Min bråkiga goldentjej igen...

Angelina

Trådstartare
Fy, vad arg och besviken jag blev på min hund nyss. Jag har skrivit om henne förr (9 månaders busunge) och vissa dagar är det bättre och vissa dagar alldeles åt hel*ete.

Idag är jag hemma och är sjuk, låg nerbäddad i sängen och bad min 11-åriga dotter gå ut med hundarna på gården. Jag tänkte att de kunde busa lite i snön istället för promenaden (som jag inte kan gå med dem när jag är sjuk). Vi har staket runt gården så jag tänkte att det går nog bra:idea: . Ligger i sängen och hör hur hundarna börjar skälla, masar mig fram till fönstret och tittar ut:eek: !!

Får se min stackars dotter försöka fånga golden-odjuret som är vid grannhuset och hoppar på en tjej. Kastar på mig kläder och skyndar ut, möter hundarna och dottern vid bron vid vårt hus. Dottern gråter och jag frågar vad som hände?? Då har det lillla j*vla odjuret sett att någon kom och gick på vägen, hoppat över staketet, terroriserat en tjej, tröttnat och hoppat tillbaka på vår gård!!!

Hon har ALDRIG ens FÖRSÖKT hoppa över staketet förut. Måste vara för att det var min dotter som var ute. Vad de kan räkna ut saker!!!! Nu får jag bara hoppas att hon inte gör detta till en vana för då blir hon billig!!
 
Sv: Min bråkiga goldentjej igen...

sådant är ju alltid tråkigt när det händer, men med rätt träning blir det nog bättre!!

får hon fler ovanor så..
tja en guling skulle jag inte säga nej till...:d
 
Sv: Min bråkiga goldentjej igen...

Hon är ju i tonåren, de brukar kunna vara billiga då...:D
Du ska se att hon blir bättre med åldern, om ni bara försöker fortsätta vara så konsekventa som möjligt i eran uppfostran.
Jag kan dock förstå att du ledsnade, vissa dagar orkar man inte, andra dagar kan man skratta åt det.
Nya tag när du frisknat till!:)
 
Sv: Min bråkiga goldentjej igen...

Tack för era svar!!

Har gått ut med henne själv och hon har gått fram till stället där hon hoppade ut men när jag ropade på henne vände hon och kom till mig istället. När några gick förbi sprang hon till staketet och "kikade ut" på ett annat ställe men slutade när jag ropade och kom snällt till mig och ville ha lite godis:love: Så nu har hon stigit i värde en del!!

Men det känns jobbigt att hon "bara" lyssnar på mig och skiter i vad mina döttrar säger (jag tror iofs att hon lyder min sambo ganska bra också). Tips på bra övningar som stärker döttrarnas värde i hundens ögon??
 
Sv: Min bråkiga goldentjej igen...

Tja, finns det minsta fysiska möjlighet att hunden kan hoppa över staketet så får man träna stenhårt och övervaka utevistelserna, sätta på långlina - eller bygga högre staket... även om hunden tidigare inte visat några tendenser att hoppa ut, hon är ju ung och börjar väl precis få intresse och kapacitet att göra det.

Jag har valt högt staket för mina nervers skull och framförallt för hundarnas säkerhet givetvis, har små hundar (men med en oerhört hoppkapacitet...) och 180 cm högt stängsel. Visst skulle man kunnat sätta upp 120 cm stängsel istället och hoppas på det bästa men jag vet ju att jag har några som tar den höjden utan problem om de har lust, säkert ännu fler om skulle ta sig över om retningen var den rätta.
 
Sv: Min bråkiga goldentjej igen...

Jag svarade också i din förra tråd och berättade vad min "ängel" (:devil: ) hittat på under sin än så länge korta levnadstid. (Nu 16 månader)

Min vovva var nere i 25 spänn för inte så länge sedan. :smirk:

Men det ger sig faktiskt så småningom, trotellerej...

Däremot har jag samma "problem" med att hon bara lyssnar på mig. Det jag lär henne att hon inte får göra på mig, testar hon genast på andra istället. Och finns jag inte med då och stoppar henne så är det för henne oftast fritt fram eftersom dessa människor då inte vet hur man ska göra för att få henne att sluta (hoppa vanligtvis) eftersom hon är lite speciell (sjuuuukt jävla envis och tjockskallig). Det gäller att ha en hjälpsam och engagerad omgivning för att få ordning på den här till slut.

Men nu börjar det iaf gå åt rätt håll, så håll ut...! :D
 
Sv: Min bråkiga goldentjej igen...

Min hund har varit gratis + diverse pengar för att jag skulle bli av med henne (bla. när hon stuckit iväg med kopplet hängande och inte velat bli fångad på ca 45 minuter).....

Till TS, hoppas det blir bättre med döttrarnas kommunikation med hunden, så hon lyder dem lika bra!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp