Min 5 mån hund!

B

Bayley

Hej!
Jag köpte en dvärg pinscher i söndags. Det började med att han vart jätte dålig i magen och bajsade ungefär varje gång vi gick ut.:) Sedan insåg vi idag natt (tisdag) att han för första gången bajsade inne, förmodligen p.g.a att han hade mask i magen.:cry: men nu har han inte bajsat på hela dagen. Någon som har varit med om samma sak eller har något tips? Sedan igår kväll har jag inte sett eller hört honom dricka något mer än lite cola. Han vägrar dricka, vad kan vara fel? :crazy:Snälla hjälp. Har ALDRIG haft hund förut.

mvh
angelica

Sv: Min 5 mån hund!

avmaska och ge hunden typ vatten istället för cola.:cool:
ge hunden ris och kokt kyckling kött. (EJ BEN)
avvakta. Blir det värre, ring vet. (såklart)

Hej hej...!

Vad kul med en liten DP... de är jättefina.

Valpar kan ha mask de är rätt vanligt... hur allvarligt de är beror på vilken sorts mask och hur allmäntillståndet hos valpen är i övrigt.

Men vatten är alla fall det viktigaste att få i honom... Funkar inget annat sätt får man hellt enkelt hälla vatten in i munnen på honom. För slutar de dricka helt under längre tid kan de gå riktigt illa.

Sen kan de vara en idee att göra riskok och fisk kok åt honom. Är de en liten valp kan även välling vara bra.Brukar vara bra för hundar när de är dåliga i magen.

Och så givetvis avmaska... men det är nog bäst att se till att han piggnar till lite och börjar äta och dricka alla fall innan.

Annars tycker jag de kan vara bra idee att kontakta vet också om inte annat för rådgivning nu i första hand alla fall. Eftersom de är en valp tycker jag inte man ska vänta förlänge heller innan man uppsöker vet om de håller i sig.

Sen vill jag bara säga en till viktig sak. Och uppfatta mig rätt nu.
Är han köpt på kennel med stamtavla eller från någon annan?
Tänkte närmast på de här med import/smuggel hundar ( är ju oftast svårt att veta vart valpen riktigt är född om man inte köpt från kennel med stamtavla)...väldigt vanligt med mask som är betydligt värre än de maskar valpar brukar ha här i Sverige. Om fallet skulle vara så så ring vet på en gång...för då vet man inte vad man har och göra med riktigt.
Vet att detta är ett känsligt ämne.....de här med renras eller inte, stamtavla eller inte.... smuggelvalp eller inte....
Men vill inte klanka ner på någon utan vill bara upplysa lite. Vilket fall som helst är ju alla hundarna bedårande.

Hoppas svaret hjälpte lite grann alla fall. Aldrig kul när valpen blir sjuk.

En liten fråga bara: Varför ger du hunden Cola?

jag ringde vet och då fick jag ett papper om tarmarna och vätska då stod det att som ersättning ska man ge dom antigen en socker lösning eller avslagen cola.

Hej ! Han ärköpt privat men dom hade 5 hundar till och jag har bes pappar födesedatum och han är vac 2 ggr. Han hade mask i magen det märkte vi inatt han bajsade bara vatten och maskar nu har han fått avmaskning och nu rörde sig inte maskarna på dig när han bajsade. jag pratade med vet. och fick ett papper med vätskeersättning om att man kunde koka eller ge avslagen cola och detdrack han det är det ända han har drukigt idag. jag fick canikur och I/D mat av vet som tydligen troligen ska funka.och det var inte lika löst nu som igår.

Tack

Våran kille hade problemmage när han va liten.

Hade rännskita titt som tätt.
Provade riasvkok o allt sånt vanligt, ingen skillnad.

Det vi lyckades fixxa till det med var fullkornsris. ENBART fullkornsris, vanligt ris rann rakt igenom.
O sen morotspure på burk. Finns i barnmatshyllorna på mataffären.

Koka upp riset bra o gegga ner puren.
Våran kille älskade detta iaf. O magen blev bra bara på en dag eller så.

/Tobbe

jag ringde vet och då fick jag ett papper om tarmarna och vätska då stod det att som ersättning ska man ge dom antigen en socker lösning eller avslagen cola.

OK! Lycka till med din lilla vovve!:)

Avslagen cola får min hund också om han är dålig.

Men ring veterinären. Man bör kolla upp sånt tidigt med en sådan ung valp.

Hej alla som svarade!
Nu är han bra i magen och är gladare sedan vi hämtade honom vi avmaskade honom med axilur 3 dagar i följd det var suvärent :)

Vilken tur att han blev bra! Hur är det att ha hund? Jag funderar ochså på att skaffa en... hur ofta är du ute o går med han? ( eller han var ju sjuk? Han kanske inte orkade?)

hej !! undrar vart du köpte han då min kompis nyligen sålde dvärgpinschar.....du får gärna pma..

jag hittade honom på blocket av en kvinna som nyligen hade flyttat från norrköping med 6 hundar och skulle sälja alla dom bodde i haninge på 5 våningen med balkong inte den roligaste miljön för en hund. Men det var inte så bra för han var ganska sjuk när vi fick honom.

Liknande trådar

Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 983
Senast: Hund!
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 431
Hundhälsa Jag vet inte om jag oroar mig i onödan så jag tänkte att jag rådfrågar buke, nybliven hundägare som man är. Har alltså en valp på 4...
Svar
9
· Visningar
5 576
Senast: Hurricane
·
Hundhälsa Tänkte om någon kunnig människa här inne har någon idé, blir det inte bättre får vi såklart ta ett besök till veterinären. Natten mot...
Svar
14
· Visningar
2 337
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka