Miljövänliga julklappar

Trollslända

Trådstartare
Nu startar jag den här tråden i hopp om att det är fler än jag som vill ge miljövänligt i år och att vi kan hjälpa varandra komma på bra klappar. :)

Tillsammans kan vi göra skillnad!

Jag kan börja med några allmänna tips:
*Köp begagnat
*Köp upplevelser
*Köp miljömärkta produkter.

Senast ändrad:
Sv: Miljövänliga julklappar

Något som både är miljövänligt och hjälper människor i nöd är alla välgörenhetsklappar ex vaccination, myggnät, nötcreme, en get, träd i VI-skogen osv. Sambon kommer få ett fadderbarn i år från Sos-barnbyar eller det kanske är till oss då det är jag som kommer betala.

Jag funderar på att ge medlemskap i WWF eller Djurens rätt. Tycker personligen att det är en bra klapp - man gör skillnad, pengarna går till bra saker och man får uppdateringen i form av medlemstidning vilket gör att man blir mer medveten! Jag hade blivit glad i alla fall :)

jag och min pappa brukar ge varandra träd på www.naturarvet.se
dom hjälper till att bevara Sveriges gammelskog som annars avverkas i rasande takt.

Blir även lite lush presenter i år, som åtminstone är miljömedvetna i sitt arbete

Bra initiativ! Jag har tidigare "gett bort en get", samt vaccin till behövande (minns inte mot vilken sjukdom) i julklapp.

Jag har propagerat lite för alla kemikalier i leksaker och har nu en alldeles 'nybakad' brorson att köpa julklapp till. Det lär väl bli en pärs att hitta nånting vettigt... Än så länge har han bara fått lite kläder av mig, vilka var ekologiska och inhandlade på Lindex. :) Man kan hitta guldklimpar i vanliga affärer om man letar lite!

Funderar på att knata in på närmsta secondhandbutik och köpa en packe böcker åt mamma. 2kr/st tog de sist jag var där, så det gynnar ju även plånboken :p (För en paketeringsnörd som mig är dessutom böcker en önskedröm att få slå in, blir så snygga fyrkantiga paket! :o )

Paketeringsnörden inom mig vill även tipsa om att panduro har ekologiskt inslagspapper, inhandlades idag, innan jag handlat en enda julklapp :D

Annars har jag inga bra miljövänliga idéer än så länge, men vet att jag tänkt tanken att fästa ett "träd" vid varje paket, och nu blev jag ju påmind om det igen, så det ska jag kolla upp närmare!

Paketeringsnörden inom mig vill även tipsa om att panduro har ekologiskt inslagspapper, inhandlades idag, innan jag handlat en enda julklapp :D

Det visste jag inte, bra tips!

Gammelskog som Hazel tipsade om är bra, det finns även regnskog att "adoptera" hos Jordens Vänner.

Mitt bibliotek har en bokbytarhörna, så jag har redan hittat några julklappsböcker där som jag bytte mot några av mina gamla böcker. :)

Kul att många har skrivit, bra tips i tråden! :)

Chili: Kan tipsa om Ekoleko för giftfria leksaker, annars är leksaker av trä generellt snällare.

Hazel: Visste inte att Lush var miljöinriktade, då kanske jag kanske jag kan köpa lite roligt där med.

VLMF: Bra tips, kul att de informerar!

Tonks: Bra idé! Naturskyddsföreningen och Greenpeace kan också vara ett förslag, om det passar till personen i fråga.

Numma: Välgörenhetsklappar är jättebra, roligt att det finns så många alternativ nu. Kommer nog ge bort minst en sådan "klapp"

Jag kan också tipsa att om någon har någon "spelnörd" på klapplistan så säljer Game begagnade spel och film kan man ofta gammal hyrfilm av Hemmakväll.

Jag tycker dessutom man ska kolla in Furishiki, japansk inslagningsteknik med tyg, köper man några fina scarves/schalar och sen byter med varandra så slipper man göra av med alla tusentals meter inslagningspapper

Kl*

På tal om miljövänliga inslagspapper så blir det hemskt fint att slå in i tidningspapper och knyta om med brunt snöre och lacka. :)

Paketinslagning.jpg

bn1650.jpg

paket.jpg

Jättefint, jag får komma ihåg att rädda några tidningar från pappersinsamlingen. Bra användning av balsnören också!

Om man har mindre presenter kan man slå in dem i toarullar:

cd9146f13bc797d983f31d9f0db7c0b9.jpg

Är det någon som har något bra förslag på vad jag kan ge till min bror? Han gillar spel, science-fiction, fantasy, grönt te mm men har allt han behöver. Funderar på att vara otippad och ge honom fina "bad & dusch"-grejer i år.

Jag kommer inte köpa särskilt många julklappar, vi har dragit ner på antalet och ger mest inom närmaste familjen. Kommer att satsa på upplevelser, men kan även tipsa om att det finns många fina gåvoshopar om man har familjemedlemmar som främst uppskattar "vanliga" saker. Både Unicef och Rädda barnen har väldigt många fina saker, där delar av kostnaden går till att stödja deras verksamhet.

Tar gärna emot tips på presenter till barn (6 månader och snart ett år): vill gärna ha något som är ekologiskt/miljövänligt och som de kan ha glädje av länge.

Bra tråd!

Lägger till det självklara tipset om presentkort på Spotify, iTunes, Viaplay, onlinespel, e-böcker mm.

Nej, det är en klapp som måste passa mottagaren. Vissa skulle jag aldrig ge medlemskap, andra vet jag skulle uppskatta det. Jag själv skulle t ex bli glad över medlemskap i Naturskyddsföreningen eller WWF. :)

Jag kom på, hembakat kan vara ganska miljövänligt också (man kan ju välja ekologiskt t ex) och är gott att få.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 960
Senast: Squie
·
Relationer Julen kommer snabbare än jag vill och nu börjar jag leta efter bra presenter. Tidigare har jag gett bort upplevelser, mat och...
Svar
0
· Visningar
193
Senast: alazzi
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
334
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
786
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama