Sv: MIn blivande stjärna.
Ja, Selma ser jättetrevlig ut! Och fölis är supersöt...men säg mig...varför Chess? Får inte riktigt ihop den ekvationen då i mina ögon det inte är en av de bättre förärvarna....
Ta inte illa upp nu utan jag är ärligt intresserad av att veta varför du valde just honom.
Jag tar absolut inte illa upp
Vi är väl här för att lära av varandra?
Här kommer det mycket enkla svaret.
Jag hade i 4 brunster seminerat med Cagliostro som jag tycker är en hingst som kompletterade mitt sto bra. Han har en hoppning jag gillar med en rund språngkurva och elasticitet i kroppen, han har även en bra galopp.
Nu blev hon ju inte dräkigt med honom och till sist sa stationen jag använde mig av (och f.ö den enda stationen på Gotland då) att vi testar en gång med Chess, som stod på stationen, eftersom de då tappade honom precis innan hon seminerades. Det behövdes bara ett halv strå och PANG var märrn dräktig! Detta var den sista brunsten vi kunde seminera på innan stationen stängde, alltså i mitten av augusti. Så "enkelt" var det hingstvalet...
Jag ska erkänna att jag var lite "besviken" själv efter att man gått och funderat ut sitt hingstval noga men nu i efterhand är jag nöjd. Chess är faktiskt undan ett sto som nästan måste ses som outstanding vad gäller förärvning. Därmed har han prestation på både fädern och möderne. Jag har tidigare sett ett par fina avkommor med just fullblodsmammor. Jag skulle däremot aldrig använda honom på halvblod av den äldre modellen eller "rent" halvblod.
Corlensky G använde jag mig av eftersom han är så komplett. Han har en bra ryggverksamhet i både gången och hoppningen vilket jag tycker saknas hos många hingstar idag, särskilt i hoppningen.
Det som låg och vägde emot var att han har en ganska kort rygg vilket mitt sto också har men då resonerade jag såhär: Mitt avelsmål är inte att få fram hästar som ska hoppa OS-oxrar utan de ska användas till fälttävlan. Därför vill jag ha en häst med bra benreflexer som är rädd om sig och som kan vara kvick över hinder. Jag har alltså inget emot om avkomman har lite kortare rygg och inte den längre ryggen som kanske krävs vid de riktigt maxade 1.60 hindren.
Hans långa hals och fina typ talade även för honom i mitt val. Jag vet ungefär vad stoet har lämnat innan och vad hon själv gjort, därför vågade jag ta en yngre hingst.
Nobel som hon är dräktig med nu valde jag mycket av samma anledning som Corlensky. Han är en multitalang. Han har prestationer i såväl svår hoppning som dressyr, det är det få hingstar som kan stoltsera med! Han kommer dessutom från en mycket stark stostam. Att hon sedan redan lämnat en avkomma med honom som enligt Pooh blev bra talade ju givetvis för.