Min duschkabin driver mig till vansinne!

anhe

Trådstartare
Jag får inte rent min duschkabin, och det driver mig till vansinne!

När vi flyttade in hade de lyckats få duschkabinen skinande ren, men det lyckas jag inte med något mer. Jag får inte bort alla märken efter vattendropparna, hur jag än gör. De sitter som berget. Har t.o.m försökt med svinto, utan att lyckas. Har provat varenda knep jag läst om mot kalkfläckar tror jag, men det funkar ju inte! Känns dessutom som att jag skulle behöva vaxa ytan eller något sådant, för att få vattnet att liksom rinna av. Kan man det? Men framförallt vill jag få bort alla små fläckar efter vattendroppar. Just nu ser kabinen ut som en blek leopard.

Hjälp!

Sv: Min duschkabin driver mig till vansinne!

Kalkosan eller Citek brukar funka bra. Gnugga in ytan ordentligt (gärna med en scotch brite) och låt det sitta och verka en god stund. Skölj av och upprepa vid behov.
Kom ihåg att alltid torka glaset torrt efter rengöring, annars bildas bara nya fläckar direkt av de vattendroppar som blir kvar.

Enklare kan vara att ta citronsyra eller ättika att rengöra med (låt verka en stund) och sen gnugga med en svamp som inte river (om det är plast alltså, kakel tål tuffare tag).

Och när man fått det rent så har man en fönsterskrapa och torkar av alla väggar med när man duschat. :banana: Kanske onödig information men om ni inte tänkt på det alltså.

Enklare kan vara att ta citronsyra eller ättika att rengöra med (låt verka en stund) och sen gnugga med en svamp som inte river (om det är plast alltså, kakel tål tuffare tag).

Provat - funkar inte, och definitivt inte om man inte har en svamp som river. Med en svamp som river får man i alla fall bort en del, men inte allt. Jag fattar inte vad jag gör för fel, känns bara som den blir äckligare för varje gång jag försöker göra rent.

Cillit Bang säger jag! Skummet. Spraya på, låt verka i 5-10 minuter, skrubba lite och skölj av.

Cillit Bang säger jag! Skummet. Spraya på, låt verka i 5-10 minuter, skrubba lite och skölj av.

Cillit Bang har jag provat, men det kanske inte är skummet? Något för badrum i alla fall. Ingen skillnad mot övriga medel. Jag är nog en inkompetent städare helt enkelt.

Men kan man vaxa ytan eller något för att göra den mer motståndskraftig? Nu känns som minsta vattendroppe fastnar på ytan och blir en fläck.

Vi har samma problem och har testat det mesta. Sen provade sambon en tvättrasa som man köpa på en del Home partys - ser ut som luddtyg som du bara blöter med kallt vatten och det tog bort det utan problem!

Nu minns jag inte vilket märke det var, kan kolla upp det.

När du väl fått det rent så använd en duschskrapa/fönsterskrapa och skrapa av väggarna när du duschat, tar max 30 sekunder och sen kan du ha en fönstertrasa (Finns i olika set på livsmedelsbutiker) att ta precis i kanten att torka av. :)

Testa ett medel som är för toalettporslin, typ sanitetsrent. Börja i ett hörn och prova. Vi använder Nilfisks Sanitetsrent på jobbet.

Har ni hårt vatten kanske? Då brukar det krävas mer rengöringsmedel.
Har du provat med Coca-Cola? Vinäger?

Jag hade nog testat allt- och hittade räddningen är Cillit Bang, den med klorin i! Luktar riktigt starkt klorin efteråt men blir skinande rent!

Det finns en speciell Cillit Bang just för duschväggar och dylikt!

Häll koncentrerad spolarvätska i en spray flaska, spruta på , låt verka en stund och gnugga lite med en svamp. Sen är det bara att skölja av. Luktar dock lite starkt men rent brukar det bli.

Om den är i plast skrubbats med något slipande (jif, skrubbsvamp mm) så har ytan ruggats så att det inte rinner av. Det är döden för rengöringen, den kommer aldrig bli lättstädad igen isf.

Det är jättevanligt att folk förstör ytor på golv, duschkabiner och sanitetsporslin i sin önskan om att städa rent.

Om den är i plast skrubbats med något slipande (jif, skrubbsvamp mm) så har ytan ruggats så att det inte rinner av. Det är döden för rengöringen, den kommer aldrig bli lättstädad igen isf.

Det är jättevanligt att folk förstör ytor på golv, duschkabiner och sanitetsporslin i sin önskan om att städa rent.

Var rädd för det, även om det inte syns något på väggarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka