Min duktiga häst!

Bismark

Trådstartare
Måste bara skryta lite över min duktiga häst!

Fick hem henne i juli iår och då släpptes hon på bete samtidigt som jag kollade av hennes utbildning inom körningen, då hon enligt tidigare ägaren var inkörd. Hann iaf lägga henne i vagn två ggr innan hon kom hem från betet, har sen dess bara tömkört henne lite sporadiskt. Fick nu lånat en gammal loksele av en bekant så nu har jag börjat på det lite igen.

Och i julhelgen var det då dags att börja dra saker, först testade vi med ett litet lastbilsdäck. Inga problem, hon stannade och undrade lite över tyngden men sen promenerade vi vidare. Sen lämnade jag över tömmarna till Jan och åkte på däcket också.

Någon dag senare var det dags för nästa steg:

IMG_1734.jpg

Duktig tjej

Hyresvärden Jan fick vara kusk matte var för nervös :angel:

Selen är ju då lånad så passformen är väl inte 100. Vad behöver ändras?
Kan inte mkt om sånt här. Hyresvärden är den som kan det och ska hjälpa mig med att passa in hennes egna sen. Kanske ska tilläggas att hon ska få en egen sele innan hon ska läggas i vagn, denna har jag fått låna nu att ha under inkörningen. Och tränset fick jag ta vad som passade :angel: Så nu har jag bortförklarat mig tillräckligt,

Så vad tycker ni? Visst är hon duktig!!:love:

Sv: Min duktiga häst!

Det jag tänker på när det gäller selen är att detta inte är en sele gjord för tunga arbeten. Antar dock att detta bara är små o enstaka stockar ni drar o då må det va ok ändå! Fin häst som ser ut att va nöjd.

Ja detta var den största pinnen och vi har bara tagit två per gång.. Dessutom håller vi inte på mer än 30 min åt gången nu i början, med uppvärmning och nedvarvning. Vill ju inte gå för fort fram! Hon har en annan sele som bara ska till sadelmakaren och få lite omsorg. Den liknar mer en vanlig loksele, denna har helt andra lokor och annan däckel. Klenare liksom...

Men hur verkar den sitta annars då? Vill ju inte att hon ska ha nåt som inte passar, även fast hon inte jobbar så mkt nu..

Körtränset är med "nya" selen på översyn nämligen och jag tror inte hon led speciellt mycket av att ha den på sig,;) dessutom är den väldigt löst spänd..:D

Och det värsta är att det är inte bara en ridnosgrimma, det är till och med ett helt ridträns!!! :eek::cool::angel:

Ja visst är det hemskt???? :D Stackars min häst som fick bli tömkörd i ett RIDTRÄNS liksom!! :angel:

Stackars min som oftats KÖRS i vanligt ridträns
:eek::eek::eek:
:rofl:

Men hallåååå liksom! Det är ju ÄNNU värre!

Du kommer ju ge den stackars hästen psykiska men av det.. Näe bort med det genast :rofl:

Kan ni inte skriva normalt?
Varför allt detta "Men hallå liksom" i varenda mening?
Ska ni vara så noga med seltillpassning,körutbildning på häst o kusk så var lika noga med korrekta huvudlag:smirk:

Tycker att en väl inpassad sele och ett väl inpassat träns är väldigt viktigt -men om tränset är av "ridmodell" eller "körmodell" kan jag nog tycka spelar mindre roll... Bara hästen trivs med det!

Men det är inget som är speciellt lönt att diskutera här än en gång då vi redan, vid olika tillfälle, kommit fram till att : alla har vi olika meningar!;)
Så länge ingen häst tar skada så kan man väl få använda den utrustning som passar och som man har för tillfället.

Sorry till trådskaparen då vi från gått ämnet som tråden handlar om -Din mkt duktiga häst!:)

Ehh ja ett sidospår blev det ju.. Men det kändes bara som att Persikans inlägg var en aning onödigt och jag som var ganska stolt över min häst blev lite trött eftersom jag i första inlägget redan har förklarat att tränset bara var tillfälligt.

Och jag är GRÖN på detta, därav min fråga om vad som på min TILLFÄLLIGA sele som behövde ändras!

Och tränset som hon har på sig är ett väldigt korrekt anpassat huvudlag, det råkar bara vara av fel typ för just det hon råkade hitta på just då vid detta tillfället.

Så nu hoppas jag at jag har varit pedagogisk nog och återgår till min första fråga i första inlägget!
Visst är min häst duktig? Vad behöver ändras på selen för att den ska vara okej för att ha tills min andra blir klar?

plocka bort alla dessa ridnosgrimmor =/

Ursäkta en nyfiken fråga från en oinvigd. Vad gör det för skillnad om tränset är ämnat för körning eller ridning?
Vad är det med exempelvis denna nosgrimma som gör den olämplig för körning?

Å herregud snälla människor detta är.....
Jag skiter i vad fan ni har för träns! Jag skrev nosgrimmor!
Det är inte jag som bestämt regler för körning men försök att gå igenom spannkontrollen på brukskörning med två sånna där...
Det jag menade var att man kan plocka bort nosgrimmorna från tränset, har även jag gjort hemma. Det optimala är att köra utan nosgrimma och så finns det även många människor i detta land "tro det eller ej" som använder en massa nosgrimmor utan att veta varför, bara för syns skull för att alla andra har det och det sitter på de flesta träns när man köper dem, de hör till helt enkelt.
Jag kan hålla med om att vissa hästar verkligen behöver det som antingen bara gapar eller lägger tungan över bettet.

Jag får be om ursäkt till bismark att jag lät så negativ, hade nog en dålig dag. Din häst är jätteduktig och draglinjen ser jättefin ut.
Nu är ju inte detta ngn sele att dra mkt tungt i men det vet du ju redan. Men eftersom du ville justera selen innan du fick din andra så varför blir alla så arga om man skulle justera tränset genom att ta dän nosgrimmorna?? Förstår inte skillnaden, utrustning som utrustning..
Nu är ju jag väldigt inpräntad i brux överhuvudtaget så skulle jag se denna häst + grimmor framför en maratonvagn så skulle jag säkert inte reagera lika starkt men det drog åt sej ögonen helt enkelt... Sorry.. Hoppas ni förstår mig lite bättre ..

Måste säga att jag håller med hallonkvist med allt dessa härmande och fjantande ibland blir det lite lunarstorm över det hela.. Lite onödigt tycker jag..

.

..
Nu är ju jag väldigt inpräntad i brux överhuvudtaget

lunarstorm över det hela.. ..

Vad brux är för nåt.. Är det en blandning mellan bruks o spex.? Och vad i hela friden är lunarstorm? Har det stormat någonstans nu eller vad?

Anledningen till att hästen har denna nosgrimman är att hon helt enkelt inte trivs med någon annan pga av att hon har haft vargtänder som nu är utplockade. Och helt utan nosgrimma så har hon, precis som du skrev, en tendens att lägga tungan över bettet.. Så därav min "ridnosgrimma"!

Men tack ändå för de andra kommentarerna! Är barnsligt stolt över henne :love:

Ja det blåste faktiskt ganska mycket här förra veckan, ramlade ett par träd.. Men storm vet jag inte om jag vill kalla det... :angel:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 967
Senast: Stergo
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 693
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur