Min älskade lilla kanin har dött, vad gör jag med kompisen/sonen?

Flash5

Trådstartare
Idag hittade mamma min gamla kanin Putte död i kaningården, han fyllde 10år den 28 mars. Han var pigg och glad igår kväll och imorse.
Han bodde i en stor hundgård tillsammans med sin son Sune, båda okastrerade och dom trivdes jättebra i varandras sällskap.

Hur gör vi nu med Sune? Han är förvirrad och springer runt och letar efter sin pappa/bästa vän.
Sune är 8 år och har bott med Putte i hela sitt liv.

Kan jag köpa två till kaniner, brukar en 8årig hane acceptera två nya kaniner?

Ge mig gärna tips och råd, det är sorgligt att se honom så desperat..

Sv: Min älskade lilla kanin har dött, vad gör jag med kompisen/sonen?

Jag skulle nog rekommendera att köpa två honor i så fall, helst från samma kull. Tror det skulle fungera bäst för din kanin, tänk bara på att honor som inte är från samma kull kan bråka mycket. Det kan de kanske även om de är från samma kull, men jag har aldrig sett det. Två eller tre hanar är inget att rekommendera.

Hoppas du hittar en ny kanin snart till din! Tråkigt att din andra kanin dog.

Jag skulle nog rekommendera att köpa två honor i så fall, helst från samma kull. Tror det skulle fungera bäst för din kanin, tänk bara på att honor som inte är från samma kull kan bråka mycket. Det kan de kanske även om de är från samma kull, men jag har aldrig sett det. Två eller tre hanar är inget att rekommendera.

Hoppas du hittar en ny kanin snart till din! Tråkigt att din andra kanin dog.

Men jag vill inte kastrera Sune, han är trots allt 8 år gammal. Ska jag sätta kompostgaller mellan hagarna då, för jag kan ju inte slöppa in två honkaniner till honom utan att få bäbisar? :)

Hade ju helst skaffat två till hanar, men det är som du säger att dom sällan kommer överens. Det var en riktig lyckoträff att far och son har kommit så bra överens i 8 år, inte ett enda bråk.

Annars kanske du kan skaffa en kastrerad ungkanin och prova med den. Det verkar ju som en stor yta de har som hem så det borde ju kunna fungera..

Annars kanske du kan skaffa en kastrerad ungkanin och prova med den. Det verkar ju som en stor yta de har som hem så det borde ju kunna fungera..

Bild003.jpg

Nog har jag en ganska stor gård åt dom iaf. Kan ju absolut dela av den till en början tills kaninerna lär känna varandra ordentligt.

Ska absolut hålla koll efter en kastrerad ungkanin, tack för tipset. Hade bara tänkt kaninunge.

en kastrerad hona då? vet en del som har kastrerat sina honor istället för hanarna och för dom har det funkat bra. Men det är ju såklart ingen garanti...

Måste bara säga, vilken fin inhängnad! :laugh:

en kastrerad hona då? vet en del som har kastrerat sina honor istället för hanarna och för dom har det funkat bra. Men det är ju såklart ingen garanti...

Har också tänkt den tanken! :)

Måste bara säga, vilken fin inhängnad! :laugh:

TACK så jättemycket!! Mor och far födde upp Siberian Huskys när jag var mindre, de bodde då i hundgård. När aveln avtog och pappa skulle riva hundgårdarna så bad jag honom spara denna då den var stabilast. Kaninerna har trivts jättebra där :) Dom kan springa, gräva, välja om dom vill vara under tak eller ej osv :)

Jättefin inhägnad!

Fertil hane+kastrerad hona har nackdelen att hanen har könsdriften kvar och sätter på honan hela tiden vilket stressar henne. Iom att du har så stor gård till dem kanske det inte blir så stort problem dock.
Hane, kastrerad eller inte, är en ren lyckoträff om det skulle fungera.

Hade inte heller vågat kastrera din, iom åldern och att narkos är känsligt på kaniner.

Först och främst; ge det lite tid och se hur kaninen mår. Visst blir de förbryllade i början men många hämtar sig väldigt fort och det är inte säkert att sällskap behövs. Skaffar du en/två till så var beredd att dela av inhägnaden om det inte skulle funka.

Fertil hane+kastrerad hona har nackdelen att hanen har könsdriften kvar och sätter på honan hela tiden vilket stressar henne. Iom att du har så stor gård till dem kanske det inte blir så stort problem dock.
Hane, kastrerad eller inte, är en ren lyckoträff om det skulle fungera.

Jo jag har också tänkt i dom banorna, men vad jag fått höra har det faktiskt funkat bra hos dom som provat. Har man turen att hitta en kastrerad hona att få på prov så tycker jag att det är värt ett försök :)

Det finns rätt många exempel från försökskaniner där hanarna går att grupphålla- bara de har tillräcklig yta och många skrymslen, vrår och enkla sätt att komma undan från varandra...

Och så finns det rätt många exempel då det inte gått...

Liknande trådar

Däggdjur Tänkte bara höra hur många här som har sina kaniner ute året runt? Nu menar jag inte i en bur, utan verkligen UTE. Jag har två...
Svar
7
· Visningar
7 264
Senast: eyz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama