Miljövänlig rengöring sökes

MelinaF

Trådstartare
Hej!
Jag skulle vilja ha tips på vad ni använder i era hem för att hålla rent, tex vad ni använder att rengöra fria ytor med? Jag använder just nu Ajax rengöring och skulle vilja hitta ett mer "hälsosamt" alternativ.
:banana:

Såpa här också
Fast den gula!
(grön såpa är numera exakt samma sak, fast med tillsatt färgämne...)
Japp, och gjord på tallolja.

Vill man ha lite mer tryck i tvättmedlet så funkar KRAVgodkänt diskmedel för rörmjölkning, det flytande är i princip kaustiksoda så handskar rekommenderas men rent blir det iallafall, det är testat här. :D

Hej!
Jag skulle vilja ha tips på vad ni använder i era hem för att hålla rent, tex vad ni använder att rengöra fria ytor med? Jag använder just nu Ajax rengöring och skulle vilja hitta ett mer "hälsosamt" alternativ.
:banana:

Vad är det du ska göra rent?

För avtorkning (typ veckostäd) använder jag vatten och städdukar, eller skrubbsvamp om det hunnit bli en hinna på ytan.

Diskho och toalett, har jag medel till. Men inte när jag bara våttorkar golvet, eller liknande. Då räcker vatten gott.

Ecover har jag sett i affären, ska vara miljövänligt och ej innehålla skadliga ämnen. Om det är bra vet jag inte!

Jag använder Ajax, Såpa, Cif, Cillit Bang....

Jag använder bara vanlig grumme såpa och deras handdiskmedel. Får eksem av alla tvättmedel utom Grumme så det blir deras tvättsåpa också.

Jag önskar mig dock en sån där handångtvättmaskin.

Vad är det du ska göra rent?

För avtorkning (typ veckostäd) använder jag vatten och städdukar, eller skrubbsvamp om det hunnit bli en hinna på ytan.

Diskho och toalett, har jag medel till. Men inte när jag bara våttorkar golvet, eller liknande. Då räcker vatten gott.

Jag tänker i allmänhet. Dels köksytor, men även i badrummet. Vad använder du för medel till toaletten?

Vi har en transparent gummimatta vid katternas klösträd. Där äter dem rått och ibland blir det lite kladdigt..... Känns inte så hygieniskt att enbart använda vatten för avtorkning i det syftet, men vill inte använda Ajax och andra starka medel varje dag där heller. Något tips? :)

Jag använder ättika+vatten i sprayflaska till typ allt :D Sen tvättar jag med tvättnötter. I den tillhörande texten till tvättnötterna står det hur man tillverkar flytande diskmedel, schampo, rengöringsmedel osv med just tvättnötter.

Toalett rengöring när det är som bäst = ättika med/utan bikarbonat. Toan kan gå från brun till gnistrande vit över en natt.

Jag tänker i allmänhet. Dels köksytor, men även i badrummet. Vad använder du för medel till toaletten?

I toan har jag Skona toalettrengöring just nu. Har även haft ecover.

Körde tvättnötter i maskin ganska länge också, och var oftast nöjd med det, funkade även på hästgrejerna. Kör lite blandat nu, mest av bekvämlighetsskäl för att nötterna måste beställas i förväg på nätet, fanns de på ica hade jag lätt kört med dem enbart.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 225
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 055
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar