MIn blivande stjärna.

LitenIsa

Trådstartare
Här är en bild på min blivande FT stjärna. Än så länge är hon bara 1 men om ett par tre år så får ni passa er för då kommer Xantippa ut på banorna.

Så, vad tror ni, kan hon hålla ordning på de där långa benen i framtiden?

Tippa.jpg

Sv: MIn blivande stjärna.

Åh, kan vi inte göra denna tråd till en "Blivand fälttävlansstjärnors-tråd"?
Kul att se alla fina unghästar!

Hon är efter Hamilton som i sin tur är e Irco Mena.

Hennes mamma heter Aberdeen Och hon är efter Acapulco Gold

Det är en kaxig madam det här. Tror hon kan bli bra, verkar ha rätt psyke och lite bättre gångarter än min nuvarande tävlingshäst;)

Ja, visa alla era unghästar. Vilken bra idé måste finnas fler som sitter med blivande stjärnor hemma i stallet.

Åh, kan vi inte göra denna tråd till en "Blivand fälttävlansstjärnors-tråd"?
Kul att se alla fina unghästar!

Vi får väl försöka oss på lite fälttävlansavel när man inte kan köpa färdiga fälttävlanshästar:rofl: Vi kan väl inte låta Pooh vara ensam om att bli utsedd till "årets uppfödare" ? Men en underbarare häst en Cassius har vi nog inte haft:love: synd att han är valack...

Vi får väl försöka oss på lite fälttävlansavel när man inte kan köpa färdiga fälttävlanshästar:rofl: Vi kan väl inte låta Pooh vara ensam om att bli utsedd till "årets uppfödare" ? Men en underbarare häst en Cassius har vi nog inte haft:love: synd att han är valack...

Då hoppas jag verkligen att mina blir lika lyckade som honom :love: Jag ska bara lyckas förvalt dem också :crazy:

Då fortsätter jag då!

Black Celebration, "Selma", som föl.

Selma 2 år E, Chess u, Black Pooh- Baffin- Tammerfors- Shoolerville.
Ett sto som rör sig trevligt och löshoppar med bra teknik och mycket bra attityd. Tuff och går fram överallt!
Född 2005 hos mig efter att jag lånat stoet av Pooh.
Köpte sedan loss mamman på vintern och efter det har även denna kommit:

Carnyx född 4/4-07 e, Corlensky G u, Black Pooh "Poppan". Långbent kille som rör sig mycket bra. En härlig trav med bakbensaktivitet och rörelse genom hela hästen. Galoppen är väldigt lätt och vägvinnande.

Mamman är nu dräktig med Nobel 994.

Hästarna är tänkta att bli fälttävlanshästar i framtiden. Någon måste jag tyvärr sälja men någon kommer också få bo kvar och förhoppningsvis göra att jag tar upp kampen med Pooh om uppfödartiteln :devil: :D

Gillade Selma, hon såg trevlig ut.

Den andra var så liten ännu men ruskigt söt:-)

Ja, Selma ser jättetrevlig ut! Och fölis är supersöt...men säg mig...varför Chess? Får inte riktigt ihop den ekvationen då i mina ögon det inte är en av de bättre förärvarna....

Ta inte illa upp nu utan jag är ärligt intresserad av att veta varför du valde just honom.

Här har du en spekulant på Selma!!
Fy fasen va fin hon ser ut. *dräggel*

Vill också gärna veta hur du tänkt när du valt hingstar.
Inte för att jag är kritisk, bara nyfiken.

Ja, Selma ser jättetrevlig ut! Och fölis är supersöt...men säg mig...varför Chess? Får inte riktigt ihop den ekvationen då i mina ögon det inte är en av de bättre förärvarna....

Ta inte illa upp nu utan jag är ärligt intresserad av att veta varför du valde just honom.

Jag tar absolut inte illa upp :) Vi är väl här för att lära av varandra?
Här kommer det mycket enkla svaret.
Jag hade i 4 brunster seminerat med Cagliostro som jag tycker är en hingst som kompletterade mitt sto bra. Han har en hoppning jag gillar med en rund språngkurva och elasticitet i kroppen, han har även en bra galopp.
Nu blev hon ju inte dräkigt med honom och till sist sa stationen jag använde mig av (och f.ö den enda stationen på Gotland då) att vi testar en gång med Chess, som stod på stationen, eftersom de då tappade honom precis innan hon seminerades. Det behövdes bara ett halv strå och PANG var märrn dräktig! Detta var den sista brunsten vi kunde seminera på innan stationen stängde, alltså i mitten av augusti. Så "enkelt" var det hingstvalet...

Jag ska erkänna att jag var lite "besviken" själv efter att man gått och funderat ut sitt hingstval noga men nu i efterhand är jag nöjd. Chess är faktiskt undan ett sto som nästan måste ses som outstanding vad gäller förärvning. Därmed har han prestation på både fädern och möderne. Jag har tidigare sett ett par fina avkommor med just fullblodsmammor. Jag skulle däremot aldrig använda honom på halvblod av den äldre modellen eller "rent" halvblod.

Corlensky G använde jag mig av eftersom han är så komplett. Han har en bra ryggverksamhet i både gången och hoppningen vilket jag tycker saknas hos många hingstar idag, särskilt i hoppningen.

Det som låg och vägde emot var att han har en ganska kort rygg vilket mitt sto också har men då resonerade jag såhär: Mitt avelsmål är inte att få fram hästar som ska hoppa OS-oxrar utan de ska användas till fälttävlan. Därför vill jag ha en häst med bra benreflexer som är rädd om sig och som kan vara kvick över hinder. Jag har alltså inget emot om avkomman har lite kortare rygg och inte den längre ryggen som kanske krävs vid de riktigt maxade 1.60 hindren.
Hans långa hals och fina typ talade även för honom i mitt val. Jag vet ungefär vad stoet har lämnat innan och vad hon själv gjort, därför vågade jag ta en yngre hingst.

Nobel som hon är dräktig med nu valde jag mycket av samma anledning som Corlensky. Han är en multitalang. Han har prestationer i såväl svår hoppning som dressyr, det är det få hingstar som kan stoltsera med! Han kommer dessutom från en mycket stark stostam. Att hon sedan redan lämnat en avkomma med honom som enligt Pooh blev bra talade ju givetvis för.

Jag gillar din unghäst. Snygg modell. Det är ju alltid avårt att veta vad det blir av dem men det är ju lite det som är charmen med unghästar!
Har du fött upp själv eller köpt?
Vad gjorde att du köpte henne eller hur gjorde du ditt hingstval?
Håller tummarna för att det blir nästa fälttävlanskanon :)

En till bild på Carnyx, här 10 min gammal

Ha, ha så det kan bli i avelsvärlden...nåväl, då förstår jag hur det hela hängde ihop.

ang. Nobel och Poohs föl så är det ju bara att läsa på Mathisens hemsida för att förstå varför du valde den hingsten!:love:

När jag skulle betäcka mitt dressyrsto så var det givetvis en dressyrhingst jag var ute efter...men så skulle jag bara slinka in en sväng på hingstvisningen på Grevagården och se där kom Aerline H dansande med Anna Emanuelsson på ryggen...det resulterade i min lille buse som nu växt upp till en jättefin FT-pålle! Så det blir inte alltid som man tänkt sig....;)

Lilleman 3 dgr
Straussjuni2002.jpg

Senast ändrad:

Köpte henne för ett par månader sedan.

Hade egentligen tänkt vänta till hösten med att köpa en unghäst då jag ska ha barn i augusti, men sen var det en vän som hade en vän som kände någon som skulle sälja Tippa. Åkte och tittade på henne utan några större förhoppningar och föll pladdask:love: . Hon var så söt och snäll och social. Verkade väldigt självständig och säker. Så jag köpte henne för att hon var en trevlig liten häst att plocka med.

Dessvärre är smekmånaden över och hon har blivit rejält kaxig:o . Men det blir nog häst av henne med. Fast som sagt, hon vara bara ett impulsköp.

Vad fin din 05:a är! Ser mycket större och mer färdigväxt ut än min! Hur hög är h*n. Kul med en till 05:a, vi får väl se om vi fightas i championaten framöver :devil: :D

Han mäter ca 160 idag. Han har inte växt så mkt på höjden nu utan mest på bredden och musklat sig. Och så huvudet förstås :) Köpte en ny grimma nu i våras, cob för han hade ponny i höstas, men den var för liten :crazy:

Har blivit rekomenderad av kunniga människor att visa han som hingst till hösten och om dom "godkänner" hans ben spara han ett år till och visa han riden när han är 3,5 år. Ska visa han till hösten och se vad dom säger så får det bli beslut utifrån det.

Ja vi ska sopa banan med alla på championaten så passa er :p

Äh jag kommer ju nu så jag tänkte ta åt mig den äran i framtiden ;)

:rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Mats E Djuse flyttade från Brunflo till Hudiksvall. Då tändes en stjärna som visat att den kommer att lysa långt in i framtiden. – Folk...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Gunnar
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 527
Senast: Raderad medlem 149793
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
583
Senast: Mli
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur