Min 3-årings mamma har fått spatt..

Liselott76

Trådstartare
Ska jag åka & röntga unghästen för att se om han har förändringar? Hur vanligt är det att spatt nedärvs?
Vill gärna ha tips & råd på hur ni skulle ha gjort i samma situation..

Sv: Min 3-årings mamma har fått spatt..

Så länge du inte har bekymmer med din 3-åring så behöver du väl inte åka och röntga för den sakens skull?
Eller har du tänkt att andvända din 3-åring i avel?

Det är väl ganska vanligt att spatt nedärvs, jag skulle absolut kolla upp honom för säkerghetsskull.

Nej, jag ska inte använda honom i avel men det jag funderar på är väl om man kanske redan nu kan se förändringar & därför planera hästens fortsatta inriktning efter det..
Kanske är fel ute men vill gärna ha era åsikter.

Tack för era svar!
Jag har beställt tid för röntgen nu, lika bra, annars går jag bara och oroar mej.. Vet tyckte att det var en bra idé eftersom unghästens mamma inte är gammal alls, risken finns ju att hon hade det redan som liten & att det kanske därför är nedärvt..
Usch, jag hoppas verkligen att han inte har några förändringar..

Jag skulle inte göra det om inte hästen har uppvisat symptom. En del hästar går hela livet med spatt utan att ha problem, men skulle det visa sig att det finns förändringar av någon sort öht är det stor risk att du får res på förs och det kommer då att inverka om hästen i framtiden skulle få sådana besvär att det måste åtgärdas!

Jo, men om jag höjer försäkringen nu & det kommer fram att hästen hade förändringar redan innan höjningen så får jag ju inte ut på försäkringen (inte höjningen alltså).. Vilket gör att jag då betalt dyrare försäkring helt i onödan.. Verkar inte så bra tycker jag..
Samma sak om det visar sej nu vid röntgen att han har förändringar & vet menar att det fanns redan vid köpet så betalar ju inte mitt försäkringsbolag ut några pengar eftersom att hästen redan hade skadan vid försäkringens tecknande.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 165
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 162
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?