Min 8 månaders fölis vill verkligen inte äta

dee79

Trådstartare
Okej, det har bara gått 3 dagar, men jag har aldrig träffat en häst som är så ointresserad av mat som min nya fölis. Hö går bra och jag får lov att säga att hon äter rätt mycket, men det finns absolut ingenting annat som damen intresserar sig för. Hon vill inte titta på, inte lukta på och definitivt inte smaka på. Betfor, morot, äpple, rivet äpple, pellets torra, pellets blöta, lucernhack - precis allt ratas. Och hon behöver tillskott - helst igår. Hon har proteinbrist och är tunn över rygg och rumpa.

Är det någon som vet hur jag ska få henne intresserad? något som är lättare att få i dem? Jag har haft fölisar förut som inte gärna åt kraftfoder, men de smakade lite i alla fall och fick i sig allt eftersom.

*tips tips tips*

Sv: Min 8 månaders fölis vill verkligen inte äta

Hon är nog ine i en liten depresion av flytten så avvakta. Förr eller senare kommer aptiten.

När jag precis fått hem min fölunge från Holland åt hon också bara hö! Och jag blev också lite orolig, för de behöver mer än hö, jag hade inget supervärde i höet heller.

Det tog nog nästan en vecka innan hon började äta, jag provade mig fram lite. Nu är hon jätteförtjust i hel havre och i groov 125 och äter oftast upp.

Hon vägrade äta kraften i Wales också, så det är inget nytt påfund från hennes sida tyvärr.

Lät du det bara ligga, eller "bjöd" du henne på det? Min vill varken titta i krubba eller hink, inte ens om man lämnar över natten.

Min var lika dan, men jag tog en hink med pellets och visade för hennes matglada kompis ute i hagen , och när denne nästan försökte få omkull mig av matlust lät jag gamlingen äta och då blev fölis oxå nyfiken, och sen dess har hon ätit allt jag serverat.

Hon behövde få bekräftat att det verkligen var mat och inte gift jag försökte ge henne.Hon kommer än i dag springandes bara jag skramlar med en vit hink:laugh:

Jag har fodrat svårtrugade hästar ute på stenar tillsammans med andra hästar.

Jag har två föl uppstallade och den ena har ratat lusernpellets, lusernhack, havre och mineraler. Jag fick igång aptiten med müslifoder. Nu äter han 1 kg per dag hälften havre och hälften protein müsli och är jättefin. Han äter hö också men får inte i sig de mängder som behövs. Han går fortfarande kvar med sin mamma, född ganska sent.

421e3c47-879f-4f58-bfa0-942ae3feb5162.jpg

Min andra är så matglad att hon kommer att jaga bort den lilla om jag fodrar lös ute.
Men de ska ju ut med resten på lösdriften snart, kan flocken vid fodringstillfällena då kanske ha en positiv inverkan?

NÄ MEN! Vad är det jag läser? Har du skaffat en bäääbis från wales? :love: Vad, när och hur? *nyfiken* :bump:

Åt mitt föl satte jag in ett par olika hinkar med olika foder så hon själv fick prova. Det tog några dagar innan hon började äta men nu är hon jätteduktig! Tyvärr gillar hon inte lucernpellets, varken torra eller blöta så det slipper hon, men som sagt kraffts pellets och hel havre går bra.

Jag har mat inne och byter allteftersom det legat en stund, men hon undersöker det inte ens. Tänker i och för sig inte ta bort det, men det verkar inte hjälpa.

Hm, vad svårt. Jag satte först hinken med kraftfoder mitt i höet, så att hon inte kunde missa det, men som sagt det tog några dagar innan hon åt ordentligt.

Min andra är så matglad att hon kommer att jaga bort den lilla om jag fodrar lös ute.
Men de ska ju ut med resten på lösdriften snart, kan flocken vid fodringstillfällena då kanske ha en positiv inverkan?

Men det kommer ju att signalera att där finns något åtråvärt.
Prova!
Och så försöker du att sticka åt matvägraren samma sak på sidan om.
Flera högar så att de kan gå runt och böka är också bra.
Du får räkna med ett visst spill i början.

Flock är bra.
De gör oftast som de andra.

Jag har samma problem med mitt ena föl. Hon äter bara hö är inte ett dugg intresserad av kraftfoder, dock så är hon inte separerad från stoet än.

Den andra däremot äter med glädje kraftfoder

Jag sätter mycket hopp till att flocken kan lära henne att mat är något gott och bra. Dock behöver hon inte bli lika besatt som min andra fröken, men hon har varit besatt av mat sen hon var föl.

Och nu äter hon äntligen!
Fick ett smakprov av Salsa Xtra müsli och hon gillar det verkligen.

Ringer till återförsäljaren i Värmland - De har LAGT NER företaget :crazy:

18 mil till närmaste återförsäljare, vad sjutton gör man??????

Tack vare Zondell har jag nu mat till fölis hemma! Hon har redan ätit och gjort det med stor entusiasm.

Tack för alla råd och idéer :bow::bow:

ShowUserFile.aspx

Liknande trådar

C
Avel Jag har ett stoföl, född i maj, som börjar se oroväckande mager ut. Hon går tillsammans med sin mamma, dom har fri tillgång på...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: Sickan
·
Foder & Strö Kanske lite dum rubrik, ger mer mat såklart:p Jag köpte en ny ponny för 2v sen, ett British Spotted Pony Miniatyrsto som är född...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: ameo
·
Foder & Strö Har provat med betfor och (hel)havre, även andra pellets, i syfte att ge honom vitmaintillskott pga mattheten han fått i pälsen sen han...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: alexia_sm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka