag säga att hade inte min häst vantrivts så i mitt förra stall så hade jag nog inte vantrivts så mycket heller. Då märkte man ju allt som inte var 'rätt' för henne. Kanske din häst känner av att du inte trivs heller? De är ju ganska bra på att känna in oss människor.

Håller med Lycanthrope, hästen bör komma först men jag tror samtidigt att den mår bättre i ett lite sämre stall men med en glad och engagerad matte än i ett bättre stall med en deprimerad och ovillig ägare. Stallkompisarna ska du inte döma på förhand. Jag går klädd som du i ett riktigt snoffsstall där alla andra ser ut som katalogmodeller - inga problem öht. De är faktiskt riktigt trevliga :) Så den biten behöver inte nödvändigtvis bli ett problem.

Hagarna är ett större gissel...

Jag håller med om din trivsel måste komma först. Trivs inte du kommer inte heller att trivas i det långa loppet.
Men vis av erfarenhet av ha varit "kusinen från landet" som flyttade in till fina anläggningen i stan. Så vet jag att det inte är helt okomplicerat att göra det.
Det fälldes mng sårande kommentarer om mig när jag kom dit. Men jag hade fördelar som snart gjorde att jag var mer än accepterad av det "fina" folket. Jag hade två hästar med mig och bägge höll mycket hög klass. Så pass hög att de två landslagsryttare som hade anläggningen som bas var mer än intresserade. Dessutom visade det sig att jag var bättre ryttare än de "fina" fick snart hjälpa till med träning och även tävling av den ene landslagsryttarens hästar. Då kom alla kommentarer av sig, även om jag ofta red i jeans och inte hade modefärger till hästarnas utrustning. Nu har ju inte alla den turen som jag hade och då kan det vara väldigt jobbigt att komma in i gänget.
I ditt ställe hade jag nog besökt det nya stallet ett par gånger och sett om jag kunde få bra kontakt med de som finns där innan jag betstämde mig för hur jag skulle göra med en av flytt.

En annan sak att tänka på är att det nu är augusti och den nya djurskyddslagen har trätt i kraft. Den som säger att alla hästar dagligen ska få vistas i så stora hagar att de kan utnyttja alla sina naturliga gångarter. Om de hagar som finns i det nya stallet inte uppfyller de kraven finns ju risk att man inte längre får ha hästar där. Så det kan ju vara värt att kolla upp innan en eventuell flytt.

Hästen ska trivas framförallt, denne spenderar 24 timmar om dygnet i stallet medan du bara Men såklart ska du försöka hitta ett tredje alternativ, där du varken tummar på hästens välmående eller ditt egna. Om jag vore i din situation skulle jag stanna kvar tills jag hittade det. Vet hur det är att ha surtanter/gubbar i stallet, och det förpestar ens tillvaro något enormt. Dock inte tillräckligt för att jag skulle kunna sova om natten efter att ha satt min häst i en ruta.

Jag hade valt min trivsel först. Det är viktigt för annars kan du inte göra ditt bästa för att din häst ska trivas.

Jag har själv valt mig framför hästen lite grann. Annars hade det inte funkat riktigt. Har henne i ett stall som påminner om det du funderar på. Ridhus, ridbana, lite ridvägar, lite skog, lite trista hagar och mycket innetid.
Det funkar ju dock. Hon verkar inte må dåligt av det. Men det ligger bra till för mig att ta mig dit, och jag rider mer och gör helt enkelt mer med min häst eftersom jag kan ta mig dit.

Samtidigt känner jag ibland som du; jobbigt att åka dit för man är lite nervös för vad de ska säga och så. Det är dock jag som är känslig, vissa människor gör mig nervös och några där är sådana människor. Jag har en släng av social fobi också så om jag inte träffar vissa människor kontinuerligt så blir jag väldigt nervös och stressad av att träffa dem igen. Ibland har jag ont i magen när jag ska dit och träffa människorna igen. Det är dock, som sagt, jag som är känslig och behöver skolas in (haha!!!) igen:p

jag har också varit i den situationen, jag hade min häst i ett lösdrifts stall på box, men han kom ut 5 och in 22 och va ute dygnet runt om det var fint och torr. Bra ridbana precis utanför stallet.
Men det var helt dött, när jag flyttade dit var det massa människor som red och höll på men samma månad som jag flyttade in flyttade de ut.
Så i stortsätt hade jag allt för mig själv vilket blev väldigt tråkigt. Hästen trivdes som handen i handsken, men det blev riktigt jobbigt för mig att ta mig ut.
En kompis berättade att det fanns plats hos henne och flyttade dit.

Jag spenderar mellan 3-6 timmar i stallet, det är inte bara att komma ut och rida för mig, utan det är även en social grej och även ensam tar jag i genomsnitt 4 timmar på mig och att spendera den tiden helt ensam va inte kul.

Nu trivs både jag och hästen, står i ett jätte bra stall med underbar sammanhållning.
Måste vara ungefär lika bra för båda.

Hej!

Vilket hopplöst dilemma!

Fast ska jag säja vad jag tycker mej läsa i din text är det inte säkert att varken du eller hästen skulle trivas bättre på nya stället. Hästen skulle gå i frimärke och stå inne mycket, du skulle kanske känna dej utanför med din lufs-stil.

Jag hade nog valt att stå kvar där jag stog och väntat på ett stall som bättre passade med mina tankar om hur hästen ska ha det- jag misstänker att risken är att du kommer tycka så synd om din häst att du ändå inte trivs (eh.. om du är som jag är iaf).

Vems behov man ska prioritera är svårt. Förra stallet trivdes jag kanon-bra, men häst ville helst på hemma på min balkong. Nu trivs pållan super och jag skulle helst ha henne hemma på balkongen.. Jag tror jag i detta fall får lyssna på henne och vara kvar, tills jag hittar något som passar oss båda, jag är ändå inte där sååå många timmar om dagen och det är bara småsaker som får mej att inte vara helt nöjd.

/Lavinia, som just kommit hem efter 3e vändan i stallet och febern har ökat igen..

Hästen går först - som människa kan du påverka din situation och relation med övriga i stallet, hästen däremot är ett djur och därför helt utlämnad till sin ägare och övriga som hanterar den.

Det betyder inte att du ska stå i ett stall där du mår dåligt och blir nedtryckt! Finns det bara dessa två stall att välja på? Varför håller stallägaren på och tjafsar med dig?

Jag hade inte stått kvar i stallet om jag inte trivdes. Självklart ska hästen trivas men DU kommer faktiskt först! Hur bra hästägare blir man själv när man står i ett stall där man inte trivs och inte vill vara?

Men visst måste det finnas fler alternativ än bara dessa två? Brukar finnas stall i de flesta krokar:).

Jag hade bytt stall utan att tveka!

Sen om du känner att din häst eller du inte riktigt trivs där, ja då är det väl inte värre än att ni flyttar igen?

Vem vet, kanske både du och din häst trivs jätte bra där?

Det kan du ju inte veta förrän du har provat, och det kan ju knappast bli så mycket värre än vad det är nu...

Hästens trivsel.

Men det måste väl ändå finnas flera alternativ? Känns det andra stallet inte bra från början så är det antagligen inget du kommer trivas i. Jag är lite liknande typ som du (tror jag?) och jag skulle vantrivas i ett stort flott stall. Mitt tips är att leta vidare och inte låsa sig allt för mkt :)

knapp -
visst kommer du först, men sedan är det din uppgift att se till att hästen har det så bra som möjligt. Håller med andra - det borde finnas ett tredje alternativstall?

Jag har ungefär samma problem, fast inte med stallägaren utan med en av de andra inackorderingarna. Stallet är bra för övrigt, så det känns surt att flytta bara på grund av att en enda person inte vet hur man uppför sig, så jag vet vilket dilemma du står inför.

Jag har alltid sagt att hästarna kommer först, deras trivsel är viktigare än min, men samtidigt så mår de inte heller bra i det långa loppet när jag har ont i magen bara vid tanken på att den här personen kan vara i stallet, och undviker att vara där när hon är där. Det har hänt att jag har suttit ute i hagen i en timme mitt i vintern bara för att jag ska slippa gå in i stallet när hon är där, eller gömt mig i sadelkammaren för att slippa prata med henne (vi har egen sadelkammare, som hon inte har tillgång till).

Jag hade nog tagit mig en ordentlig funderare om jag var du. Finns det inga andra stall, som kanske mer ligger åt det håll som du vill, med utevistelsen och hagarna? Tjejerna kan ju vara trevliga, trots att de har "snobbiga" kläder, så det hade jag inte lagt så stor vikt vid. Hoppas du hittar en lösning som funkar för både dig och din häst!

Tack så mycket för alla bra tankar och inlägg:bow:!

Jag har iaf bestämt mig för att stå kvar i det stall jag står (om stallägaren inte bestämmer sig för att höja hyran orimligt mycket, då flyttar jag var sjutton som helst, av principskäl. Jag betalar inte extra för att bli illa bemött:crazy:), då jag vid närmare inspektion av det andra stallet insåg att jag nog inte skulle trivas där heller.

Det första som mötte en när man kom in i stallet var en stor whiteboard-tavla med en rad otrevliga meddelanden på (dessa förbannade tavlor:devil:), samt råkade höra en diskussion mellan några hästägare om folk som uteblivit från fodringspass och liknande.

Nä, då står jag hellre kvar där jag står, där är det iaf inte den här typen av tjaffs, hästarna får mat när de ska, ja på det hela mycket mer personligt, man bryr sig om varandra och varandras hästar (iallafall vi inackorderade:cool:). Hästens trivs ju där också och det är ändå det allra viktigaste för mig.

Jag har letat och letat efter ett bättre alternativ, men det tycks vara fullt överallt. Står i kö till ett stall åtminstone, men de skulle bli tvungna att renovera en hel lada för att kunna bygga en box till, så där kan jag få vänta..

Tillsvidare får jag väl prata i telefon eller något när jag är i stallet, så kanske stallägaren lämnar mig ifred. Men det är bra trist; jag älskar ju att vara i stallet och pyssla i flera timmar, stå och mysa med hästen och sådant där, stallet ska vara min fristad helt enkelt! Då vill jag inte behöva känna obehag och ilska varje gång jag åker dit..

Man skulle ha ett eget stall!
(Fast det är ju inte så roligt heller alla gånger, det kan bli väldigt ensamt och man är väldigt låst. Å andra sidan gör man precis som man vill:devil:!)

Åh, men det låter ju precis som det är för mig!

När jag och stallägaren hade en dust i vintras om en grej (så döfånigt egentligen, men hon hade så jäkla fel i sin argumentation så jag kunde bara inte med att ge mig), så parkerade jag bilen 500 meter bort, klafsade över en åker och genom skogen, och smet sedan in bakvägen i stallet, och mockade i mörker bara för att jag inte orkade med att hon skulle se att jag var där och komma ut och fortsätta sin utskällning.

Hon ringer mig fem gånger om dagen och undrar var jag är, när jag kommer, och vad jag ska göra när jag kommer dit, för att sedan prata i en halvtimme om vad hon gjort idag osv.

Hon lägger sig i precis allting som jag gör med min häst, och avslutar oftast med ett överlägset "Sådär gjorde vi minsann inte när jag var ung, men det har kanske ändrats nu.."
Eh, ja det har hänt lite i hästforskningen på 50 år..

Ah, förlåt, jag skall inte skriva upp fler saker nu, då kommer jag aldrig att kunna sluta:cool:. Hursom, jag får bita ihop ett tag till, för min hästs skull!

Men som du säger, i längden mår ju inte hästen bra av det heller. De märker ju att matte är på dåligt humör/stressad, eller så blir skötseln och ridningen lidande (observera att jag inte menar skötsel som i den grundläggande skötseln, utan som till exempel min häst; han älskar att bli kliad i öronen och jag kan stå och klia honom i timmar, men sådant kanske jag inte hinner med för jag vill komma iväg från stallet innan stallägaren kommer hem).

Din stallägare verkar allt lite jobbig. Men är det inte "värre" än att hon ringer en massa och håller låda, så låt bli att svara i luren och säg typ ja tack och amen när ni pratar. Är bara att ödsla onödig energi på att argumentera för hur du gör och hur hon tycker att du ska göra.

Vilken sits du sitter i :crazy:

Om jag var du skulle jag fortsatt leta stall där både du och din häst kan må bra. Kanske kan du stå ut ett par månader till?

ÅPersonligen skulle jag ha så dåligt samvete att jag inte hade mått bra i det andra stallet du beskriver.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 980
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 988
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 181
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 992
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka