Min 4-åring vevar med frambenen på gången!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

saharis

Jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att lösa denna olat hos min 4-åring, när jag har henne själv i stallet på gången blir hon jättestressad och står och vevar och sparkar med frambenen, har någon något tips om hur jag kan jobba med henne för att få bort detta?? Jag har nu under 6 månaders tid tagit in henne mitt på dagen för att träna henne på att kunna vara inne själv. Står hon inne i boxen "gräver" hon allt hon kan med sina framben och snurrar runt, men efter ett tag lugnar hon sig (tar aldrig ut henne förrän hon har gjort det). På gången står hon dock stilla men frambenen är ett evigt krafsande trots att jag hela tiden säger till henne och är konsekvent så förstår hon inte. Har någon något tips på detta??

Sv: Min 4-åring vevar med frambenen på gången!!

Jag har ett knep som funkar på min tvååring! Varje gång hon skrapar med hoven låtsas jag som jag inte märker det, men sätter snabbt min tå på kronranden (på det ben som är i marken) Tydligen väldigt obehagligt, för hon försöker snabbt lyfta det benet och det är ju lite opraktiskt! Hon ser väldigt förvånad ut varje gång och skrapandet är inte lika roligt längre!

jag också !, fast min häst är 8 och håller ändå på .. han kmr aldrig mogna .. xD

Jo visst, min blir också fort uttråkad. Men en liten stund kan de väl försöka uppföra sig?:confused: Har försökt att både ignorera och säga ifrån, men det verkar som "kronrandstampet" funkar bäst. Sen är de ju trots allt tonåringar, så lite överseende med otålighet får man väl ha. Det är ju ändå positivt att de är förväntansfulla!

detta sätt använder jag på min häst som biter mig. kollar inte på hästen eller hoven, utan exakt när han bits sätter jag foten på kotranden och brar den neråt utefter hoven löst, hästen står där och funderar på vad som hänt, testar igen och igen men lägger av. bara det att vi får ju typ träna på det varje dag ;)

när han slår eller krafsar med frambenet brukar jag flytta honom i sidled eller stampa till lite i marken för då blir han nyfiken på vad som händer och glömmer bort skrapandet. det händer oftast i samband med att han väntar på att få maten som ligger i boxen, andra dagar eller tider håller han sällan på ;)

Jo naturligtvis! :D

Men min lilla är en arbetsmyra utan dess like och det verkar inte finnas nått bättre för henne än när hon har min 100%:iga uppmärksamhet och vi ska göra nått kul! :love::love: Det får gärna ha något med morötter att göra! :angel: :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 767
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej Söker efter råd och tips. Mina barn rider på en mycket populär ridskola i Stockholmsområdet. Jag är där 2 till 3 gånger i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
3 814
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka