Miljövänlig rengöring sökes

Jag använder ättika+vatten i sprayflaska till typ allt :D Sen tvättar jag med tvättnötter. I den tillhörande texten till tvättnötterna står det hur man tillverkar flytande diskmedel, schampo, rengöringsmedel osv med just tvättnötter.

Toalett rengöring när det är som bäst = ättika med/utan bikarbonat. Toan kan gå från brun till gnistrande vit över en natt.

Har du gjort sådan rengöring - av nötterna menar jag? Är det någonting du kan rekommendera? Just diskmedel vore praktiskt.

Hej!
Jag skulle vilja ha tips på vad ni använder i era hem för att hålla rent, tex vad ni använder att rengöra fria ytor med? Jag använder just nu Ajax rengöring och skulle vilja hitta ett mer "hälsosamt" alternativ.
:banana:
Äsch, nu har jag läst fel på en trådrubrik igen.....
"Miljövänlig regering sökes"

Ja, det vore också bra..... :p

Har du gjort sådan rengöring - av nötterna menar jag? Är det någonting du kan rekommendera? Just diskmedel vore praktiskt.
Nej, jag har inte gjort det men det står i beskrivningen att man kan göra det. Såg inte så svårt ut heller vill jag minnas. Typ bara koka upp nötterna i vatten och så småningom hälla det på flaska. Och olika koncentration till olika ändamål. Med tanke på att nötterna kostar typ 30kr för en påse som borde bli några liter färdig produkt så verkar det ju bra ekonomiskt också, om än lite kontroversiellt.

Just nu tvättar jag ju bara tvätt med det, 7-8 nötter i en gammal strumpa som får följa med in i tvättmaskinen. Jag tycker att tvätten blir ren iallafall, vet inte hur det ser ut på den molykyläranivån men det känns oväsentligt.

Bikarbonat tycker jag fungerar toppen till rengöring av t ex golv och trä. Man blandar ut det med vatten. Väldigt skonsamt mot händerna också. Har det även som disk och tvättmedel ibland. Kan bli rätt stark så man bör nog vara försiktig med känsliga ytor.

Använder också mest såpa, vatten och mekanisk rengörning.

man skall dock vara noga med att läsa innehållsförteckningen. Icas egna märke, har en 'såpa' som inte alls är såpa (produkt gjord på tallolja) utan är ett helt vanligt rengöringsmedel. Såpa är tydligen inte märkesskyddat...

Toalett rengöring när det är som bäst = ättika med/utan bikarbonat. Toan kan gå från brun till gnistrande vit över en natt.
Hur gör man?? Har hört om detta och vill gärna prova, men behöver en tydlig instruktion. Kan du berätta hur man gör? Förutsätt att jag är helt bombad och inte fattar nåt...:o

Hur gör man?? Har hört om detta och vill gärna prova, men behöver en tydlig instruktion. Kan du berätta hur man gör? Förutsätt att jag är helt bombad och inte fattar nåt...:o
Personligen häller jag bara ner ättika (gärna 24%) i toaletten när jag går och lägger mig. Helst ska man väl ta toaborsten och skrubba runt när man vaknar. Och inte kissa på det hela som jag gjorde sist :angel:. Det tar bort typ allt, men vissa skrymslen kan man kanske behöva gå in och skrubba för hand (latexhandskar på :nailbiting:).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 225
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 055
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar