Min 3-åring stammar

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

moen

Hjälp, min lille älskade son har börjat stamma! Speciellt å, ä, ö är svåra, han kan stå länge innan han väljer en annan väg s a s eller tillslut får fram det han vill.

Jag och sambon har diskuterat hur vi ska göra och har kommit fram till att inte göra någon sak av det, bara vara tålmodiga och vänta tills han är klar. Men det är så svårt och hur ska kompisarna ha tålamod att vänta?

Varför börjar barn att stamma? Och vad ska man göra, hur kan vi hjälpa honom? Kan det växa bort? Kanske är det bara en "utvecklingsfas" han är i *hoppas*?

/orolig moen
 
Sv: Min 3-åring stammar

Min lillebror stammade lite light i samma ålder, men det gick över, han har inte stammat alls sedan dess.

Tror på er gör ingen sak av det och ta det lugnt. Pussa på den lille och berätta hur duktig han är istället.
 
Sv: Min 3-åring stammar

Har han bråttom? Blir han för ivrig när han ska berätta något?
Många gånger kan det vara att tanken hinner före munnen och då "fastnar" barnet på ett ord medans de tänker tillbaka på vad de skulle säga.
Andra ungar brukar sällan bry sig om stammare.
 
Sv: Min 3-åring stammar

Håller med mimmipigg, kanske är han bara ivrig?
Min äldsta dotter hakade sig på orden en period, fast hon var lite yngre då. Pratade med bvc om det och blev lugnad. Har för mig att det är konsonanter de stakar sig på om de stammar "på riktigt", eller har jag fel?
 
Sv: Min 3-åring stammar

Har ju också en treåring (3½) och vi hade samma funderingar eftersom han "stammar", så jag kollade upp det :) .
Och det heter tydligen "fysiologisk stamning" och är jättevanligt på barn i just 3 års åldern.
Det har inget att göra med "vanlig" stamning utan just att munmotoriken inte hinner med vad hjärnan tänker!
Därför "hackar" de alltså.
Inget att oroa sig för alltså enligt tidningen jag läste det i :) !!

Nu har jag hört att även min brors barn (fyller 3 om nån vecka) har börjat och mamma har pratat om att jag "stammade" i treårsåldern och att barnläkaren hon då pratade med bara sa "bry dig inte", ha bara tålamod och lyssna, rätta inte (som men vanlig stamning) eftersom att det kan ta ner självförtroendet i pratet.

Det är helt enkelt att de är för ivriga när de ska säga något :D !
Det är så med de små pratkvarnarna :D !!
 
Sv: Min 3-åring stammar

Tokmaja skrev:
Och det heter "fysiologisk stamning" och är jättevanligt på barn i just 3 års åldern.
Det har inget att göra med "vanlig" stamning utan just att munmotoriken inte hinner med vad hjärnan tänker!
Därför "hackar" de alltså.

Jag skulle just svara ungefär så här:bow:
Väldigt många har en "hackig" period i språkutvecklingen, och det brukar rätta till sig!
Andra barn brukar inte bry sig om någon stammar, men vuxna kan i bland förfasas helt i onödan:devil:

* Jenny *
 
Sv: Min 3-åring stammar

Här finns fler barn som stammar runt 3 års ålder. Kevin som nu är 5 år stammada när han var mellan 2½-3 år och lika dannt med Tilde hon fyller 3 i mars, hon började stamma för någon månad sedan men nu är det mycket bättre.

Vi har inte gjort något åt saken, viktigt att låta barnen tala klart, inte stressa eller fylla i orden åt dom.
 
Sv: Min 3-åring stammar

kl

Håller med tidigare talare. Man kan få in barn som låter helt obegripliga på Barntalvården men deras lekkompisar bryr sig inte och förstår allt de säger. Lite stammning och ordvändningar eller byten av konsonanter är vanligt och försvinner vanligen med ålder och ökad finmotorik.

Fortsätter han stamma så lär det noteras vid 4-års kontrollen på BVC och då bör du få remiss till logoped

Bewelinn-logopedstudent
 
Senast ändrad:
Sv: Min 3-åring stammar

jag stammade och pratade för fort så mina föräldrar beställde tid hos en som kan hjälpa en att prata långsammare och försöka bli av med stammandet (kan man säga stammandet ens?) Stammar inte längre men det kan hända att jag pratar för fort, men det är nog ytterst sällan.

Men han är bara 3 år, jag tror det blir bättre med tiden:)
 
Sv: Min 3-åring stammar

Hej!
Det är inte ovanligt i den åldern att barn börjar stamma ett tag. Huvudet fungerar fortare än munnen och de får inte ut det de vill säga. Sker ofta hos barn med stort ordförråd och som har haft en "språkexplosion" innan. Oftast löser det sig självt om man inte skyndar på dem utan låter det ta sin tid. Går det inte över kan man så klart skaffa professionell hjälp.

hanny
 
Tack allihopa för gulliga svar!

Jag har pratat med BVC också och hon sa som ni, att ta det lugnt, var tålmodig och lyssna klart. Hon tyckte dock att det kan vara värt att nämna på 3-års kontrollen i vår, om det inte blivit bättre.

Dagis är också medvetna om det och gör som vi. Han bubblar ju på som bara den, både på dagis och hemma, så han är ju inte hämmad så iallafall. Dagisfröknarna meddelade att han berättar massor om vad som händer här hemma:eek: , så nu gäller det väl att tänka på vad man säger och gör...
 
Sv: Min 3-åring stammar

Min pojkväns dotter stammade (eller snarare fastnade på vissa bokstäver) i den åldern också, säger som flera andra att det nog inte är nån fara. :)
 
Sv: Min 3-åring stammar

Har också en stammare. Vi har varit en del hos logopeden och fått en hel del bra tips. Nu var din så pass liten än att jag tror du kan ta det lugnt men det är ju viktigt att man inte fyller i och uppmärksammar ifall de slutar prata pga stamningen. Ge tid att få prata klart är ju också viktigt.

Sen har jag också fått tipset att prata mitt barn om det är jobbigt, att bara fråga om det är jobbigt och svårt och sen säga att det gick ju bra och är ok att stamma. Avdramatisera helt enkelt.

Blir stamningen kvar så finns det bra hjälp och stöd att få. Logopederna här är jättegulliga med barnen och kunniga vilket gett mig stor hjälp senaste åren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 532
Senast: Modest
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 070
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 960
Senast: Araminta
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 171
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp