Min 2 åring

Denver

Trådstartare
ser ut som en åring, ja köpte henne ihop med en kompis i dec o har nu flyttat hem henne till vårat stall för 2 veckor sen. Hon är väldigt tunn o ser gräslig ut, hög över korset o en stor mage som hänger under hon är väldigt bukig ser ut som hon ska föla. ensilaget dom får är väldigt bra med lusern i. Hon är avmaskad. Vad ska vi göra för att få upp henne i vikt?? hon har fri tillgång på ensilage både ute o inne får ca 1kg havre/korn kross om dan + betfor o mineraler.
 
Sv: Min 2 åring

ren lucern kanske eller soja, krafft pluss grön ska vara bra! :crazy: krafft protein. olja kanske! min åring va lite tunn så han fick mer ren lucern även om höet var bra, så han är tjock och go på bete till sommaren! :D får även olja, havre och betfor!

lycka till :)
 
Sv: Min 2 åring

Tack så mycket ska pröva de.. Ska köpa lucern o olja till henne. :)
 
Sv: Min 2 åring

Brukar inte ung hästar tunna ur lite när de växer så mycket. Jag skulle nog testa att ge korn till henne. Eftersom havre är mer energi så kan du ju ta korn som ger lite mindre. Har ni börjat att jobba lite med henne, så att hon får muskler. För det kan ju jämna ut hennes utseende lite mera.
 
Sv: Min 2 åring

När och hur avmaskade ni? Låter i mina öron lite konstigt just det där med att hästen ser ut som om den var med föl.
 
Sv: Min 2 åring

Även om hon är avmaskad som hon ska kan hon ha mycket mask beroende på var hon stått och tuggat i sig. Jag skulle börja med ett träckprov. Kika på www.vidilab.se så hittar du info.
 
Sv: Min 2 åring

Hon får korn/havre kross just nu har på dom sista 2 veckorna jag haft henne hemma gått upp lite grann. Jadå vi har börjat longera henne försikigt vi är ute o går o ska även börja tömköra henne.


Becca85 skrev:
Brukar inte ung hästar tunna ur lite när de växer så mycket. Jag skulle nog testa att ge korn till henne. Eftersom havre är mer energi så kan du ju ta korn som ger lite mindre. Har ni börjat att jobba lite med henne, så att hon får muskler. För det kan ju jämna ut hennes utseende lite mera.
 
Sv: Min 2 åring

Vi avmaskade henne i januari med dubbel kur på råd från veterinären och innan de är hon regelbundet vaccinerad då jag har bra kontakt med uppfödarna.
Kanske ska berätta lite mer om henne, när hon föddes gick hon på kotorna runt om hon har rätat ut sig men är fortfarande lite sned i bakbenen. Men detta har troligtvis tagit hårt på henne och hon är sen i utvecklingen. Hon växer så de knakar på höjden hon är 153 cm nu. Men sen hon kom för 2 veckor sen har hon gått upp i vikt.


snofflan skrev:
När och hur avmaskade ni? Låter i mina öron lite konstigt just det där med att hästen ser ut som om den var med föl.
 
Sv: Min 2 åring

Skulle nog också testa med träckprov först för att vara säker att det inte är mask. Min åring är lite bukig och lite tunn och ruggig också trots att avmaskningen skötts som den ska, så jag ska lämna in ett träckprov nu för att få veta.

Annars så låter det ju som proteinbrist, men jag vet inte vilken kvot han går på nu? När det gäller min åring så måste det nästan vara mask eller något annat eftersom han ligger på en sån hög kvot (8,2)...
 
Sv: Min 2 åring

Min tanke var, precis som Magdalena skrev, att även om hästen är avmaskad så kan den ändå ha en massa mask. Hade allra först skickat in träckprov för säkerthets skull. Om nu hästen inte har mask så har du i alla fall det bekräftat och kan i stället rikta in dig på andra åtgärder. Skulle ju vara trist om du börjar pilla en massa med hennes foderstat och det sedan visar sig att det var mask hon hade. Då har man kanske gjort saker och ting ännu värre än vad dom var från början. Träckprov är ju inte heller så himla dyrt och du får reda på resultatet väldigt snabbt.
 
Sv: Min 2 åring

Olja olja olja det skulle jag hälla i en deciliter / mål så kan man nog få vändning på det
 
Sv: Min 2 åring

Hon heter Miss Moose Elm är travare ska bli ridhäst, Så jag är helt garanterat säker på att hon bara är 2 dels för att jag känner hennes uppfödare sen många år tebax. Dräktig kan jag inte tänka mig men tanken har dock slått mig ett antal gånger... Men hon visar inga tecken på de förutom magen... Men ska ta ut veterinär och kolla o sen ska ja ta ett träckprov.


ridtravare skrev:
Du kan utesluta att hon inte är äldre än angivet och att hon inte faktiskt är dräktig???
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 559
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 222
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej alla Tipsmottages tacksamt sitter just nu och väntar på veterinärsamtal. Min åring f-18 har börjat rasa i vikt. och det går...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 466
Senast: ameo
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 401
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp